Safilo bestaat onder deze naam al bijna 100 jaar en heeft zijn assortiment in die tijd flink verbreed. Het startte met brilmonturen en werd na meerdere bedrijfsovernames ook groothandelaar in zonnebrillen, sport- en skibrillen. Zonnebrillen zijn tegenwoordig de belangrijkste categorie (47% van de totale omzet), gevolgd door brilmonturen (40%) en ski- en sportbrillen 13% (cijfers 2024).
De thuisbasis van het concern is Italië: met het hoofdkantoor in de stad Padua (een uurtje rijden van Venetië), fabrieken in Bergamo en een klein plaatsje tussen Padua en Venetië. Buiten Italië heeft Safilo nog twee eigen fabrieken: een in Salt Lake City (VS) en een in Suzhou (China). Verder heeft het distributiecentra in Denver (VS) en Hong Kong. In al deze vestigingen werken bij elkaar zo’n 3.800 medewerkers.
Wat heeft Lady Gaga met Carrera?
Safilo is vooral een bundeling van merken. In januari 2026 waren het er maar liefst 28!
Het van origine Oostenrijkse merk Carrera is uit de Safilo-stal misschien wel de bekendste. Zonnebrillen van het merk werden populair nadat acteur Don Johnson een Porsche Design Carrera droeg in de 80's-serie Miami Vice. In deze eeuw zijn de oversized modellen van Carrera nog steeds een geliefd accessoire van muzikanten als Rihanna, Jay-Z en Lady Gaga.
Boss brillen, mede mogelijk gemaakt door Safilo
Hoe werkt zo’n licentiecontract? Laten we de brillenlijn voor Hugo Boss als voorbeeld nemen. Safilo ontwerpt, produceert en distribueert brillen met het merklogo Boss. Het Duitse modebedrijf keurt de ontwerpen goed, houdt een oogje in het zeil bij marketing- en reclame-uitingen en ontvangt een royaltyvergoeding per bril. Hoe hoog die royaltyvergoeding precies is, blijft een goed bewaard geheim.
Hoe klein of groot is Safilo eigenlijk? Pak je de cijfers van EssilorLuxottica (een van de grootste concurrenten en bekend van merken als Ray-Ban en Oakley) erbij dan was de omzet van Safilo eind 2024 25 keer kleiner, het totaal aantal medewerkers 50 keer kleiner en de totale waarde van alle aandelen 277 keer kleiner (€ 386 miljoen vs € 107 miljard).
Onze duurzaamheidsonderzoekers over Safilo
In de zomer van 2024 keken onze duurzaamheidsonderzoekers uitgebreid naar de kleine groothandelaar uit Italië. Zoals gebruikelijk startte dit onderzoek met het in kaart brengen van mogelijke duurzaamheidsrisico’s.
Omdat Safilo een groot deel van de productie in China maakt (eigen fabrieken of inkoop) keken we kritisch naar de volgende thema’s:
- Mensenrechten
- Milieu
- Duurzaamheid in de bedrijfsketen
Mensenrechten
Het Italiaanse bedrijf biedt zijn medewerkers de mogelijkheid om zich te organiseren. Werknemers mogen lid worden van een vakbond of er een starten. Ook is Safilo voorstander van collectieve onderhandelingen zonder dat werknemers bang hoeven te zijn voor intimidatie of sancties. Het is gecertificeerd om het keurmerk SA8000 te dragen. Dit is een internationaal erkend keurmerk voor eerlijke en goede arbeidsomstandigheden. Regelmatig controleert een onafhankelijke toezichthouder of Safilo zich houdt aan zijn beloften.
Milieu
Safilo hanteert ambitieuze klimaatdoelen voor 2030: zo moet de CO2-uitstoot met 70% omlaag, en mag er straks alleen nog groene stroom worden gebruikt. Een plus is dat deze doelen gecheckt zijn door het Science Based Targets initiative (SBTi). Het zou een verbetering zijn als het milieumanagementsysteem in lijn is met de ISO-normen voor duurzaam milieubeheer. Een zogenaamd ISO14001-certificaat ontbrak in 2024 nog.
Duurzaamheid in de bedrijfsketen
Wat we nog misten bij Safilo is een ‘due diligence systeem’. Met zo’n systeem worden eventuele gevallen van kinderarbeid, gedwongen arbeid of slechte werkomstandigheden bij leveranciers geïdentificeerd en wordt er actie op ondernomen. In opdracht van de fondsmanager (ASN Impact Investors) hebben we Safilo aangeraden om met zo’n systeem te starten. Het bedrijf hanteert een ketenbeleid. Hierin staat dat Safilo verwacht dat een leverancier ver weg blijft van dwangarbeid, kinderarbeid, discriminatie. We hebben het bedrijf aangemoedigd om het ketenbeleid voortaan op de website te publiceren.
Kort samengevat
Volgens ons duurzaamheidsbeleid mogen relatief kleine bedrijven als Safilo op een paar onderdelen nog beleid missen. Het Italiaanse Safilo heeft op vrijwel alle onderdelen beleid. Dat is heel netjes. Het bedrijf is in de zomer van 2024, na dit onderzoek en het noodzakelijke ja-woord van de fondsbeheerder (ASN Impact Investors) opgenomen in het beleggingsuniversum van het ASN Duurzaam Small & Midcapfonds.
Klein Safilo beschermd door Nederlandse investeerder
Hoe kan het dat zo’n klein bedrijf niet opgeslokt wordt door een grote concurrent? Dat hebben de Italianen mede te danken aan de familie Van der Vorm. Deze Rotterdamse familie verkocht in 1989 zijn cruiseschepen en de naam Holland Amerika Lijn (HAL). De verkoopopbrengst van € 1 miljard werd in een investeringsmaatschappij gestopt: HAL Trust.
In 2009 kocht HAL Trust een pakket Safilo-aandelen dat destijds circa 37% van het aandelenkapitaal vertegenwoordigde. Door de jaren heen breidde HAL dit belang uit naar 49%. Met kapitaalinjecties lieten de Rotterdammers zien dat ze een strategische partner van Safilo wilden zijn.
Er zijn overnames geweest waarbij 49% van de aandeelhouders niet genoeg was om een vijandige overname tegen te houden. Bij Italiaanse bedrijven tot nu toe wel. In het Italiaanse ondernemingsrecht staat namelijk dat bij strategische beslissingen twee-derde van alle aandeelhouders akkoord moet gaan. Deze regel geeft HAL dus de mogelijkheid om een vijandige overname te blokkeren.
Beginnen met beleggen?
Dat kan bij ASN Bank. Wij helpen je graag op weg. Lees hier meer over beginnen met beleggen.
Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.
Dit artikel is gepubliceerd op 24 december 2025. Tekst: Iwan Oving



