Opnieuw identificeren met de ID-check in ASN Online Bankieren

De komende tijd vragen we veel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren. We zijn verplicht om dat te doen. Heb je een e-mail van ons ontvangen over het opnieuw identificeren in ASN Online Bankieren? Dan kun je dit eenvoudig en snel doen met de ID-check die voor je klaarstaat. Hiervoor werken we samen met Ockto.

Heb je een uitnodiging gekregen voor het opnieuw identificeren in de
ASN-app?

Lees meer over de ID-check in de app

Waarom opnieuw identificeren?

Toen je klant werd bij ASN Bank, heb je je moeten identificeren. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een storting van één cent vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft).

Er zijn ook klanten die we hebben geïdentificeerd met een identiteitsbewijs waar niet alle gegevens op staan die wij nodig hebben. Op een rijbewijs staan bijvoorbeeld niet altijd alle voornamen. Of we missen gegevens die we nu verplicht zijn op te slaan, maar die we eerder niet hebben opgevraagd.

We zijn volgens de Wwft verplicht om jou te identificeren en zeker te weten dat je bent wie je zegt dat je bent. Ook moeten we persoonsgegevens opslaan in ons klantenbestand. Daarom is het belangrijk dat je de ID-check doet.

Meer over klantonderzoek

Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren

  • Computer of laptop om in te loggen op ASN Online Bankieren. Gebruik je een telefoon of tablet? Download dan ook de Ockto-app.
  • Een betaalrekening bij ABN AMRO, ING, Rabobank of Bunq
  • DigiD om in te loggen bij MijnOverheid

Heb je dit niet? Dan kun je je later op een andere manier identificeren.  

Zo werkt het

  1. Log in op ASN Online Bankieren. Op je overzicht zie je een melding die je naar de ID-check brengt.
  2. Volg de stappen om de extensie van Ockto aan je browser toe te voegen. Zo kun je makkelijk en veilig je gegevens met ons delen. Daarna wordt dit weer vanzelf verwijderd.
  3. Log in met je DigiD op MijnOverheid om de benodigde persoonsgegevens op te halen. Zoals je volledige naam en geboortedatum.
  4. Log met iDIN in bij je andere bank om je identiteit te bevestigen.
  5. Controleer je gegevens en geef aan Ockto toestemming om je gegevens eenmalig met ons te delen. Versturen en klaar!

Wanneer opnieuw identificeren?

Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht op je overzicht in ASN Online Bankieren. Je krijgt ook eerst een e-mail waarin we aangeven dat de ID-check voor je klaar staat in ASN Online Bankieren. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.

Hoe weet ik dat het veilig is?

Omdat je zelf inlogt in je eigen, vertrouwde ASN Online Bankieren en niet via een link in de mail, weet je zeker dat het bericht van ons is. Wij vragen nooit toegang tot je persoonlijke bankomgeving om je te helpen met de ID-check, niet aan de telefoon en niet bij je aan de deur. Uiteraard gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Lees hierover meer in ons privacyreglement

Lees meer over veilig bankieren

Verwerking van je gegevens door Ockto

Met Ockto kun je makkelijk en veilig je persoonsgegevens delen, bijvoorbeeld als je je identificeert bij een hypotheekaanvraag. Ockto haalt je gegevens op, verwerkt deze en deelt daarvan alleen de gegevens die nodig zijn met ons. Je kunt precies zien welke gegevens zijn opgehaald. Na jouw toestemming worden de benodigde gegevens versleuteld naar ons verstuurd. Daarna verwijdert Ockto je gegevens weer. Hiervoor geldt de privacyverklaring van Ockto.

Heb je een vraag?

Wat is Ockto?

Wat is Mijn Overheid?

Wat is DigiD?

Wat is iDIN?

Ik heb geen rekening bij ABN AMRO, ING, Rabobank of Bunq

Kan ik me op een andere manier opnieuw identificeren?

Wat is een extensie?

Hoe zit het met mijn privacy?

Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder niet? 

Waar kan ik terecht met vragen?