De komende tijd vragen we veel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren. We zijn door wetgeving (Wwft) namelijk verplicht om dat te doen. Je kunt je eenvoudig en snel opnieuw identificeren in de ASN-app.
Waarom opnieuw identificeren?
Toen je voor het eerst een particuliere of zakelijke rekening bij ASN Bank opende, heb je je identiteitsbewijs- en persoonsgegevens gegeven. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een storting van één cent vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft).
Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.
We zijn volgens die wet verplicht om jou te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent. We moeten persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Als er gegevens van je ontbreken of je niet goed bent geïdentificeerd, dan mogen we je bank niet meer zijn. Dat willen we voorkomen en daarom is het nodig dat je je opnieuw identificeert.
Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht in de ASN-app. Je krijgt ook eerst een e-mail waarin we aangeven dat er een bericht voor je is in de ASN- app. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.
Hoe weet ik dat het veilig is?
Je identificeert je alleen in de vertrouwde ASN-app. We vragen je nooit om je te identificeren via een link, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan direct contact met de klantenservice.
Ik heb geen Nederlands paspoort of identiteitskaart
Heb je geen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Dan kun je je nu nog niet opnieuw identificeren. In de toekomst maken we het ook mogelijk dat je met een ander identiteitsbewijs jezelf opnieuw kunt identificeren. Je krijgt vanzelf bericht wanneer dat mogelijk en nodig is.
Ik heb geen ASN-app
Je kunt je op dit moment alleen identificeren met de ASN-app. Download de ASN-app via de App Store of Google Play.
Met de ASN-App kun je natuurlijk ook geld overmaken, je saldo checken of afschrijvingen bekijken. Het is hartstikke veilig. Je logt in met je eigen pincode of je vingerafdruk. Als je je inloggegevens geheimhoudt, kan alleen jij bij je geld. De app slaat geen financiële gegevens op in je telefoon.
Het identificeren lukt niet in de ASN-app
Lukt de gezichtsherkenning niet? Of heb je een ander probleem? Bekijk de video hieronder. Kom je er niet uit? Geen probleem. Je kunt het op een ander moment nog eens proberen. Je krijgt dan opnieuw een bericht in de ASN-App.
Om de ID-check te kunnen doen, heb je een telefoon met een NFC-chip nodig. Die kan verbinding maken met de chip in je paspoort of identiteitskaart en zo je gegevens uitlezen. Bij de meestemoderne toestellen zit dit ingebouwd en staat dit standaard aan. Bij een Android-telefoon kun je dit controleren onder je instellingen bij ‘Verbonden apparaten’. Als je ‘NFC’ of een vergelijkbareoptie ziet staan, heeft je toestel deze functie. Vink de NFC-chip hier aan als deze nog niet aan staat. Heb je een iPhone? Bij de iPhone 6 en nieuwer (ook de iPhone SE) is er een NFC-chipaanwezig.Heeft je telefoon geen NFC-chip? Geen probleem. Dan komen we later bij je terug.
Hoe zit het met mijn privacy?
De gegevens die je verzendt, blijven niet op je telefoon staan. Ze worden direct verwijderd.
Als je klant bent zijn we verplicht om bepaalde gegevens van jou vast te leggen. We slaan ze beveiligd op. Meer weten over hoe we met je gegevens omgaan? Lees hier meer over ons privacybeleid.
Waarom hebben jullie mijn bsn nodig?
We moeten alle kenmerken kunnen controleren op een identiteitsbewijs. Als je gegevens afschermt is dat niet mogelijk. We zijn wettelijk verplicht om je BSN op te slaan. Die hebben we nodig om informatie door te geven aan de Belastingdienst.
Kan ik gebruik maken van de KopieID app van de overheid?
Nee, het identificeren gebeurt in de ASN-app. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de KopieID app.
Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder niet?
We vragen een groot deel van onze klanten zich opnieuw te identificeren. Om dit goed te kunnen verwerken, krijgt niet iedereen tegelijk deze oproep. Het kan dus zijn dat je mederekeninghouder de vraag later nog krijgt. Dit gebeurt alleen als we niet alle juiste gegevens hebben of je mederekeninghouder eerder niet goed is geïdentificeerd.