Stefanie Férnandez van Leeuwen-Leenman: “ASN Bank is meer dan traditioneel bankieren”
Op 1 juli 2025 verlaat Stefanie Fernandez van Leeuwen-Leenman ASN Bank. Drieënhalf jaar was zij directeur Klant & Dienstverlening bij de bank. Hoe kijkt ze daarop terug? En welke momenten blijven haar bij? In dit interview blikt Stefanie terug en kijkt ze vooruit.
“Als je het niet zelf hebt meegemaakt, is het lastig uit te leggen wat ASN Bank zo speciaal maakt. Toch ga ik dat proberen. De kracht van ASN Bank zit in de verbinding. Dat zie je terug bij de ASN-collega’s die zo enorm bevlogen en betrokken bij de missie zijn. Je ziet het in het contact en de positieve waardering van klanten. Maar je ziet het ook zeker in de verbinding met de maatschappelijke partners, waarmee we vanuit de missie echt een verschil konden maken. Het ging altijd zoveel verder dan traditioneel bankieren.”

Hoe kijk je vanuit je rol als Directeur Klant & Dienstverlening voor ASN Bank terug op het contact met klanten?
“Dat contact met klanten was altijd bijzonder. ASN Bank is een digitale bank. In principe treffen we klanten niet fysiek. Het is dan hartverwarmend wanneer klanten kaartjes sturen naar collega’s van de telefonische klantenservice om te bedanken voor hun goede hulp. En om in 2023 de prijs voor klantvriendelijkste bank te winnen. Maar ook bij evenementen die we organiseren, voel je de betrokkenheid. Neem ons klantevenement over duurzaam beleggen, ASN Impact. No shows zien we bijna niet, en na afloop blijven klanten om met ons in gesprek te gaan.
Wat me ook bijblijft, is wat ik ‘bankpas-trots’ noem. Klanten die trots, op sociale media, delen dat ze bewust zijn overgestapt naar onze bank. Dat er op die duurzame stap enorm veel likes en reacties van anderen komen die ook willen overstappen, geeft aan dat mensen echt achter onze missie staan.” Dit zagen we ook terug in de klantgroei de afgelopen jaren.”
Je vertelde al over de maatschappelijke partners. Welke samenwerking is je het meest bijgebleven?
“We hebben met iedere partner iets unieks. Toch hebben de samenwerkingen met onze jeugdpartners Warchild en het Nationaal Fonds Kinderhulp op mij als moeder de meeste indruk gemaakt. Zo hielpen we Kinderhulp samen met onze jonge spaarders en hun (groot)ouders met een bedrag van € 1,2 miljoen euro. Daarmee heeft het fonds bijna 5.000 kinderen kunnen helpen. Maar het meest was ik onder de indruk van de methodes waarmee Warchild werkt aan de mentale gezondheid van kinderen die opgroeien met de vreselijke gevolgen van oorlog en geweld. Het feit dat Warchild dat belangrijke werk kan doen, is ook mede mogelijk gemaakt door onze spaarklanten.”
Is er een moment waarop je dacht: dit is waarom ik dit werk doe?
“Continu. Ik hoef maar te kijken naar de geopolitieke ontwikkelingen om te beseffen dat bijdragen aan een betere wereld belangrijker is dan ooit. Bankieren met een missie, met oog voor de sociale kant van duurzaamheid, is heel tastbaar en concreet. Ook al hebben we soms een gevoel van onmacht, wat wij doen doet ertoe.”
Terugkijkend op de afgelopen jaren; waar ben je trots op?
“Ik ben er trots op dat het ons telkens is gelukt om samen met anderen een puzzel te leggen en elkaar te versterken. Bijvoorbeeld met onze maatschappelijke partners. Vaak gaven we een kick-start aan een klein zaadje, dat later uitgroeide tot een mooi initiatief. Eén voorbeeld is Vang de Watermonsters, dat wij ooit samen met Natuur & Milieu zijn gestart. Doel van het initiatief was het testen van de waterkwaliteit. Uit die tests kwam dat de waterkwaliteit heel slecht was, ook in de slootjes en plassen in wijken overal in Nederland. Dat was toen nog helemaal niet bekend. Vang de Watermonsters bestaat nog steeds. Recent werd zelfs bekend dat de Postcodeloterij het doel heeft omarmd met een donatie van meer dan twee miljoen euro. Dat soort tastbare, concrete voorbeelden zijn er volop bij ASN Bank.”
ASN Bank onderscheidt zich op het gebied van duurzaam wonen. Bijvoorbeeld met de uitbreiding van het duurzame leningdeel in de hypotheek met klimaatadaptieve en natuurinclusieve maatregelen. Hoe kijk je terug op die ontwikkeling?
“Ook de introductie en groei van de hypotheek is een mooi voorbeeld van samenwerking en gebruik maken van elkaars sterke punten. De ASN Hypotheek met duurzaam leningdeel is in 2018 ontwikkeld en als eerste geïntroduceerd via SNS. Snel daarna kwam de hypotheek via BLG Wonen ook beschikbaar voor het intermediair. Als ik dan van klanten en adviseurs hoor dat zij deze verruiming in het hypotheekschap een welkome toevoeging vinden, is dat een geweldig resultaat. De afgelopen jaren heeft de groei zich doorgezet. Dat zagen we in een rap stijgend marktaandeel. En bijna 60% van de klanten kiest ook voor het duurzame leningdeel bij afsluiten van de hypotheek.
Bij duurzaam wonen zagen we dat de focus zich steeds meer is gaan uitbreiden, ook naar de buitenruimte. Vanwege de extremere weersomstandigheden is het steeds belangrijker om ook na te denken over het aanpassen van woningen aan het veranderende klimaat. Om klimaatadaptatie en natuurinclusiviteit een plaats te kunnen geven in onze hypotheek, maakten we de oplossingen heel tastbaar. Een voorbeeld: je wil je huis koel houden in de zomer. Een groene, schaduwrijke tuin kan daarbij helpen. Daarom kunnen klanten sinds 2024 het duurzame leningdeel óók gebruiken voor beplanting in de tuin. Of voor een aantal andere concrete maatregelen die helpen het huis groener te maken of wateroverlast te voorkomen. Het maakt mij trots te zien dat de sector nu ook stappen zet rondom klimaatadaptief en natuurinclusief wonen. De samenwerking vanuit het Collectief Natuurinclusief, waarin bouwers en geldverstrekkers in Nederland samen optrekken, is zo’n concreet voorbeeld.”
ASN Bank verbreedt. Hoe zie jij de rol van de bank de komende jaren veranderen?
“De afgelopen tien jaar heb ik bij drie van de vier Volksbank merken gewerkt. De rode draad bij al die merken is dat het om meer ging dan alleen bankieren. Zo heeft BLG Wonen altijd ingezet op woontoegankelijkheid. SNS zette zich in voor de persoonlijke groei en het financiële welzijn van mensen. En ASN Bank heeft zich natuurlijk altijd hard gemaakt voor duurzaamheid. Ik heb er vertrouwen in dat het bundelen van die verschillende maatschappelijke thema’s en de legacy van de afzonderlijke merken nu leidt tot een krachtige nieuwe ASN Bank. Als klant blijf ik de ontwikkelingen zeker volgen.”
Hoe kijk je naar jouw volgende stap?
“Naast al het moois wat ik heb mogen doen, was het ook heel hard werken. Ik ga vanaf 1 juli dus eerst van een rustige zomer genieten. Wat daarna komt, weet ik nog niet. Maar ik hoop dat ik echt weer aan iets moois kan gaan bouwen waar ik tegelijkertijd tastbaar van betekenis kan zijn voor de maatschappij. Dat kan in allerlei vormen, misschien zelfs buiten de financiële wereld.”
Heb je nog een laatste boodschap voor de mensen met wie je hebt samengewerkt – binnen en buiten de bank?
“Wie verandering wil zien, moet verandering zijn.
Die woorden schreef Derek Otte een paar jaar geleden tijdens het zestigjarig jubileum van ASN Bank. Voor mij blijft dit een belangrijke quote. Richting collega’s, maar ook richting klanten en partners. Als mensen zijn wij de belangrijkste katalysator voor verandering. Wees de verandering die je wil zien. Begin klein en verander vanuit verbinding. De afgelopen jaren heb ik bij ASN Bank gezien waar dat toe kan leiden.”