Internetfraude tijdens het Coronavirus: dit zijn de signalen

Om fysiek contact te beperken wordt aangeraden zoveel mogelijk digitaal te bankieren. Helaas maken internetfraudeurs daar gebruik van door valse berichten te sturen. Blijf alert en geef fraudeurs geen kans. Er zijn 5 signalen die kunnen wijzen op fraude. En lees wat je moet doen als je een vermoeden van fraude hebt.

1. E-mails met onderwerp ‘corona’

Fraudeurs kunnen e-mails sturen met het onderwerp ‘corona’ of ‘COVID 19’. Zitten er ook linkjes of bijlages bij de e-mail? Wees dan extra alert. Er zijn ook e-mails in omloop over contactloos betalen. Er wordt dan gevraagd om een nieuwe betaalpas aan te vragen.

2. Dwingende toon in berichten

Wordt er druk uitgeoefend in een e-mail, SMS of whatsappbericht? Voorbeelden hiervan zijn: ‘klik snel’, ‘nu is het gratis, over 3 dagen niet meer’ of ‘ik heb snel geld nodig’. Dit zijn tactieken die criminelen vaak gebruiken. Klik niet op de links in het bericht. Lees onderaan deze pagina hoe je ons in kan lichten.

3. Verzoek om geld over te maken

Krijg je vanaf een onbekend telefoonnummer of e-mailadres het verzoek om geld over te maken naar een bekende? Controleer eerst of het rekeningnummer klopt met het rekeningnummer dat je hebt van deze persoon. Bel daarna de bekende via het telefoonnummer dat je van hem of haar hebt. Maak geen geld over voordat je elkaar gesproken hebt.

4. Verzoek om bankpas op te sturen

Ga niet in op het verzoek om je betaalpas uit te lenen, op te sturen of te recyclen. Fraudeurs proberen betaalpassen en pincodes te krijgen om geld te stelen. Een truc die fraudeurs op dit moment veel gebruiken is een ‘antibacteriële bankpas’. Of ze doen een aanbod om boodschappen te doen met jouw pas. Ga niet in op deze verzoeken.

We sturen je nooit berichten met een link naar een inlogpagina. Wij sturen je alleen berichten die linken naar een algemene webpagina. Je kunt zelf inloggen op Online Bankieren door op onze website in de rechterbovenhoek te klikken op ‘inloggen’.

Dit doe je als je fraude vermoedt

Heb je een vermoeden van fraude of heb je een phishingmail gekregen? Dit kun je doen:

  • Klik nooit op de links en open geen bijlages van een verdacht bericht.
  • Stuur de valse e-mail of SMS door naar valse-email@asnbank.nl.
  • Verwijder de e-mail of SMS.
  • Heb je toch gereageerd op een verdacht bericht? Heb je gegevens gedeeld of geld overgeboekt? Bel dan zo snel mogelijk onze klantenservice (070 - 35 69 335).

Lees meer over fraude en incidenten melden