H&M: duurzame fashion voor het hele gezin

6437x bekeken
In Goedgekeurd-Afgekeurd dit keer aandacht voor Hennes & Mauritz. Voor de één het walhalla van betaalbare mode, de ander haalt er zijn neus voor op. Toch is 1 ding zeker: iedereen kent de Zweedse modegigant. Het ASN Duurzaam Aandelenfonds belegt in H&M, omdat het bedrijf duidelijk haar rol pakt in het verduurzamen van de sector. Ook hebben wij als aandeelhouder invloed op het betalen van leefbare lonen in de productieketens.

Of je een kledingstuk nodig hebt voor een belangrijke afspraak, een feestje, of als cadeau voor een pasgeboren baby: je vindt het allemaal bij H&M. De collecties volgen razendsnel de nieuwste trends. Elke week vind je er nieuwe items voor mannen, vrouwen en kinderen van alle leeftijden. En soms voor échte fashionista’s, want ook zij staan in de rij als H&M een tijdelijke samenwerking aangaat met grote modeontwerpers, zoals Stella McCartney, Viktor & Rolf en Roberto Cavalli.

Te mooi om waar te zijn

Dat de trendy en betaalbare kleding van H&M ook nog eens duurzaam is, klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De mode-industrie gebruikt veel grondstoffen, veroorzaakt bergen afval en in de hele keten vinden er misstanden plaats. Daar zijn we kritisch op, daarom gebruiken we onze invloed als aandeelhouder om druk op de kledingsector uit te oefenen.

Volgens onze duurzaamheidsonderzoekers voldoet H&M aan de criteria op het gebied van mensenrechten, klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn. En we zien het bedrijf – binnen de fast fashion – als voorloper op het gebied van duurzaamheid. Voor duurzaamheidsfans onder ons misschien een onverwacht inzicht. Dat leggen we daarom graag uit.

Positieve bijdrage leveren

Als actieve aandeelhouder houden we de duurzaamheidsbeloften en -ontwikkelingen van H&M in de gaten. Regelmatig gaan we in gesprek met H&M en andere kledingbedrijven waar we in beleggen. We zijn kritisch op deze sector en gebruiken onze invloed om druk uit te oefenen, zodat werknemers in de keten een leefbaar loon ontvangen. Zo leveren we een positieve bijdrage aan het verduurzamen van de kledingsector.

Toegankelijke mode voor het hele gezin

Het concept van H&M zette de kledingsector op zijn kop. Toen oprichter Erling Perssons in 1947 de deuren van damesmodezaak Hennes opende, had hij weliswaar die ambitie. Maar de schaal waarop dat gebeurde, die had hij waarschijnlijk niet voorzien.

Perssons had in Amerika gezien dat winkeleigenaren veel geld verdienden met het verkopen van grote aantallen kleding voor betaalbare prijzen. Dat concept bracht hij naar Zweden. Kwaliteit voor de beste prijs, was zijn filosofie. Dat bleek aan te sluiten bij de behoefte van Zweedse vrouwen. In 1968 nam hij het bedrijf van Mauritz Wildforss over en voegde op deze manier ook mannen- en kinderkleding toe aan zijn assortiment. Vanaf dat moment kocht je bij Hennes & Mauritz toegankelijke mode voor het hele gezin.

winkelpand van H&M

Een mode-imperium actief in 74 landen

In de decennia die daarop volgden, breidde het bedrijf zich uit tot het huidige mode-imperium met meer dan 4.000 winkels in 74 landen. En dan hebben we het nog niet over de andere merken, zoals & Other Stories en COS, die onder H&M-groep vallen. Met de groei van het bedrijf ontstonden telkens nieuwe uitdagingen. Ook op het gebied van duurzaamheid. H&M beseft dat de mode-industrie moet veranderen: voor de planeet én voor hun eigen toekomst.

Alle toeleveranciers zijn openbaar

H&M heeft geen eigen fabrieken, maar is afhankelijk van toeleveranciers. Die zijn vooral actief in zogenaamde lagelonenlanden. Om misstanden te voorkomen zette H&M 6 jaar geleden de volledige lijst van toeleveranciers op hun website. En die houden ze up-to-date. Inmiddels zijn de leveranciers ook gekoppeld aan de kledingstukken die ze maken. Koop je een trui bij H&M? Dan lees je op de site precies waar die gemaakt is.

Met deze dappere stap is H&M een voorbeeld voor de hele sector, die gevoelig is voor concurrentie en bang voor slechte publiciteit. Door de lijst kunnen misstanden bij een leverancier, zoals te lage lonen, of gevaarlijke arbeidsomstandigheden, namelijk direct aan H&M gekoppeld worden. Helaas komt dat met enig regelmaat voor. Onze duurzaamheidsonderzoekers nemen dan direct contact op met H&M. Onze ervaring is tot nu toe dat het bedrijf op zo’n moment snel en adequaat actie onderneemt.

Een leefbaar loon in de kledingindustrie

Producenten van kleding willen winst maken. Om dat te realiseren, proberen ze de productiekosten en dus ook de loonkosten zo laag mogelijk te houden. Daarbij is van belang dat er geen uitbuiting plaatsvindt. Veel kledingbedrijven slagen er niet in om hier een goede balans in te vinden. H&M werkt hieraan, maar ook zij kunnen nog geen leefbare lonen garanderen.

Voor ASN Bank is een leefbaar loon de sleutel voor betere werkomstandigheden in de kledingindustrie. Daarom zijn we mede-initiatiefnemer van het Platform Living Wage Financials (PWLF), dat zich vanuit de financiële sector inzet om dit te realiseren. H&M is hierbij betrokken en ook lid van het samenwerkingsverband ACT. ACT onderhandelt met vakbonden, regeringen en modebedrijven om hogere lonen in de hele markt te realiseren.

Duurzame materialen

De duurzame Conscious Collection of de mogelijkheid om oude kleding in te leveren en te laten recyclen door H&M, zijn milieu-inspanningen die we bij meerdere kledingmerken terugzien. Meer impactvol is het werk ‘achter de schermen’. Zo wil H&M in 2040 klimaatpositief zijn. Daartoe nemen ze nu al stappen door toe te werken naar het gebruik van 100% duurzame en gerecyclede materialen. Als klimaatneutrale bank juichen we deze ambitie natuurlijk alleen maar toe.

Goedkeuren en afkeuren, wie doen dat?

In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.

Fondsbeheerders van ASN aandelenfondsen kunnen vervolgens beslissen om aandelen van het bedrijf te kopen, met andere woorden: het aandeel op te nemen in de portefeuille van een fonds. Als na onderzoek blijkt dat een bedrijf toch niet voldoet aan onze duurzame criteria dan wordt het bedrijf afgekeurd en uit het ASN Beleggingsuniversum verwijderd. Vervolgens zal de fondsbeheerder de aandelen verkopen.

Goedkeuren en afkeuren wordt gedaan door ASN Beleggingsfondsen op basis van onderzoek van de duurzame onderzoekers van ASN Bank. In dat onderzoek beoordelen zij het beleid en gedrag van nationale en internationale beursgenoteerde bedrijven op het vlak van mensenrechten, klimaat en biodiversiteit.

Dit artikel is gepubliceerd op 3 februari 2020.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant