We onderzoeken de identiteit en persoonsgegevens van al onze klanten. Ook monitoren we transacties. Dit klantonderzoek noemen we Know Your Customer (KYC). Zo voorkomen we financiële criminaliteit en dragen we bij aan een veilig, stabiel financieel stelsel. Naar aanleiding van deze controles kan het voorkomen dat we vragen hebben. Daarom stellen we soms vragen over betalingen die je hebt gedaan of hebt ontvangen. Het kan dus zijn dat we hierover contact met je opnemen.
Voor onze nieuwe klanten, maar ook voor onze bestaande klanten
We controleren wie onze nieuwe klanten zijn. Dat doen we met je identiteitsbewijs. Ook stellen we je vragen over je geldzaken. Bijvoorbeeld waarom je een product bij ons afsluit en waar je geld vandaan komt. Kun je je niet legitimeren? Dan kun je geen klant worden bij ASN Bank. Dit geldt ook als we twijfelen aan de herkomst van de middelen of bijvoorbeeld de echtheid van je identiteitsbewijs. Op basis van de gegeven informatie kunnen we ook besluiten geen rekening voor je te openen.
We doen ook klantonderzoek naar onze bestaande klanten. We houden bijvoorbeeld je betaalverkeer in de gaten. En we beoordelen opvallende transacties. Denk dan aan transacties van en naar landen waar ASN Bank geen zaken mee doet, transacties waarbij sprake is van internationale sancties of als er een groter risico is op financiële economische criminaliteit. Dit betekent niet dat we je niet vertrouwen of dat je iets verkeerd hebt gedaan. We doen dit om het betalingsverkeer inzichtelijk te maken. En om op die manier witwassen en andere criminele praktijken te herkennen en tegen te kunnen gaan. Zo houden we samen jouw financiën, de bank en de financiële sector veilig.
Belangrijk
Om het klantonderzoek goed uit te kunnen voeren, moeten we de juiste en volledige gegevens van je hebben. Reageer volledig en op tijd op onze informatieverzoeken, anders kunnen we je bankproducten blokkeren en beëindigen. Lees meer over opnieuw identificeren
We begrijpen dat je voorzichtig bent wanneer je een bericht ontvangt van een onbekend e-mailadres of gebeld wordt door een onbekend telefoonnummer.
Twijfel je of je echt wordt gebeld door iemand van ASN Bank? Hang op en bel dit nummer niet terug. Neem zelf contact met ons op als je het niet vertrouwt. Goed om te weten: We vragen nooit naar je pincode, inloggegevens of om je betaalpas af te geven.
Zo herken je een valse e-mail
Hier lees je waar je op kunt letten bij een e-mail die zogenaamd van ons komt:
Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op één van deze domeinen:
@asnbank.nl
@e-mail.asnbank.nl
De URL begint niet hiermee:
https://www.asnbank.nl/
https://beleggingsfondsen.asnbank.nl/
https://diensten.asnbank.nl/
https://e.asnbank.nl/
https://m.e-mail.asnbank.nl/
https://marktonderzoek.asnbank.nl/
https://security-awareness.asnbank.nl/
https://t.e-mail.asnbank.nl/
https://tevredenheid.asnbank.nl/
https://veiligmailen.asnbank.nl/
https://webinars.asnbank.nl/
https://werkenbij.asnbank.nl/
De e-mail bevat een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
Je krijgt een e-mail op een mailadres dat je niet aan ons hebt gegeven.
De e-mail is niet persoonlijk aan jou gericht (jouw naam ontbreekt).
Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
In de e-mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet nu meteen actie onderneemt.
De e-mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.
Wil je weten welke valse e-mails in omloop zijn? Check het bij De Fraudehelpdesk.
Deze documenten kunnen we onder andere opvragen:
Antwoordformulier commercieel vastgoed
We vragen je deze verklaring volledig in te vullen. Volg hiervoor de stappen op het formulier. Vragen we je om een toelichting? Geef dan zo volledig mogelijk antwoord.
Bron van de middelen
We kunnen alle soorten documenten die de bron van de middelen kunnen verklaren, opvragen. Bijvoorbeeld een (ver)koopovereenkomst, een lenings- of huurovereenkomst of testament.
FATCA/CRS-formulier
We vragen je dit formulier in te vullen om te bepalen in welk land je belastingplichtig bent. Ben je een US person? Dan zijn we wettelijk verplicht om je gegevens door te geven aan de Nederlandse Belastingdienst. Zie voor meer informatie Je ASN rekening en de Belastingdienst.
IB-aangifte
We kunnen je IB-aangifte opvragen om de herkomst van je vermogen te verifiëren of om bepaalde transacties te verklaren. We ontvangen dan graag een kopie van de IB-aangifte, meest recente jaaropgave of loonstrook van je. Deze mogen maximaal 3 jaar oud zijn. Heb je andere documenten waaruit de herkomst van het vermogen blijkt? Dan kunnen we die ook opvragen.
Legitimatiebewijs
Als het legitimatiebewijs een pasje is, ontvangen we graag een kopie van de voor- én achterzijde. Een rijbewijs kunnen we niet accepteren als geldig legitimatiebewijs.
We gebruiken deze informatie alleen voor klantonderzoek. We beschermen je persoonlijke gegevens goed.
Onze rol als poortwachter: wat betekent dit?
ASN Bank neemt haar maatschappelijke rol als poortwachter voor het financiële stelsel serieus. Daarom verrichten we zorgvuldig klantonderzoek om mogelijke integriteitsrisico’s te voorkomen. Je kunt hierbij denken aan (pogingen tot) witwassen, corruptie, fiscale integriteitsrisico's of het financieren van criminele organisaties. Naast het verrichten van klantonderzoek en het monitoren van transacties controleren we ook regelmatig of je gegevens nog actueel zijn.
Onze poortwachtersrol is ook vastgelegd in de wet. Als financiële dienstverlener zijn we verplicht om bij te dragen aan een veilige samenleving door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor witwassen van criminele opbrengsten of financieren van terrorisme.
Daarnaast willen en moeten we voorkomen dat onze klanten sanctiewetgeving overtreden. Wettelijke maatregelen zijn opgenomen in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft), de Wet op het financieel toezicht en de Sanctiewet. De overheid houdt toezicht op de gehele financiële sector en het uitvoeren van de wet.
ASN Bank is een toegankelijke en vooruitstrevende bank met een duidelijke missie: een rechtvaardige toekomst voor iedereen. We willen bijdragen aan een wereld waar mensen veilig kunnen leven, nu en in de toekomst.
We stellen je alleen vragen en vragen je mee te werken zodat we mogelijke risico’s in kunnen schatten. Dat doen we op basis van onderzoek en feiten. Door te begrijpen waarvoor je de rekening gebruikt, kunnen we snel ingrijpen als er iets verdachts gebeurt. We willen dan ook benadrukken dat een klantonderzoek bij iedere klant kan plaatsvinden, ongeacht nationaliteit, afkomst, godsdienst, seksuele voorkeur of geslacht. Het voorkomen van discriminatie is voor ons heel belangrijk.
Heb je een vervelend gevoel overgehouden na het klantonderzoek of de manier waarop je bent benaderd? Geef dit dan aan tijdens het gesprek of in het tevredenheidsonderzoek dat je van ons ontvangt nadat het klantonderzoek is afgerond. Je kunt ook een klacht indienen. Met jouw antwoorden kunnen we ons steeds verder verbeteren.
Heb je een klacht?
We stellen het op prijs als je jouw klacht meldt. Dat geeft ons de kans om je een oplossing te bieden en onze dienstverlening te verbeteren. Je kunt een klacht indienen via het online klachtenformulier.
Ben je van mening dat een bankmedewerker zich niet aan de gedragscode van de bankierseed heeft gehouden? Meld het dan bij Tuchtrecht Banken.
Veelgestelde vragen.
Wat gebeurt er als ik niet meewerk aan het klantonderzoek?
Om het klantonderzoek bij aanvang en tijdens de klantrelatie goed te kunnen uitvoeren, hebben we juiste en volledige gegevens nodig. Daarom is het belangrijk dat je tijdig reageert op onze informatieverzoeken. Doe je dat niet? Dan kunnen we je bankproducten blokkeren of uiteindelijk beëindigen.
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
We voegen je antwoord toe aan het klantdossier en checken of we daarmee het onderzoek kunnen afronden. Ontbreekt er nog iets of hebben we nog een vraag? Dan nemen we contact met je op. We gebruiken deze informatie alleen voor klantonderzoek. We beschermen je persoonlijke gegevens goed. Hoe we dat doen, lees je in ons Privacyreglement op asnbank.nl/privacy.
Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens?
We vragen soms om je persoonlijke gegevens. Samen met jou houden we gegevens zo veel mogelijk actueel. Dit moeten we ook van de wet. Ben je verhuisd of heb je een nieuw telefoonnummer? Je kunt je e-mailadres, woonadres en telefoonnummer gemakkelijk wijzigen. Dit doe je bij Zelf regelen in de app of door in te loggen op onze website. Op de pagina ASN Bank en jouw data lees je hoe we omgaan met de verwerking van jouw persoonsgegevens.
Belangrijk
Om het klantonderzoek goed uit te kunnen voeren, moeten we de juiste en volledige gegevens van je hebben. Reageer volledig en op tijd op onze informatieverzoeken, anders kunnen we je bankproducten blokkeren en beëindigen. Lees meer over opnieuw identificeren
We begrijpen dat je voorzichtig bent wanneer je een bericht ontvangt van een onbekend e-mailadres of gebeld wordt door een onbekend telefoonnummer.
Twijfel je of je echt wordt gebeld door iemand van ASN Bank? Hang op en bel dit nummer niet terug. Neem zelf contact met ons op als je het niet vertrouwt. Goed om te weten: We vragen nooit naar je pincode, inloggegevens of om je betaalpas af te geven.