Geen beleggingen in niet-zo-groene Apple

In de ASN-beleggingsfondsen is geen plek voor techgigant Apple. De maker van de iPhone voldoet niet aan onze duurzaamheidseisen. In deze editie van Goedgekeurd-Afgekeurd lees je waarom.

7454x bekeken

Hadden we eind vorige eeuw tegen elkaar gezegd dat we ooit een computer, fotocamera én jukebox in onze zak zouden dragen, dan hadden we elkaar gek aangekeken. Toch is het zo, slechts 20 jaar later. Gelukkig betekent dat niet dat onze zakken uitpuilen en we iedere dag vele kilo’s met ons meeslepen. Met onze compacte en lichte mobiele telefoon kunnen we internetten, video’s opnemen en muziek streamen. De smartphone is niet meer uit ons leven weg te denken… mede dankzij Apple.

De bekende smartphone van Apple: de iPhone

Apple's oogappeltjes

Niet dat Apple de smartphone als eerste introduceerde. Voor de iconische iPhone waren er al slimme telefoons op de markt – ken je de BlackBerry nog? Toch was het Apple die de smartphone in één klap populair maakte. Want: bereikbaar voor het grote publiek, in plaats van alleen de zakenwereld. Tel daar het onderscheidende design, de techniek en de gebruiksvriendelijkheid bij op en je snapt dat het merk alle records in de smartphonewereld veroverde.

De iPhone was slechts één van de vele baanbrekende Apple-producten van de afgelopen decennia. Daarvoor domineerde de iPod de markt van mp3-spelers, verleidde de iPad (tablet) mensen om voor een groter scherm te kiezen en dan was er ook nog een slim horloge, de Apple Watch, waarmee het bedrijf en passant marktleider werd.

Zijn we er dan? Nee, vergeet de succesvolle services niet. Apple is je adres voor muziek (Apple Music en iTunes), opslag (iCloud) en ook voor betalingen (Apple Pay). Al deze producten samen maken dat het bedrijf miljarden heeft omgezet. Al komt het grootste deel van de omzet van Apple uit de verkoop van de iconische smartphone.

Bron: Apple's jaarverslag (bedragen in miljoenen)

Bijna failliet

Apple kende niet altijd zulke goede tijden. Vlak voor het bedrijf begin vorige eeuw succesvol werd, ging het bijna failliet. Het kon de concurrentie met Windows-pc’s niet aan. Steve Jobs, die Apple in 1976 samen met zijn schoolvriend Steve Wozniak oprichtte, was inmiddels niet meer bij het bedrijf betrokken. Toch keerde hij in deze onzekere tijd terug voor advies. Met succes, want snel bleek dat hij met zijn visie méér voor Apple kon betekenen dan het zittende bestuur. En dus werd hij in 1997 de nieuwe CEO. Zijn loon? Slechts één dollar per jaar.

De All-In-One Mac

Vlak na de terugkomst van Jobs lanceerde het bedrijf de elegante, gekleurde all-in-one iMac. Ken je ‘m nog? Heel wat anders dan de computers die destijds al op de markt waren. Compact en beschikbaar in felle kleuren. Een slimme zet om het faillissement te voorkomen, uit de koker van Jobs.

De legacy van Steve Jobs

Je zou het door zijn eeuwige zwarte coltrui niet denken, maar Jobs stond bekend om zijn creativiteit. Al sinds de oprichting van Apple hield hij zich met marketing bezig. En ook als CEO kon hij het niet laten om zich met productdetails te bemoeien. ‘Think different’, was zijn motto. De behoeften en wensen van klanten interesseerden hem niet. Een klant heeft pas behoefte aan een product, als hij het in zijn hand heeft, geloofde de marketinggoeroe.

Steve Jobs

Steve Jobs

Het was Jobs die Apple op deze manier uitbouwde tot een miljardenbedrijf. Jobs overleed in 2011 en droeg het stokje over aan de huidige CEO Tim Cook. Velen beweren dat het bedrijf daarna zijn innovatiekracht heeft verloren.

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com

Jobs kondigt in een van zijn ‘Stevenotes’ drie nieuwe producten aan: een telefoon, mp3-speler en internetapparaat. Het bleek de lancering van de iPhone te zijn.

Het succes van Apple

Was Jobs de enige reden voor het succes van Apple? Zeker niet. Het bedrijf heeft, heel slim, alles in eigen hand. Van hard- tot software: Apple exploiteert het allemaal. Op updates van buitenaf hoeft niet te worden gewacht, waardoor ontwikkelingen goed op elkaar kunnen worden afgestemd.

Ook is de techgigant niet bang om een product wat later op de markt te brengen. Waar anderen graag de eerste willen zijn, wacht Apple liever tot het helemaal perfect is. Om vervolgens te laten zien wat een product kán, in plaats van de nieuwste features op een rijtje te zetten. Zo werd FaceTime geïntroduceerd met deze video waarin een moeder samen met haar kroost videobelt met haar echtgenoot aan de andere kant van de wereld.

En laten we de gratis publiciteit van de techgigant niet vergeten. Rondom de lancering van een nieuw Apple-product heerst enorme gekte. Er is volop media-aandacht zónder dat het bedrijf daar moeite voor hoeft te doen. Heb je eenmaal een Apple-product in huis? Dan is het dankzij de unieke software makkelijker om bij het merk te blijven, dan iets nieuws te proberen.

Hoe duurzaam is Apple?

Of Apple ook op een succesvolle manier bijdraagt aan een betere toekomst voor onze aarde, is een andere vraag. ‘Je favoriete producten hebben een hart voor de planeet’, vertelt Apple ons. De iPad is gemaakt van een 100% aluminium behuizing en de iPhone wordt niet in plastic verpakt. Ook claimt het bedrijf sinds 2020 CO2-neutraal te zijn, met de ambitie dat alle producten dat in 2030 ook zijn.

Dat klinkt als een mooi streven, maar statements als deze worden door critici weggezet als greenwashing. Het kost enorm veel CO2 om een telefoon te maken. In 2021 werd er 14,7 miljoen ton kooldioxide uitgestoten voor de productie van iPhones in dat jaar, wat gelijk staat aan de jaarlijkse uitstoot van 3,2 miljoen auto’s.

Stalken met de AirTag

Ook lopen er meerdere rechtszaken tegen het bedrijf op het gebied van privacy. Zo wordt Apple ervan beschuldigd de persoonlijke data van hun klanten te verkopen. En de AirTag, een klein apparaatje waarmee je je sleutels makkelijk terugvindt, zou door nalatigheid van het bedrijf worden gebruikt voor het volgen en stalken van gebruikers.

Met de AirTag aan je sleutelbos of tas vind je je spullen via een app gemakkelijk terug

Reden genoeg voor onze duurzaamheidsonderzoekers om de wenkbrauwen te fronsen. Zéker als we daar een reeks gebeurtenissen op het gebied van sociale duurzaamheid bij optellen.

Kinderarbeid en onbetaalde lonen

Zo is Apple de afgelopen jaren talloze keren beschuldigd van slechte arbeidsomstandigheden. Van buitensporige werkuren, misbruik van stagiaires, gezondheidsrisico’s tot aan onbetaalde lonen. Hoewel Apple aankondigde deze issues te onderzoeken en maatregelen te nemen, blijven de werkomstandigheden veel stof doen opwaaien. Zo bleek begin dit jaar dat werknemers zich niet mogen verenigen in een vakbond.

Ook buiten de muren van de Apple-kantoren vinden misstanden plaats. In het najaar van 2022 werd de toeleveringsketen (waar de ingrediënten van bijvoorbeeld een iPhone vandaan komen) van Apple gelinkt aan vermeende illegale en milieuvernietigende goudwinning in Brazilië. Helaas niet de eerste melding in zijn soort. Eerder bleek namelijk dat Apple vermoedelijk werkt met kobalt dat door kinderen uit de aarde is gewonnen in de Democratische Republiek Congo. En ook wordt het bedrijf in verband gebracht met dwangarbeid onder Oeigoeren in China.

Kobalt wordt gewonnen in grote mijnen en gebruikt voor de productie van batterijen voor mobiele telefoons

Afgelopen jaar nog demonstreerden honderden medewerkers van ’s werelds grootste iPhonefabriek, Foxconn in China, tegen slechte werkomstandigheden en geschonden beloftes over bonussen. De medewerkers sliepen naar eigen zeggen gedwongen bij met corona besmette collega’s. Foxconn - dat geen eigendom is van Apple omdat productiefabrieken zijn geoutsourcet - beloofde beterschap.

Apple afgekeurd voor de ASN-beleggingsfondsen

Met deze issues in het achterhoofd is Apple afgekeurd voor de ASN-beleggingsfondsen. We hechten veel waarde aan de sociale kant van duurzaamheid en mensenrechten, en kunnen onze ogen niet sluiten voor de misstanden in de gehele Apple-keten. Omdat de schendingen recentelijk en wijdverspreid plaatsvinden, beschouwen we dit als zeer ernstig.

Geen Apple, wel Apple Pay?

De ASN beleggingsfondsen beleggen niet in Apple, maar we maken wél gebruik van Apple Pay. Hoe zit dat? Via Apple Pay kun je contactloos betalen met je iPhone of Apple Watch. Onze klanten met Apple-apparaten gaven in groten getale aan graag gebruik te maken van dit betaalmiddel. Daarom hebben we besloten dit mogelijk te maken. Het ASN-duurzaamheidsbeleid geldt primair voor investeringen en beleggingen van ASN Bank en ASN Impact Investors. In ons aanbod van producten en diensten houden we zoveel mogelijk rekening met het beleid, maar dat lukt niet in alle gevallen.

Apple
Opgericht in 1976
Aantal medewerkers: 160.000 in 2022
CEO: Tim Cook (sinds 2011)
Oprichters: Steve Jobs, Steve Wozniak, Ronald Wayne
Beursnotering: NASDAQ: AAPL
Totale omzet: € 340 miljard
Status: Afgekeurd in 2020

Goedgekeurd/Afgekeurd

In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.

Goedkeuren en afkeuren van bedrijven, doet ASN Bank dat zelf?

Beginnen met beleggen?

Dat kan bij ASN Bank. Wij helpen je graag op weg.
Lees hier meer over beginnen met beleggen.

Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.

Dit artikel is gepubliceerd op 20 april 2023.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant