Waarom opnieuw identificeren?
Toen je klant werd bij ASN Bank, heb je je moeten identificeren. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een storting van één cent vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft).
Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.
We vragen al onze klanten om zich bij ons te identificeren. Dit doen we omdat banken een poortwachtersfunctie hebben en ter beveiliging van onze digitale bankomgeving. In de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.
Waarom opnieuw identificeren in 1 minuut
Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren
- Je Nederlandse paspoort of identiteitskaart (met een rijbewijs kan het niet).
- Je smartphone met een NFC-chip (op een tablet kan het niet).
- De ASN-app. Heb je de ASN-app nog niet? Download ’m eerst.
Zo werkt het
Het is heel eenvoudig en kost maar een paar minuten van je tijd.
- Open de ASN-app, ga via Zelf Regelen naar openstaande acties en start de ID-check.
- Maak een scan van de fotopagina van je Nederlandse paspoort of identiteitskaart.
- Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
- Maak een foto van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID. Je foto wordt niet opgeslagen.
- Vul nog enkele gegevens aan.
Bekijk ook de video met een stap voor stap uitleg: Jezelf opnieuw identificeren
Wanneer opnieuw identificeren?
Hoe weet ik dat het veilig is?
Je identificeert je alleen in de vertrouwde ASN-app of in een ASN-kantoor . Ben je gevraagd om je opnieuw te identificeren in ASN Online Bankieren? Lees dan meer op ID-check in ASN Online Bankieren.
We vragen je nooit om je te identificeren via een link in een e-mail, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan meteen contact op met de klantenservice.
Lees meer over veilig bankieren
Heb je een vraag?
Ik heb geen Nederlands paspoort of identiteitskaart
Kan ik mij identificeren met mijn rijbewijs?
Ik heb geen ASN-app
Het identificeren lukt niet in de ASN-app
Telefoon met of zonder NFC-chip?
Hoe zit het met mijn privacy?
Waarom hebben jullie mijn bsn nodig?
Kan ik gebruik maken van de KopieID app van de overheid?
Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder niet?
Welke gegevens hebben jullie nodig?
Waar kan ik terecht met vragen?
Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Bekijk onze contactmogelijkheden. We helpen je graag.
Heb je een uitnodiging gekregen voor het opnieuw identificeren in ASN Online Bankieren?