Hoe duurzaam is online winkelen?

In je eigen jeugd ging je waarschijnlijk met je ouders de stad in om schoenen of kleding te kopen. Tegenwoordig kan dat met een paar kliks via internet. Wat zijn de consequenties van ‘ruim’ bestellen, thuis passen en terugsturen?
Wat is beter, online of offline winkelen vraag je jezelf misschien wel eens af. Die vraag is lastig te beantwoorden omdat geen aankoop hetzelfde is. Bovendien moet je ook meenemen hoe groot je online bestelling is: heb je voor de zekerheid verschillende maten besteld, ga je daarvan een aantal terugsturen? En aan de andere kant is de vraag: hoe ga je fysiek winkelen? Doe je dat lopend, met de trein of met de auto. Het weegt allemaal mee.

Het kan geen kwaad om je dochter of zoon bewust te maken van het feit dat het terugsturen van kleding en schoenen in euro's misschien wel gratis is maar dat er wel degelijk consequenties aan verbonden zijn. Ga maar na, bij het vervoeren van de geretourneerde pakketjes stoten de meeste bestelbusjes CO2 uit. En deze uitstoot verergert de opwarming van de aarde.

Werkelijke kosten € 12,50

Op dit moment worden kosten van terugsturen dus niet doorberekend aan de klant. Maar die kosten worden wel degelijk gemaakt. De redacteuren van NOS schatten dit bedrag op € 12,50 per retourbestelling. En dan hebben het nog niet gehad over het nadelige effect op de natuur: de CO2-uitstoot voor het extra vervoer en het eventueel verbranden of dumpen van je kleding.

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com


Wacht even, kleding verbranden? Die kleding gaat toch terug naar de winkel? Nee, helaas lang niet altijd. Online shops maken ook hier een rekensommetje zonder naar de kosten voor natuur en milieu te kijken. Bij goedkope fast fashion ketens is in de prijs geen rekening gehouden met retouren en is verbranden of dumpen goedkoper dan controleren, schoonmaken, inpakken en distribueren. Daarnaast kiezen juist enkele van de allerduurste merken ervoor om oude collecties te vernietigen. Ze zijn te bang dat afgeprijsde kleding imagoschade zou brengen.

Retourvergoeding: dag thuispaskamer!

Waarom rekenen online winkels dan geen vergoeding voor het retourneren van bestellingen? Tot nu toe rekenen grote winkels als Bol, Zalando en Coolblue geen vergoeding. Omdat de grote winkels het niet doen, durven de kleine winkels het ook niet om geen omzet te missen.

Het wachten is op internationele regels die winkels gaan verplichten om een vergoeding te rekenen voor het terugsturen van aankopen. Als je dochter een vergoeding moet gaan betalen zal ze wellicht de overweging maken om schoenen in een fysieke winkel te passen in plaats van meerdere paren te bestellen om thuis te passen.

Helaas laat die regelgeving nog wel even op zicht wachten. Tot die tijd ligt er voor jou als opvoeder wellicht een schone taak om dit vervuilende systeem een keer toe te lichten of misschien je eigen aankoopgedrag nog eens kritisch te bekijken.

Tips voor duurzamer online shoppen

  • Tip 1: Denk goed na voor je iets koopt (slaap er nog een nachtje over).
  • Tip 2: Kies voor lokale producten en aanbieders in plaats van Amazon of Ali Express.
  • Tip 3: Kies voor schoner vervoer
  • Tip 4: Geef de webshop iets meer tijd (hoe sneller, hoe viezer).
  • Tip 5: Haal je pakketje zelf in de buurt op.
  • Tip 6: Breng het netjes terug.

Bron: Natuur & Milieu

Nog meer lezen?