Adidas: het merk met 3 strepen heeft een duurzaam streepje voor

5496x bekeken
In Goedgekeurd-Afgekeurd dit keer aandacht voor Adidas. Het sportmerk met de drie strepen waarin het grootste ASN aandelenfonds al een aantal jaar belegt. De Duitse sportgigant loopt in de kledingsector voorop als het gaat om mensenrechten en leefbaar loon, de inkoop van (uitsluitend) duurzaam katoen en het hergebruik van plastic.

Weet jij wat de voetballer Daley Blind, de bokser Mohamed Ali, en de muzikant Bob Marley met elkaar gemeen hebben? Het goede antwoord is dat ze alle 3 regelmatig in Adidas-kleding lopen of liepen. Blind als speler van Ajax, Ali omdat hij persoonlijk gesponsord werd door Adidas en Marley gewoon omdat het kon. Het is niet toevallig dat het drietal wordt aangevoerd door een voetballer.

Adidas & voetbal

Het Beierse merk heeft als sponsor van clubs en landen een stevige vinger in de pap als het om voetbal gaat. Het is al jaren sponsor van grote clubs als Bayern München, Manchester United, Real Madrid én Ajax. Bij de laatste 12 wereldkampioenschappen voetbal was Adidas 4 keer de sponsor van de uiteindelijke winnaar en 8 keer de sponsor van de verliezende finalist (ja, inderdaad ook van Oranje in 1974 en 1978). Ondanks een vooraanstaande positie in het topvoetbal is, gemeten in omzet, niet Adidas (€ 22 miljard) maar Nike ( € 31 miljard) het grootste sportmerk van de wereld.

Oranje adidasvoetbalschoenen op een hoekpunt van een voetbalveld.

Daarom keurden we Adidas goed: actief tegenstander van kinderarbeid

Ons grootste aandelenfonds belegt al een aantal jaar in Adidas. Bij het laatste uitgebreide duurzame onderzoek voldeed het bedrijf aan onze duurzame criteria. De Duitse sportgigant maakt zich sterk voor de bescherming van mensenrechten. Zo hanteert het een verbod op kinderarbeid, dwangarbeid en discriminatie bij de productie in landen als China, Vietnam en Indonesië. Verder is Adidas glashelder over omkoping en corruptie. Deze misstanden worden niet getolereerd en kunnen dag en nacht gemeld worden met bescherming voor klokkenluiders.

Wat vindt het door ASN Bank mede opgerichte Platform Living Wage Financials (PLWF) eigenlijk van Adidas? PLWF, het platform waarin 12 grote institutionele beleggers zich sterk maken voor een leefbaar loon in de kledingindustrie, is positief over de stappen die Adidas op dit vlak zet. Zo krijgt Adidas in een recent PLWF-rapport lof voor het verzamelen van loongegevens in buitenlandse kledingfabrieken die aan Adidas leveren. Uit die informatie kan worden afgelezen hoe groot de kloof is tussen de werkelijk uitbetaalde lonen en het leefbaar loon in het betreffende land.

Wil dit zeggen dat de leveranciers van Adidas inmiddels een leefbaar loon aan hun werknemers betalen? Helaas niet. Dat werd nog eens duidelijk tijdens het WK van 2018 toen twee organisaties het probleem met aansprekende socialmediacampagnes onder de aandacht van het grote publiek brachten. Geen van de kledingbedrijven waar wij in beleggen kan al clailmen dat zijn leveranciers een leefbaar loon aan hun kledingwerkers betalen. Daarom gaan we de dialoog aan met deze kledingbedrijven.

Sportschoenen van oceaanafval

Sinds 2015 maakt Adidas ook grote stappen met het hergebruiken van materiaal voor sportschoenen en kleding. Samen met Parley, een organisatie die oceaanvervuiling bestrijdt, maakt Adidas van plastic afval uit de oceaan nieuwe schoenen en kleding onder de naam Adidas Parley. In 5 jaar tijd steeg de productie 2015 van 7.000 paar schoenen naar een geschatte 11 miljoen in 2019.

Dat Adidas dit project serieus neemt, blijkt ook uit de ambitieuze doelstelling om in 2024 alleen nog gerecycled polyester te gebruiken. En dan hebben we het nog niet eens over de volledig recyclebare schoen die in 2021 in de winkels moet liggen. Met een beetje fantasie worden van de afgedankte schoenen van de Ajax-selectie straks weer nieuwe schoenen gemaakt die vervolgens als collector items op de markt worden gebracht.  

Zonder wrijving geen sportmerken

Ken je het verhaal van Adidas en Puma? Het verhaal start aan het begin van de 20e eeuw in het Beierse plaatsje Herzogenaurach. Adolf Dassler, zoon van een schoenmaker, doet in zijn vrije tijd aan atletiek en is het zat om op gewone schoenen te rennen. Samen met zijn oudere broer Rudolf besluit hij een speciale schoen voor atleten te maken. Het idee slaat aan en de broers starten een bedrijf. Het eerste grote succes komt in 1936 tijdens de Olympische Spelen van Berlijn.

De atleet die op Dassler-schoenen de show steelt, is niet een blonde Duitse atleet maar de donkere Amerikaan Jesse Owens. Na een lange oorlogspauze botert het niet meer tussen de broers die zichzelf inmiddels Adi en Rudi noemen. Ze gaan verder met hun eigen sportmerk: Adi met Adidas (Adi – Das) en Rudi met Puma. Hoewel Adidas veel groter is dan Puma weet Rudi in de jaren ’70 en ’80 achtereenvolgens Johan Cruijff en Diego Maradona als boegbeeld te strikken. Pas in 2009, jaren nadat de broers overleden zijn, besluiten de twee Duitse sportmerken vrede te sluiten.

Goedkeuren en afkeuren, wie doen dat?

In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.

Fondsbeheerders van ASN aandelenfondsen kunnen vervolgens beslissen om aandelen van het bedrijf te kopen, met andere woorden: het aandeel op te nemen in de portefeuille van een fonds. Als na onderzoek blijkt dat een bedrijf toch niet voldoet aan onze duurzame criteria dan wordt het bedrijf afgekeurd en uit het ASN Beleggingsuniversum verwijderd. Vervolgens zal de fondsbeheerder de aandelen verkopen.

Goedkeuren en afkeuren wordt gedaan door ASN Beleggingsfondsen op basis van onderzoek van de duurzame onderzoekers van ASN Bank. In dat onderzoek beoordelen zij het beleid en gedrag van nationale en internationale beursgenoteerde bedrijven op het vlak van mensenrechten, klimaat en biodiversiteit.

Lees hier meer over de beleggingsfondsen van ASN Bank

Dit artikel is gepubliceerd op 9 december 2019.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant