Valse e-mail

Een valse e-mail is een e-mail waarin wordt gevraagd je gegevens terug te sturen of in te voeren op een malafide website. Phishing is de algemene term die wordt gebruikt als een internetcrimineel deze persoonlijke (inlog)gegevens probeert te ontfutselen. Helaas kunnen wij valse e-mails van internetcriminelen meestal niet voorkomen. Wel vertellen wij je graag hoe je het beste kunt reageren op een valse e-mail.

Let op: valse e-mail in omloop

Op dit moment (16/10/2017) worden valse e-mails verstuurd, waarin je wordt opgeroepen om een nieuwe betaalpas aan te vragen. Omdat er een nieuw kabinet en regeerakkoord is. Trap er niet in, je betaalpas is gewoon geldig tot de datum die op de pas staat.

Log nóóit in via een e-mail

Internetcriminelen versturen e-mails die afkomstig lijken te zijn van ASN Bank. Log nóóit in via een e-mail. Als je online gaat bankieren, log altijd zelf in via www.asnbank.nl. Zo voorkom je misbruik van je rekening.

Hoe herken ik een valse e-mail?

Om een e-mail echt te laten lijken, gebruiken internetcriminelen trucs. Ze gebruiken vaak het logo, het lettertype en kleurgebruik van ASN Bank. Toch kun je een valse e-mail herkennen aan de volgende kenmerken:

  • Algemene aanhef: beste klant, beste gebruiker.
  • Bericht vaak in het Engels of gebrekkig Nederlands.
  • Bericht over een verbetering van de beveiliging.
  • Verzoek om via een link, in het bericht, in te loggen.
  • Verzoek om de inloggegevens in te voeren.

Tip: ASN Bank zal nooit vragen om in te loggen op www.asnbank.nl via een link in een e-mail.

Hoe te reageren op een valse e-mail?

Wij vragen je om een valse e-mail door te sturen naar valse-email@asnbank.nl. In het doorgestuurde bericht kun je geen verdere vragen stellen, omdat de e-mails automatisch worden verwerkt. Wij doen aangifte bij de politie om internetcriminelen aan te pakken. Na het doorsturen kun je de ontvangen e-mail verwijderen. Bij twijfel kun je contact opnemen met de ASN Klantenservice via telefoonnummer 070 - 356 9335. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

Geklikt op een link in een valse e-mail?

Vul dan je gegevens niet in op het scherm zodra er om wordt gevraagd. Sluit het scherm door op het kruisje rechtsboven in het scherm te klikken. Of sluit het scherm door de internetbrowser te sluiten. Controleer ook met een anti-virusprogramma of de computer besmet is geraakt met een virus. Het is namelijk denkbaar dat een link naar een bron verwijst om een virus te laten downloaden.

Persoonlijke gegevens ingevuld?

Sluit het scherm door te klikken op het kruisje rechtsboven in het scherm. Of sluit het scherm door de internetbrowser te sluiten. Open indien mogelijk op een andere computer (of tablet) de internetbrowser opnieuw en log in op ASN Online Bankieren en wijzigt via het servicemenu “Wijzigen wachtwoord” onmiddellijk je Wachtwoord voor ASN Online Bankieren.

Zo zijn je (inlog)gegevens voor een internetcrimineel niets meer waard. Neem vervolgens contact op met de ASN Klantenservice via telefoonnummer 070 - 3569 335. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.