Bij de naam Danone denk je misschien aan Danoontje Powerrrr. In die iconische reclame uit 2002 werd een kind supersterk na het eten van een fruitkwark van Danone. Van bekende toetjes tot plantaardige alternatieven en babyvoeding: het assortiment is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Deze internationale groei past bij een bedrijf met een bijzondere geschiedenis. Wist je dat het Franse bedrijf Griekse roots heeft en startte in Barcelona?
Van geneesmiddel tot zuivelgigant
Het was de Griekse emigrant Isaac Carasso die aan de wieg stond van het bedrijf. Rond 1916 werkte hij in Barcelona aan een speciale yoghurt voor darmproblemen bij kinderen. Geïnspireerd door de theorieën van een Nobelprijswinnaar verkocht hij de yoghurt als ‘medicijn’ aan apotheken. De vraag nam toe en in 1919 richtte Carasso Danone op, vernoemd naar zijn zoon Daniel. Daniel Carasso studeerde bacteriologie in Marseille. Hij zag de mogelijkheden van de Franse markt en overtuigde zijn vader om in 1929 een hoofdkantoor op te zetten in Frankrijk. Tien jaar later overleed zijn vader en werd Daniel de hoogste baas. Een eeuw later heeft Danone meer dan 140 merken in 120 landen.
Wat voor producten maakt Danone?
De Franse zuivelproducent zette zichzelf op de kaart met zijn melkdranken, yoghurts en kindertoetjes. Tegenwoordig vind je ook plantaardige alternatieven in hun assortiment, zoals het Belgische Alpro dat Danone overnam in 2017.
In 2024 kwam 49% van de omzet van Danone uit zuivelproducten en plantaardige alternatieven. Omdat het Franse bedrijf geen uitsplitsing geeft, kunnen we niet precies zeggen hoe groot het aandeel van plantaardige alternatieven hierin is.
Foto: Een overzicht van de verkoop van Danone per categorie | Bron: Danone
Foto: Medische voeding van Nutricia | Bron: Danone
Het assortiment van Danone reikt verder dan yoghurt- en kwarkproducten. Ga je op vakantie naar Frankrijk? Dan bestaat de kans dat je de supermarkt uitloopt met flessenwater van Evian. Samen met andere watermerken beslaat deze productgroep 18% van de omzet.
Daarnaast haalt Danone een groot deel van zijn omzet uit gespecialiseerde voeding, waaronder producten van het oorspronkelijk Nederlandse bedrijf Nutricia. Dit omdat babyvoeding van Nutrilon en medische voeding voor mensen met specifieke dieet- of gezondheidsbehoeften.
Waar komen Danone's ingrediënten vandaan?
Hoewel de Franse voedingsproducent steeds meer inzet op plantaardige alternatieven, blijft zuivel een belangrijk onderdeel van het assortiment. Voor de productie van yoghurt en andere melkproducten heeft het bedrijf dus grote hoeveelheden koemelk nodig.
Die melk komt vaak van boerderijen waar veel koeien worden gehouden. Zulke bedrijven vallen onder de intensieve veehouderij. Deze vorm van landbouw brengt aanzienlijke milieurisico's met zich mee.
ASN Beleggingsfondsen beleggen niet direct in deze boerderijen, maar wel in bedrijven die van zulke boeren inkopen, zoals Danone. Dat mag alleen als ze voldoen aan strenge duurzaamheidscriteria. Daarom kijken onze onderzoekers naar de manier waarop Danone omgaat met de impact van zijn zuivelketen op klimaat, natuur en dierenwelzijn.
Foto: Een melkveehouderij die koemelk levert aan Danone | Bron: Danone
Duurzaamheidsuitdagingen onder de loep
Als grote voedingsproducent heeft Danone te maken met verschillende duurzaamheidsuitdagingen. Hoe gaat het bedrijf hiermee om? Onze onderzoekers richten zich op drie onderwerpen: dierenwelzijn, gebruik van grondstoffen en plastic verpakkingen.
Dierenwelzijn
Voor het welzijn van dieren volgt het Franse zuivelbedrijf de Vijf Vrijheden: dieren moeten vrij zijn van honger en dorst, ongemak, pijn of ziekte, angst of stress, en moeten natuurlijk gedrag kunnen vertonen.
Om deze vrijheden te waarborgen zet Danone concrete projecten op om het welzijn van dieren te verbeteren. Zo daalde het sterftecijfer onder kalveren in 2024 bij een Spaanse veehouder van 11% naar 7% en steeg de melkproductie van 29,7 naar 31,7 liter per koe per dag. Hoe? Door betere verzorging, ventilatie en monitoring.
Grondstoffen en plastic verpakkingen
Palmolie vind je overal: in cosmetica, babyvoeding en chocolade. Ook Danone gebruikt het in zijn producten. Maar er is een probleem. Voor de teelt van palmolie worden massaal bossen gekapt. Daarom zet Danone in op duurzame inkoop. Het resultaat? Vanaf 2024 voldoet 99% van de palmolie aan de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO)-certificatie . Dit keurmerk toont aan dat palmolie duurzaam is geproduceerd. De yoghurtgigant is ook bezig met de verduurzaming van zijn verpakkingen: in 2024 was 86% recyclebaar of herbruikbaar. Danone heeft als doel om dit in 2030 te verhogen naar 100% en tegelijkertijd 30% minder plastic te gebruiken van olie en gas.
Danone in Nederland
Ook in Nederland voert Danone zijn duurzaamheidsplannen uit. Zo werd er tussen 2016 en 2023 29% minder suiker toegevoegd aan de fruitkwark van Danoontje.
Het plastic beleid van Danone wordt ook toegepast in Nederland. Het bedrijf ontwerpt verpakkingen die beter gerecycled kunnen worden. Een voorbeeld zijn de HiPRO-producten van Danone. Deze hebben tegenwoordig een zwarte verpakking die recyclemachines beter herkennen.
Foto: Een recyclebare verpakking van HiPRO | Bron: Danone
Van kritiek naar actie
Danone doet zijn best om zijn voetafdruk te verkleinen, maar kwam ook negatief in het nieuws. Denk aan artikelen over ontbossing, overvloedig waterverbruik en grote hoeveelheden plastic afval. In 2024 was er een incident op een melkboerderij in Brazilië: koeien werden zonder verdoving onthoornd en kalveren opgesloten in kooien.
Onze onderzoekers vinden dat Danone goed reageert op kritiek. Het bedrijf neemt verantwoordelijkheid en probeert problemen op te lossen. Een goed voorbeeld hiervan is de reactie op het Danone Aqua-project op Bali in 2023. Dit project, waarbij plastic afval werd omgezet in brandstof, leidde tot klachten van omwonenden over vervuiling en gezondheidsproblemen. Danone reageerde daadkrachtig: het bedrijf trok zich in 2024 volledig terug uit het project.
Ondanks deze positieve ontwikkelingen blijft Danone onderdeel van de intensieve landbouw. Deze manier van boeren heeft veel duurzaamheidsrisico’s. Daarom is het belangrijk om de prestaties van Danone goed te blijven volgen op deze gebieden.
Groen licht voor Danone
Op basis van het onderzoek heeft de beheerder van de beleggingsfondsen (ASN Impact Investors) het Franse bedrijf een plek gegeven op de lijst met goedgekeurde bedrijven.
Vanwege de hoge duurzaamheidsrisico’s wordt Danone extra goed in de gaten gehouden. In 2027 onderzoeken we Danone opnieuw. Dan kijken we of het bedrijf zijn doelen heeft behaald en hoe het staat met de drie kernpunten.
De boodschap is duidelijk: Danone is goedgekeurd, maar moet het de komende tijd wel waarmaken.
Goedgekeurd/Afgekeurd
In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.
Goedkeuren en afkeuren van bedrijven, doet ASN Bank dat zelf?
Beginnen met beleggen?
Dat kan bij ASN Bank. Wij helpen je graag op weg. Lees hier meer over beginnen met beleggen.
Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 december 2025. Tekst: Lotte Bartelds



