ASN Bank bijna klimaatneutraal

26 maart 2019

ASN Bank was eind 2018 voor 96% netto klimaatneutraal. Dat wil zeggen dat alle beleggingen en financieringen van ASN Bank en de ASN Beleggingsfondsen samen bijna evenveel duurzame energie opleverden als ze aan CO2-uitstoot veroorzaakten. Daarmee stevent ASN Bank als eerste bank ter wereld af op CO2-winst.

Ook de bancaire resultaten over 2018 waren goed. ASN Bank rapporteerde over 2018 de grootste klantgroei van de afgelopen vijf jaar. Het aantal klanten nam toe met bijna 5% tot 700.529. Het saldo op de betaal- en spaarrekeningen steeg met € 614 miljoen tot ruim € 11,5 miljard.

Bekijk het jaaroverzicht voor alle resultaten van ASN Bank in 2018

Arie Koornneef, directeur van ASN Bank: ‘Een grote achterban van tevreden klanten vergroot onze impact als duurzame bank. We willen aantonen dat duurzaam bankieren werkt. Door het goede voorbeeld te geven, onze ervaringen te delen en andere financiële instellingen vooruit te helpen. Zoals met onze klimaatdoelstelling, die we vijf jaar geleden als eerste bank ter wereld stelden. Ik verwacht dat we als eerste bank ter wereld CO2-winst gaan boeken. Maar dat is niet voldoende. Daarom we willen nu ook CO2 uit de atmosfeer gaan halen: het doel van Parijs, maar dan graag twintig jaar eerder.’

Beheerd vermogen van ASN Bank (in miljoenen euro's): in 2014 was het 10.641 euro, in 2015 was het 10.636 euro, in 2016 was het 10.718 euro, in 2017 was het 11.028 euro en in 2018 was het 11.642 euro.

Op naar een miljoen tevreden klanten

ASN Bank wil groeien naar één miljoen tevreden klanten in 2025. De grootste groei in 2018 was in de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar (13,2%). De ASN Bankrekening – de algemene betaalrekening van ASN Bank – groeide in absolute cijfers het hardst. Klanten waarderen deze rekening met een 9,2, bleek uit onderzoek door de Consumentenbond. Volgens onderzoek van KPMG onder consumenten biedt ASN Bank de beste klantervaring in de financiële sector.

Joyce van der Est, directeur van ASN Bank: ‘Ik ben er trots op dat opnieuw zoveel nieuwe klanten voor ASN Bank gekozen hebben. Het aantal is belangrijk omdat het onze impact vergroot. Maar voor mij staat de tevredenheid van onze klanten voorop. Gelukkig geven onze klanten wederom aan dat ze tevreden zijn. Daar werken we dan ook iedere dag aan. Door niet te denken en handelen volgens een script, maar klanten gewoon als mens te behandelen. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar het vraagt veel discipline en oprechte belangstelling voor de klant om dit toe te passen binnen de huidige wet- en regelgeving.’

Infographic van de klantgroei vanaf 2014 tot 2018. Aantal klanten in 2018 is 700.529. Aantal klanten in 2017 is 667.389. Aantal klanten in 2016 is 645.336. Aantal klanten in 2015 is 628.910. Aantal klanten in 2014 is 603.496.

Eerste stap naar winst voor biodiversiteit

Als eerste bank ter wereld hebben we een methodiek ontwikkeld om onze impact op biodiversiteit te berekenen. Dat wil zeggen: het verlies aan biodiversiteit door de projecten, bedrijven en landen die ASN Bank financiert of waarin de ASN Beleggingsfondsen beleggen. Dit verlies kwam in 2017 uit op 64.849 hectare. We willen dat dit verlies in 2030 is omgeslagen in een netto positief effect op biodiversiteit.

Werken aan een leefbaar loon

Ons langetermijndoel voor mensenrechten is dat de kledingbedrijven waarin de ASN Beleggingsfondsen beleggen, hun werknemers in 2030 een leefbaar loon uitbetalen. In 2018 zijn we hiervoor gaan samenwerken met andere financiële instellingen in het Platform Living Wage Financials (PLWF). Samen staan we sterker, want de financiële instellingen in PLWF beheren in totaal meer dan € 1.000 miljard.

Lees meer over wat wij in 2018 hebben gedaan voor mensenrechten

Jaaroverzicht 2018 van ASN Bank

In het Jaaroverzicht 2018 lees je hoe wij in 2018 aan onze drie langetermijndoelen voor klimaat, biodiversiteit en mensenrechten hebben gewerkt. Maar je vindt er meer informatie. Zoals:

  • ons antwoord op de trends en ontwikkelingen die we als duurzame bank zien;
  • hoe we in 2018 werkten aan onze vier klantbeloftes;
  • hoe je spaargeld in 2018 werkte aan een duurzamere wereld;
  • nieuwe producten en diensten;
  • onze samenwerking met duurzame ondernemers en maatschappelijke partners.

Delen op: