Gamechanger Midsona legt duurzame lat högt

6678x bekeken
Het in Nederland weinig bekende Midsona loopt qua duurzame prestaties ver vooruit op andere bedrijven die voedings- en lichaamsverzorgingsproducten maken. In Nederland ken je het bedrijf misschien van het beautymerk Urtekram. In Scandinavië verkoopt het merken als A. Vogel en Pukka. De Zweedse gamechanger staat sinds deze zomer op de lijst met goedgekeurde bedrijven voor het ASN Small & Midcapfonds.

Midsona: spreek het rustig uit dan klinkt het een beetje als midzomernacht, midsommar in het Zweeds. Qua zonlicht de kortste nacht en tegelijkertijd de langste dag van het jaar. Een dag die begin juni uitbundig gevierd wordt in Zweden.

Waar komt Midsona vandaan?

De oorsprong van de naam Midsona ligt in 2006. In dat jaar werd het Noorse Midelfart door de Zweedse gigant Wilh Sonesson overgenomen. De Noren waren klein van stuk maar groot op het gebied van gezondheids- en lichaamsverzorgende producten. Vanaf 2010 ging het bedrijf verder als Midsona.

In de merkenetalage van het Scandinavische bedrijf staan tegenwoordig onder meer A. Vogel (homeopathie), Pukka (thee), Compeed (anti-blaarpleisters) en het veganbeautymerk Urtekram. Het laatste merk behoort tot de zogenaamde focusmerken en is in Nederland onder meer bij Holland & Barrett te koop. En wandel je wel eens door een Zweedse supermarkt? Dan ken je het merk Urtekram misschien ook van de vegetarische vleesburgers en andere vegetarische producten.

Knuffelmerk Urtekram

Goed om te weten, Midsona is een bezige bij als het gaat om het overnemen van duurzame merken. We telden er maar liefst 16 in de afgelopen 10 jaar. Daartussen zat ook de overname van het Deense Urtekram uit 2015. Urtekram (Deens voor kruidenkraam én kruidenknuffel) startte in 1972 met een kruidenwinkeltje in Kopenhagen. Bijna vijftig jaar later verkoopt het merk verzorgende producten voor haar, lijf, gezicht en zelfs tanden. Allemaal op basis van natuurlijke ingrediënten.



Dat het bedrijf in ieder geval een duurzaam imago heeft blijkt onder meer uit het feit dat Urtekram meerdere jaren deel uitmaakte van de Scandinavische Sustainable Brand Index. Een ranglijst die wordt samengesteld op basis van onderzoek onder consumenten, zij krijgen jaarlijks de vraag welk merken zij het meest duurzaam vinden. In een vergelijkbare lijst voor Nederlandse merken behaalde ASN Bank dit jaar een keurige 9e plaats (met Tony’s Chocolonely op 1).

Aandacht voor duurzame inspanningen

Terug naar Zweden. Naar moederbedrijf Midsona gevestigd te Malmö, de op twee na grootste stad van het land. Niet alleen de Deense dochter Urtekram oogst lof voor haar duurzame inspanningen, ook het Zweedse moederbedrijf. Zo werd Midsona door de grootste Zweedse zakenkrant en een bekend Zweeds opinieweekblad uitgeroepen tot het duurzaamste bedrijf in haar sector.

Ook wij hebben waardering voor het feit dat Midsona de duurzame lat hoog legt. In 2025 wil het alleen nog recylebaar plastic gebruiken en moet 90% van het afval en 100% van het voedselafval worden hergebruikt. Transport van Midsona’s producten zal in 2030 alleen nog met elektrische of waterstof aangedreven voertuigen plaatsvinden.

Dan is er ook nog het doel om in 2030 alleen nog plantaardige of vegetarische producten aan te bieden. Peter Åsberg, CEO van Midsona, onderbouwt die ambitie in Midsona’s jaarterugblik: ‘Er vindt een paradigmaverschuiving plaats op de voedingsmarkt, nu consumenten overschakelen van vlees naar plantaardige eiwitbronnen. De vraag naar plantaardige alternatieven is de voorbije jaren gestaag toegenomen en zal naar verwachting blijven groeien. Steeds meer mensen zien dat een plantaardig dieet goed is voor hun persoonlijke gezondheid én voor de planeet.’


ASN onderzocht Midsona

De afgelopen zomer keken onze duurzaamheidsonderzoekers voor het eerst naar dit Scandinavische bedrijf. Een bedrijf met vestigingen in 7 Europese landen en in totaal 834 medewerkers. Het bedrijf wordt geleid door de in 2007 benoemde Peter Åsberg (foto) en financieel directeur Max Bokander. Twee mannen die worden bijgestaan door een Raad van Commissarissen die uit 4 mannen en 2 vrouwen bestaat.

In beide managementlagen zit Midsona onder de doelstelling van een 50/50-verdeling tussen man en vrouwen en is hier dus nog werk te doen. In het hele bedrijf is de verdeling dichterbij die doelstelling namelijk 48% vrouwen en 52% mannen.


Onze onderzoekers keken extra kritisch naar activiteiten die invloed hebben op de natuur en de biodiversiteit. Het bedrijf maakt gebruik van visolie voor eigen voedingsproducten en let er daarbij streng op dat deze visolie het Friends-of-the-sea-logo heeft. Wat het gebruik van soja betreft gebruikt Midsona vooral in de EU en organisch verbouwde soja. Tijdens ons onderzoek noteerden we een piepklein minnetje omdat niet duidelijk was welk soja-keurmerk als eis hanteert.

Midsona test niet op dieren

Helaas is het niet ongebruikelijk om nieuwe lichaamsverzorgende producten op dieren te testen. Omdat de documenten op de site van Midsona geen volledig beeld gaven, stuurden we een e-mail met de dierentestvraag naar het hoofdkantoor van Midsona.

Het antwoord uit Malmö was helder: ‘Wij verkopen geen producten die op dieren getest zijn.’ Verderop in de e-mail lazen we dat Midsona vindt dat dieren het verdienen om met respect te worden behandeld en beschermd moeten worden tegen onnodig lijden. In de zomer gaf het bedrijf aan dat er gewerkt wordt aan een online document waarin deze visie wordt toegelicht. We waren blij met dit antwoord en noteerden een ‘goed’ op dit onderdeel.

Wat is duurzamer: zonnebloemolie of palmolie?

Tenslotte is Midsona’s standpunt ten opzichte van palmolie zeer vooruitstrevend. Het wil in 2025 alleen nog palmolievrije producten produceren. Alternatieven zijn zonnebloem- en olijfolie. Dit jaar bestaat nog slechts 2% van de totale omzet uit producten met palmolie. Bij die 43, in Scandinavië verkrijgbare, producten wordt overigens alleen gebruik gemaakt van palmolie met het RSPO-keurmerk.

Maar wat als alle voedingsproducenten uit de palmolie stappen? De vraag is dan of de alternatieven niet een grotere impact op de natuur hebben dan de duurzame geoogste palmolie (het zogenaamde palmoliedilemma). Midsona liet ons weten per casus kritisch naar de effecten van vervanging van palmolie te kijken. We zijn blij dat het bedrijf zich bewust is van de duurzame risico’s bij een overstap naar een palmoliealternatief. Ook zien we Midsona als een gamechanger die andere voedingsbedrijven kan inspireren om voor duurzame palmolie of duurzamere alternatieven te kiezen.

Midsona voorbeeld voor andere bedrijven

Met een goed gevoel besloten we om Midsona goed te keuren. Daarmee kreeg het bedrijf een plek in de lijst met ruim 125 goedgekeurde bedrijven voor het ASN Small & Midcapfonds. De duurzaamheidsanalisten gaven ons nog mee dat beursgenoteerde bedrijven als Midsona niet zo vaak voorbij komen. Het Zweedse concern kan andere bedrijven in deze sector bewegen om de lat ook hoger te leggen om zo samen de energie- en de voedingstransitie te versnellen.

Midsona
opgericht in 1999
aantal medewerkers: 834
CEO: Peter Åsberg
beursnotering: Stockholm
Omzet: € 363 miljoen
in NL: geen vestigingen
status: Goedgekeurd

Goedgekeurd/Afgekeurd

In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.

Goedkeuren en afkeuren van bedrijven, doet ASN Bank dat zelf?

Meer weten over beleggen

Is beleggen iets voor jou? En wil je eerst meer weten?

Lees dan meer over beginnen met beleggen

Dit artikel is gepubliceerd op 3 december 2021.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant