
Dat kunnen wij alleen doen dankzij de betrokkenheid en participatie van particulieren en organisaties. Aan onze langetermijndoelen voor mensenrechten, klimaat en biodiversiteit werken we met veel partijen samen. Maar ook op andere manieren zetten we ons in om samen met anderen de wereld mooier te maken.
Voor de Wereld van Morgen
Met Voor de Wereld van Morgen helpt ASN Bank (startende) duurzame ondernemingen te groeien. Ondernemers met een slim idee voor een betere wereld kunnen terecht op het platform, dat eind 2018 359 ondernemingen telde. ASN Bank helpt de ondernemers met coaching, advies, publiciteit, een netwerk en training. Ook organiseert Voor de Wereld van Morgen jaarlijks de ASN Bank Wereldprijs – met € 40.000 aan prijzen – die ondernemers kans biedt op een startkapitaal. Ondernemers met een grotere financieringsbehoefte helpt het platform met ondersteuning van hun crowdfundingcampagne.
Halverwege het jaar introduceerde Voor de Wereld van Morgen een nieuw deel van de website speciaal voor ondernemers. Op die pagina leggen we uit wat we doen voor (startende) duurzame ondernemers en waarom we dat doen. Zo komen we tegemoet aan de behoeften van ondernemers.
De website van Voor de Wereld van Morgen bevat daarnaast talloze blogs om lezers te inspireren tot duurzame keuzes. In 2018 bezochten ruim 640 duizend mensen de website www.voordewereldvanmorgen.nl, een toename van 38% ten opzichte van 2017. Er zijn 124 nieuwe ondernemers lid geworden van de community.
11e ASN Bank Wereldprijs
We organiseerden voor de 11e keer de ASN Bank Wereldprijs, dé Nederlandse competitie voor duurzame start-ups. Er kwamen 199 aanmeldingen binnen in drie categorieën: mens & samenleving, natuur & milieu en klimaatbescherming.
De jury, onder leiding van Ynzo van Zanten, bestond uit mensen die hun sporen op het gebied van duurzaam ondernemen hebben verdiend. Op basis van originaliteit, haalbaarheid, impact en volledigheid koos de jury dertig projecten. Deze gingen een intensief traject in, waarbij de initiatiefnemers werden gecoacht en hun plannen aanscherpten. Uiteindelijk bleven er zes finalisten over: CEMBA, Proud Breast, fairf, The Ketchup Project, MAKUS en Qlayers. De winnaars werden bekend gemaakt tijdens de prijsuitreiking op 14 november:
- Fairf (natuur en milieu) won € 12.000. Fairf maakt milieuvriendelijke verf met gerecycled sloophout als natuurlijk bindmiddel. Laurens van Dort van fairf: ‘Door deze prijs kan ons bedrijf groeien en kunnen we als duurzaam merk echt impact maken. We zijn nu een klein, online bedrijf, maar kunnen straks een grotere markt bedienen.’
- Proud Breast (mens en samenleving) won € 12.000. Suzanne Kemps, Clary Scheres en Frances Zitter van Proud Breast hebben de Qups ontwikkeld: een betaalbare externe borstprothese. Suzanne: ‘Wat een boost is het winnen van de ASN Bank Wereldprijs voor ons bedrijf! Sinds de bekendmaking kregen we al zo’n 150 berichten van vrouwen die de Qups willen bestellen.’
- Qlayers (klimaatbescherming) won € 16.000. Ruben Geutjens en Josefien Groot van Qlayers hebben een techniek ontwikkeld om microstructuren te printen, bijvoorbeeld structuren vergelijkbaar met haaienhuid. Als een coating met deze microstructuren is aangebracht op een vliegtuig, trein of schip, vermindert de wrijvingsweerstand. Dat bespaart brandstof en verlaagt de CO2-uitstoot.
- MAKUS won de publieksprijs van € 8.632. MAKUS, de start-up van Merel Philippart, was finalist in de categorie Klimaatbescherming. MAKUS ontwikkelt design-inductieplaten die eraan kunnen bijdragen dat woningen stapsgewijs aardgasvrij worden.
Crowdfunding
ASN Bank ondersteunt geselecteerde crowdfundingcampagnes van duurzame ondernemers op het crowdfundingplatform OnePlanetCrowd. Het gaat om ondernemers die voldoen aan onze duurzaamheidscriteria. Zo helpen we deze ondernemers verder en bevorderen we de verduurzaming van de samenleving. We steunden twee projecten door er campagne voor te voeren via de communicatiekanalen van ASN Bank. Mede dankzij ASN-klanten kregen deze duurzame ondernemers in korte tijd nieuwe financiering:
- Rebelz op de Binckhorst
Rebelz is een restaurantketen waar ex-gedetineerde vrouwen werken. Zij worden naar een nieuwe plek op de arbeidsmarkt begeleid. Rebelz opende een derde vestiging: Rebelz op de Binckhorst, in Den Haag. Om het restaurant mogelijk te maken was financiering nodig voor de inrichting, het terras en de keuken. 201 funders, merendeels ASN-klanten, staken samen € 150.000 in het project.
- Studio JUX
Sinds 2011 maakt en verkoopt Studio JUX eerlijke, duurzame mode, verzorgingsproducten en interieurvoorwerpen. De initiatiefnemers wilden hun impact verder vergroten door de webshop uit te breiden en een derde winkel te openen in Rotterdam. 198 funders financierden het project met in totaal € 200.000.
Partnerships ASN Jeugdsparen
Met ASN Jeugdsparen investeren ASN-klanten niet alleen in de toekomst van hun eigen kind, maar ook in die van andere kinderen. Want ASN Bank doneert jaarlijks geld aan projecten voor kwetsbare kinderen in Afrika en Nederland. In 2018 bedroeg de donatie 0,1% over het spaartegoed dat gemiddeld in dat kalenderjaar op alle rekeningen ASN Jeugdsparen samen stond, tot € 300.000 in totaal voor de twee partners. Sinds de start van ASN Jeugdsparen in 2002 hebben we zo in totaal € 4 miljoen gedoneerd. In 2018 ging het geld naar de volgende twee projecten:
Cordaid verbetert onderwijs in Centraal Afrika
In de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR) valt nog veel te verbeteren aan het onderwijs. CAR, een van de armste landen ter wereld, wordt geteisterd door burgeroorlogen. Voor kinderen en leraren is het vaak gevaarlijk om naar school te gaan. Bovendien is er veel te weinig geld voor onderwijs. Kinderen volgen lessen in vervallen schooltjes met gebrekkige sanitaire voorzieningen. Cordaid werkt eraan dat in het noordwesten van het land meer kinderen naar school gaan én hun school afmaken. Onder meer door goed onderwijs te bieden, met speciale aandacht voor de allerarmste kinderen en vluchtelingenkinderen.
Nationaal Fonds Kinderhulp helpt kinderen in Nederland
Kinderhulp zet zich in voor kwetsbare kinderen in Nederland die te maken hebben met armoede, al dan niet in combinatie met (jeugd)zorg. Kinderhulp vindt dat alle kinderen erbij moeten kunnen horen. Helaas groeit een op de negen kinderen in ons land – bijna 400.000 – op in armoede. Ze kunnen niet meedoen met leeftijdsgenootjes.
Kinderhulp heeft oog voor hun behoeften en ondersteunt hen als zij nergens anders terecht kunnen voor (financiële) hulp. Kinderhulp helpt door simpele dingen mogelijk te maken, zoals zwemlessen, een dagje uit, een opleiding, een fiets of een Sinterklaascadeautje. De steun van ASN Bank gaat vooral naar kamerinrichting en opleiding.
Partnerships ASN Ideaalsparen en ASN Creditcard
ASN-klanten met een rekening ASN Ideaalsparen of een ASN Creditcard maken op een bijzondere manier de wereld een beetje mooier. Want zij steunen – zonder dat het hun iets extra’s kost – duurzame projecten van onze maatschappelijke partners.
Om onze duurzame missie te realiseren startten we in 2018 de samenwerking met enkele nieuwe maatschappelijke partners: Fair Wear Foundation, Stichting De Noordzee en WakaWaka Foundation. We zetten de samenwerking met Natuur & Milieu, Urgenda, Amnesty International en War Child voort. We verbinden de partners aan de drie pijlers van ons duurzaamheidsbeleid – mensenrechten, biodiversiteit en klimaat – en het langetermijndoel bij elke pijler. De ASN Foundation is per 1 januari 2018 partner voor alle drie de duurzaamheidspijlers.
We doneerden in 2018 een percentage van 0,02% over het spaartegoed dat gemiddeld in het kalenderjaar op alle rekeningen ASN Ideaalsparen stond, tot € 1,5 miljoen in totaal voor alle partners. Bij de creditcard ging het om een deel van de omzet van alle cards in 2018, in totaal € 164.191. Een overzicht van deze partners en projecten.
Amnesty International: project hbo- en wo-masterclasses
Mensenrechten zijn in ons land niet meer vanzelfsprekend voor iedereen. De polarisatie en het ‘wij-zij-denken’ nemen toe. Amnesty International wil met educatie deze ontwikkeling tegengaan en mensenrechten in de Nederlandse samenleving een steviger fundament geven. Uit de jaarlijks zo’n veertig aanvragen voor colleges en masterclasses blijkt dat ook hbo- en wo-studenten meer willen weten over specifieke mensenrechten-thema’s. Die vraag is veel groter dan Amnesty International aankan, maar met hulp van ASN Bank kon het een groot deel van de aanvragen honoreren.
Fair Wear Foundation: project Leefbaar Loon
Lees meer over de Fair Wear Foundation bij het onderwerp Leefbaar Loon.
Stichting De Noordzee: project De Rijke Noordzee
Duurzame energie opwekken én werken aan natuurherstel: dat komt samen in het pilotproject De Rijke Noordzee. Hierin werken Stichting De Noordzee, Natuur & Milieu en ASN Bank samen. Het doel is: bij elk windmolenpark op zee de natuur versterken. Door kunstriffen te plaatsen kunnen zich schelpdierbanken vormen. Zij zorgen voor voedsel en een schuilplaats voor vissen. Windmolenparken worden zo kraamkamers voor vissen en schelpdieren. Het resultaat is een robuust ecosysteem met een rijke biodiversiteit, én economische voordelen. De eerste kunstriffen met oesters zijn in november 2018 geplaatst bij windpark Luchterduinen, 23 kilometer uit de kust tussen Noordwijk en Zandvoort.
Natuur & Milieu: project Levend Water
Lees meer over het project Levend Water bij het onderwerp Positieve invloed op de biodiversiteit.
WakaWaka Foundation: project Klimaatscholen
De WakaWaka Foundation steunt solar libraries, zonnebibliotheken voor scholen in Rwanda. Deze lenen WakaWaka Lights uit aan leerlingen, zodat ze ’s avonds hun huiswerk kunnen maken. De scholen rapporteren over het gebruik van de WakaWaka’s en de verbeteringen van de schoolresultaten die daar het gevolg van zijn. Dankzij de WakaWaka’s zijn kinderen en hun familie niet meer veroordeeld tot het gebruik van ongezonde, gevaarlijke kerosinelampjes.
Dit project is gekoppeld aan de Milieubende, die kinderen in Nederland ‘opleidt’ tot Milieuheld. De Milieubende richt zich op scholieren in de bovenbouw van de basisschool. Na een afspraak met de school ‘overvallen’ acteurs de klas, waar ze een interactief theaterstuk spelen. Ze betrekken kinderen actief bij het thema klimaatverandering. Via de website van de Milieubende worden kinderen gekoppeld aan hun ‘collega-leerlingen’ in Rwanda. Ze leren elkaar kennen en gaan op een concrete, persoonlijke manier nadenken over (onder)ontwikkeling en mondiale verhoudingen in relatie tot de klimaatthematiek.
Eind 2018 hebben wij de samenwerking met de WakaWaka Foundation in goed overleg beëindigd.
Urgenda: project Bedrijven Klimaatneutraal
Lees meer over Urgenda bij het onderwerp Klimaatpositief in 2030.
War Child: project Hulp aan oorlogskinderen in Congo
War Child was in 2018 als partner gekoppeld aan ASN Ideaalsparen en de ASN Creditcard. Begin 2019 is het partnerschap van Cordaid in het kader van ASN Jeugdsparen stopgezet. Vanaf die datum is War Child als partner gekoppeld aan ASN Jeugdsparen, met het bestaande project.
De Democratische Republiek Congo wordt al ruim twintig jaar geteisterd door oorlog. De situatie blijft instabiel. De fragiele wapenstilstand wordt bedreigd en het land kampt met grote armoede en honger én met een enorme instroom van vluchtelingen uit Burundi. War Child is hier actief met steun van ASN Bank. Het helpt vluchtelingen in onder meer de provincie Zuid-Kivu. Ook geeft het onderwijs aan zowel gevluchte kinderen als aan kinderen uit lokale gemeenschappen. Dat is hard nodig, want miljoenen kinderen in Congo hebben geen toegang tot onderwijs. Ook biedt War Child de kinderen bescherming en psychosociale hulp, zodat zij ondanks het oorlogsgeweld kunnen bouwen aan hun toekomst.
ASN Foundation
De ASN Foundation heeft als doel projecten te ondersteunen die vallen onder de drie pijlers van ons duurzaamheidsbeleid: mensenrechten, klimaat en biodiversiteit. De ASN Foundation kan projecten over de gehele wereld steunen, maar doet dat alleen via organisaties die in Nederland zijn gevestigd.
Lees meer in het jaarverslag van de ASN Foundation
Sponsoring
De belangrijkste initiatieven en ondernemingen die we in 2018 sponsorden waren AFRIEK, Project Schone Schie, HACKED by_, Sprinklr, Tiny Forest Voorburg van IVN, Wildlife Film Festival Rotterdam en Het Zero Waste Project. Deze initiatieven leveren een concrete bijdrage aan onze doelstellingen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en mensenrechten.
Zo hebben we met Project Schone Schie de grote opruimactie van 1,6 kilometer van de oever van de Rotterdamse Schie mogelijk gemaakt: driehonderd vrijwilligers verzamelden duizend kilo afval. Samen met Sprinklr lanceerden we het bijvriendelijke Ecotuintje-plantenpakket. Dankzij onze sponsoring krijgt de gemeente Leidschendam-Voorburg in 2019 haar eigen tiny forest. Dat is een dichtbegroeid, klein inheems bos in de stad, een prettige plek voor zowel mensen als vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren. Eerlijkemode-initiatieven AFRIEK en HACKED by_ konden met onze sponsoring een nieuwe collectie lanceren.
Daarnaast hebben we voor negen ondernemers kwalitatief goed beeldmateriaal mogelijk gemaakt, zodat zij hun duurzame onderneming sneller kunnen laten groeien.