Autoverhuurder MisterGreen wil minder auto's op de weg zien

Ons land telt miljoenen auto's die het leeuwendeel van de tijd stilstaan. Dat is niet duurzaam, vindt leasemaatschappij MisterGreen. We kunnen beter een kleiner aantal auto's verdelen onder een grotere aantal mensen. En MisterGreen heeft er een plan voor.

Dat ASN Bank in zee gaat met een bedrijf in de transportsector, dat zou je misschien niet verwachten. Maar het is weldegelijk een efficiënte manier waarop wij bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot en minder milieuvervuiling.

"MisterGreen en ASN Bank hebben dezelfde visie: verduurzaming op de lange termijn. We willen duurzame keuzes voor iedereen bereikbaar maken. En we zijn allebei voorzichtig met onze middelen en hoe we die inzetten. Iets aanschaffen om snel te vervangen, dat doen we bij MisterGreen niet", zegt mede-oprichter Mark Schreurs.

Autoleasebedrijf MisterGreen heeft alleen maar elektrische auto's op stal, die zijn te leasen door zowel particulieren als bedrijven. Om nog eens zo'n 250 elektrische auto's toe te voegen aan zijn wagenpark heeft MisterGreen een lening van 10 miljoen euro gekregen van ASN Bank.

Alleen helemaal elektrisch

Ben je dan groen bezig? Zeker weten. De verduurzaming van de transportsector is hard nodig. De sector groeit en neemt ruim 15% van de wereldwijde CO2-uitstoot voor zijn rekening. Veranderende gewoontes en auto's die rijden op elektriciteit of waterstof zijn cruciaal om de uitstoot van broeikasgassen omlaag te krijgen.

Daarin kan MisterGreen een belangrijke rol spelen. Hun visie op vervoer en automobilisten ademt toekomst.

"Dat MisterGreen alleen 100% elektrische auto's aanbiedt was cruciaal voor ons om in dit bedrijf te investeren", zegt Ronald Zeeman, accountmanager duurzame financieringen bij ASN Bank. "Nog een belangrijke factor is dat we de lening juist voor de groei van MisterGreen verstrekken – het aanschaffen van nieuwe auto's dus. Op die manier kunnen we nog meer bijdragen aan de verduurzaming van Nederland en Europa."

Lees verder: hoe denkt ASN Bank over de transportsector


Auto's delen

Tot nu toe heeft MisterGreen 127.000 ton aan CO2-uitstoot bespaard – wat neerkomt op de uitstoot die vrijkomt bij bijna 30.000 ritjes rond de wereld met een benzineauto. Zoveel uitstoot hadden diezelfde leaseauto's tot nu toe dus veroorzaakt als ze op benzine reden in plaats van batterijen.

En dat is niet het enige. De auto's die MisterGreen aanschaft met de lening van ASN Bank zullen uiteindelijk gebruikt worden door veel meer mensen dan nu mogelijk is. De technologie die nodig is om dit mogelijk te maken is waarschijnlijk over een jaar klaar, voorspelt Mark Schreurs.

"De slimme auto heeft een eigen verdienmodel. Als jij zo'n elektrische auto least van ons, kun je met gebruiksvriendelijke software die auto verhuren aan anderen. Op die manier hebben we in Nederland minder auto's nodig; het verschil is dat we ze intensiever gaan gebruiken. Dat is veel efficiënter."

Minder auto's – die beter worden benut

Volgens het leasebedrijf wordt de totale Nederlandse autovloot slechts 5% van de tijd gebruikt. Op andere momenten staan deze auto's helemaal stil; taxi's staan te wachten op klanten, bestelwagens brengen 's nachts niets rond, passagiersauto's staan geparkeerd in garages. Het spreekt voor zich dat dit een verspilling is van grondstoffen, ruimte én kosten.

We kunnen onze auto's op een slimmere manier gebruiken – door ze met elkaar te delen. Dan zijn al die auto's tot 90% van de tijd in gebruik, volgens berekeningen van MisterGreen. Op die manier heb je maar 700.000 auto's nodig in Nederland, in plaats van de huidige 8,7 miljoen.

Een ander duurzaamheidsaspect van de auto's die MisterGreen gaat aanschaffen is dat ze zelfrijdend zijn. Zo kan een leaseauto ook worden ingezet als pakketbezorger zonder chauffeur, of als taxi om mensen te vervoeren van A naar B.

Schreurs ziet dit binnen vijf jaar gebeuren. Kijkend naar de toekomstplannen maakt hij zich niet zoveel zorgen over ongelukken met zelfrijdende auto's in de laatste jaren. "Als je naar de cijfers kijkt, dan zie je dat het percentage ongelukken in feite veel lager is dan bij auto's met een bestuurder. Wij mensen staan van nature sceptisch tegenover nieuwe technologie, neem de mobiele telefoon als voorbeeld. Hoeveel mensen ken je vandaag de dag die zeggen dat ze geen mobiel willen?" vraagt hij retorisch.

Je spullen lang houden

Nog een reden om vaart te maken met elektrische auto's is dat ze lang meegaan, met name de modellen van Tesla, Polestar en Volkswagen. Daarom heeft MisterGreen vooral deze merken in zijn vloot, die nu 3.500 wagens telt.

Om de transportsector echt te veranderen, is MisterGreen erin gestapt met een lange adem. De leaseauto's doorverkopen over vijf jaar, zoals vaak gebeurt bij traditionele leasemaatschappijen, dat vindt Schreurs niets. Je spullen lang behouden – zoals hij het zegt – juist dat is duurzaam.

"We willen de wagens zo lang mogelijk houden, om ervoor te zorgen dat ze slim en duurzaam worden gebruikt. De komende vijftien jaar zullen de auto's die we nu aanschaffen ons bedienen als leaseauto, pakketbezorger en chauffeur."

Dit geld maakt gelukkig
Welk geld: Lening van ASN Bank
Hoeveel: € 10 miljoen
Wat precies: Het aanschaffen van 200 tot 250 nieuwe elektrische auto's door leasemaatschappij MisterGreen.
Status: De lening werd begin 2021 afgesloten; de nieuwe auto's zullen nog dit jaar worden aangeschaft. Ze gaan naar verwachting 15 jaar mee in het Nederlandse verkeer.
Energiedoel: 250 elektrische auto’s van MisterGreen rijden samen ieder jaar ongeveer 180 rondjes om de aarde. Hiermee besparen de elektrische auto’s per jaar meer dan één miljoen kilo CO2 ten opzichte van benzineauto's; gedurende de hele looptijd van de lease naar verwachting meer dan vijf miljoen kilo CO2.


Dit artikel is gepubliceerd op 14 juli 2021.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant