De komende tijd vragen we veel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren. We zijn verplicht om dat te doen. Je kunt je eenvoudig en snel opnieuw identificeren in de ASN-app of in de ASN-winkel.
Heb je een uitnodiging gekregen voor het opnieuw identificeren in ASN Online Bankieren?
Toen je klant werd bij ASN Bank, heb je je moeten identificeren. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een storting van één cent vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft).
Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.
We zijn volgens de Wwft verplicht om jou te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent. We moeten persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Als er gegevens van je ontbreken of je niet goed bent geïdentificeerd, dan mogen we je bank niet meer zijn. Dat willen we voorkomen en daarom is het nodig dat je je opnieuw identificeert.
Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht in de ASN-app. Je krijgt ook eerst een e-mail of brief waarin we je vragen om je opnieuw te identificeren. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.
Hoe weet ik dat het veilig is?
Je identificeert je alleen in de vertrouwde ASN-app of in de ASN-winkel . Ben je gevraagd om je opnieuw te identificeren in ASN Online Bankieren? Lees dan meer op ID-check in ASN Online Bankieren.
We vragen je nooit om je te identificeren via een link in een e-mail, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan meteen contact op met de klantenservice.
Ik heb geen Nederlands paspoort of identiteitskaart
Heb je geen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Dan kun je je nu nog niet opnieuw identificeren. In de toekomst maken we het ook mogelijk dat je met een ander identiteitsbewijs jezelf opnieuw kunt identificeren. Je krijgt vanzelf bericht wanneer dat mogelijk en nodig is.
Kan ik mij identificeren met mijn rijbewijs?
Je kunt je niet identificeren met je rijbewijs. Je kunt je alleen identificeren met een Nederlands paspoort of identiteitskaart.
Ik heb geen ASN-app
Je downloadt de ASN-app veilig in je App Store of Google Play Store.
meteen een betaalverzoek betalen als iemand je iets voorschiet
makkelijk online en mobiel afrekenen
en nog veel meer bankzaken regelen
Wil je dit niet? Dan kun je de app ook meteen weer verwijderen nadat je je hebt geïdentificeerd. Of langskomen in een ASN-winkel om je daar te identificeren met je paspoort of identiteitskaart.
Het identificeren lukt niet in de ASN-app
Lukt de gezichtsherkenning niet? Of heb je een ander probleem? Bekijk de video hieronder. Helpt dit niet? Neem contact met ons of kom langs in een van de ASN-winkels.
Om de ID-check te kunnen doen, heb je een telefoon met een NFC-chip nodig. Die kan verbinding maken met de chip in je paspoort of identiteitskaart en zo je gegevens uitlezen.
Bij de meeste moderne toestellen zit dit ingebouwd en staat dit standaard aan. Zoals bij de iPhone 6 en nieuwer (ook de iPhone SE). Bij een Android-telefoon kun je dit controleren onder je instellingen bij ‘Verbonden apparaten’. Als je ‘NFC’ of een vergelijkbare optie ziet staan, heeft je toestel deze functie. Vink de NFC-chip hier aan als deze nog niet aan staat. Heb je een iPhone? is er een NFC-chip aanwezig. Heeft je telefoon geen NFC-chip? Kom dan langs in een van de ASN-winkels.
Hoe zit het met mijn privacy?
De gegevens die je verzendt, blijven niet op je telefoon staan. Ze worden direct verwijderd.
Als je klant bent zijn we verplicht om bepaalde gegevens van jou vast te leggen. We slaan ze beveiligd op. Meer weten over hoe we met je gegevens omgaan? Lees hier meer over ons privacybeleid.
Waarom hebben jullie mijn bsn nodig?
We moeten alle kenmerken kunnen controleren op een identiteitsbewijs. Als je gegevens afschermt is dat niet mogelijk. We zijn wettelijk verplicht om je BSN op te slaan. Die hebben we nodig om informatie door te geven aan de Belastingdienst.
Kan ik gebruik maken van de KopieID app van de overheid?
Nee, het identificeren gebeurt in de ASN-app. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de KopieID app.
Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder niet?
We vragen een groot deel van onze klanten zich opnieuw te identificeren. Om dit goed te kunnen verwerken, krijgt niet iedereen tegelijk deze oproep. Het kan dus zijn dat je mederekeninghouder de vraag later nog krijgt. Dit gebeurt alleen als we niet alle juiste gegevens hebben of je mederekeninghouder eerder niet goed is geïdentificeerd.
Heb je een uitnodiging gekregen voor het opnieuw identificeren in ASN Online Bankieren?