Cameramaker autofocust op menselijke waarden

9136x bekeken
Met Canon Inc. staat er voor het eerst een cameraproducent in de lijst met duurzaam goedgekeurde aandelen. In deze editie van Goedgekeurd-Afgekeurd belichten we het Japanse concern. En wat blijkt? Hoe dichter je inzoomt, hoe menselijker Canon blijkt te zijn.

Waar denk je aan bij het woord fotocamera? Aan de fotocamera op je telefoon, aan een fototoestel of aan allebei? Dat je ook aan een telefoon denkt is niet zo gek. Met de 80’s-hits ‘video killed the radiostar’ in gedachten was het de iPhone die het fototoestel een kopje kleiner maakte. Kijk maar naar de onderstaande grafiek.

Beste camera is de camera in je zak

De lancering van de iPhone in 2007 en de continue verbetering van camera’s in smartphones hadden dus een verwoestend effect op de wereldwijde vraag naar fototoestellen. In 2010 verkocht Canon samen met merken als Nikon, Minolta en Olympus een recordaantal van 121 miljoen camera’s. In 2018 was daar nog maar 19 miljoen van over.

Is het wijs om je geld in een krimpende markt te beleggen? Een geruststelling is hier op zijn plaats. Hoewel Canon in 1937 startte als producent van fotocamera’s zag het bedrijf al snel in dat risicospreiding van levensbelang was. Onder het ietwat ludieke motto ‘camera’s in de rechterhand en kantoormachines in de linker’ startte Canon met de fabricage van rekenmachines, geldkassa’s en kopieermachines.

Canon veel meer dan cameraproducent

Sinds de jaren ’60 heeft het bedrijf zijn activiteiten uitgebreid en inmiddels bestaat het uit 4 divisies. Een blik op de omzet per divisie (2018) leert dat Canon 46% van zijn totale omzet verdiende met kopieermachines (onder meer met het in 2010 overgenomen Nederlandse Océ), 20% met industriële producten en 11% met ziekenhuisapparatuur (een markt waarin Canon het opneemt tegen het Amerikaanse General Electric, het Duitse Siemens en het getransformeerde Philips). En de fototoestellen dan? In 2018 waren de camera’s nog goed voor 26% van de omzet in 2019 nog maar voor 22%.

Ondanks het krimpende aandeel in Canons omzet bijt het bedrijf zich nog steeds vast in de fotocameramarkt. Voor het ‘17e jaar op rij’ was Canon de grootste in de wereldwijde markt voor digitale camera’s. Op de Japanse markt is het bedrijf echter minder dominant en heeft landgenoot Sony inmiddels het grootste marktaandeel.

Vrij van conflictmineralen

Het duurzaamheidsonderzoek pakte voor Canon goed uit. Maar daarvoor moesten de onderzoekers wel even diep in de materie duiken. Camera’s zijn high-tech apparaten die vol zitten met conflictmineralen als goud, tin, tantalum en wolfraam dus oplettendheid was geboden. In zijn ketenbeleid belooft het bedrijf geen mineralen te kopen van mijnbedrijven in conflictgebieden of mijnen die in handen zijn van gewapende groepen. Elk jaar publiceert Canon een overzicht van de bedrijven die mineralen leveren en de landen waar het zaken mee doet.

Canon is streng in zijn ketenbeleid en dat kunnen onze onderzoekers waarderen. Een bedrijf kan alleen leverancier worden als is vastgesteld dat het voldoet aan Canons eisen op het gebied van bestuur, bedrijfsethiek, mensenrechten, veiligheid en milieu. Jaarlijks worden leveranciers met een enquête over deze onderwerpen aan de tand gevoeld.

Canon serieus over milieu

Ook op milieuvlak maakt Canon een serieuze indruk. Er zijn milieudoelen gesteld en de Japanners zijn transparant over energieverbruik, afvalverwerking en waterverbruik. Verder is het bedrijf vooruitstrevend in het recyclen van plastics. En neemt het een duidelijk standpunt in over het betalen van belasting. Op de website: “Canon voert geen transacties uit zonder een duidelijk onderliggend commercieel doel, maakt geen gebruik van kunstmatige constructies of probeert winsten niet te verschuiven naar landen met lage belastingtarieven.”

Kyosei

Het past allemaal bij de bedrijfsfilosofie van Canon die in het woord kyosei is gegoten. Het betekent: ‘samenwerken en samenleven voor het welzijn van iedereen’. Deze gedachte sluit naadloos aan bij de ideeën van Takeshi Mitarai, op Wikipedia genoemd als één van de drie oprichters van Canon. Mitarai, oprichter van een verloskundige kliniek en geschoold als verloskundige, droeg vanaf de eerste dagen uit dat alles wat Canon deed waarde moest hebben voor de samenleving. Én dat die waarde de commercie oversteeg.

Canon
opgericht in 1937
aantal medewerkers: 195.000 (2018)
beursnotering in: Tokyo
totale omzet: € 30,5 miljard
kantoren in NL: Den Bosch en Amstelveen
status: goedgekeurd nog niet in portefeuille


Goedgekeurd/Afgekeurd

In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.

Beheerders van ASN aandelenfondsen kunnen vervolgens beslissen om aandelen van het bedrijf te kopen, met andere woorden: het aandeel op te nemen in de portefeuille van een fonds. Als na onderzoek blijkt dat een bedrijf toch niet voldoet aan onze duurzame criteria dan wordt het bedrijf afgekeurd en uit het ASN Beleggingsuniversum verwijderd. Vervolgens zal de fondsbeheerder de aandelen verkopen.

Goedkeuren en afkeuren wordt gedaan door ASN Beleggingsfondsen op basis van onderzoek van de duurzame onderzoekers van ASN Bank. In dat onderzoek beoordelen zij het beleid en gedrag van nationale en internationale beursgenoteerde bedrijven op het vlak van mensenrechten, klimaat en biodiversiteit.

Lees hier meer over de beleggingsfondsen van ASN Bank

Dit artikel is gepubliceerd op 22 mei 2020.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant