Je als klant identificeren bij ASN Bank

Als je klant wordt of bent bij ASN bank, kunnen wij je vragen om je te identificeren. Lees hier hoe identificatie werkt bij ASN Bank.

Hoe kan ik me identificeren?

Je hebt de keuze uit drie verschillende mogelijkheden:

Via een storting

Open

Heb je bij een andere Nederlandse bank al een betaalrekening op je naam staan? Dan heeft die bank je al geïdentificeerd. Je hoeft niet meer naar een kantoor te komen om je te identificeren. Je kunt je als volgt identificeren:

  1. Stort minimaal € 0,01 op de nieuwe ASN-rekening, vanaf een andere Nederlandse betaalrekening op jouw naam. Dit is de rekening die je bij het openen van de ASN-rekening hebt opgegeven als ‘Betaalrekening ter identificatie’.
  2. Stuur een kopie van je identiteitsbewijs naar
    - informatie@asnbank.nl of
    - antwoordnummer 1188, 2501 WB Den Haag

Is je identiteitsbewijs een pasje? Maak dan een kopie van de voor- en achterkant.

Op een postkantoor van PostNL

Open

Je kunt je persoonlijk identificeren op een postkantoor bij jou in de buurt:

  1. Ga naar een kantoor van PostNL.
    Je kunt hiervoor terecht bij de grotere postkantoren van PostNL. Bekijk op de website van PostNL bij welk postkantoor in jouw buurt identificatie mogelijk is. Kies op de website voor ‘Postkantoor of Pakketpunt’ en daarna voor 'Identiteit controle'.
    Zoek een postkantoor bij jou in de buurt.
  2. Neem de volgende documenten mee:
    - De Bijlage Persoonlijke Gegevens (je hebt dit document voor identificatie ontvangen na het aanvragen van de rekening).
    - Een geldig identiteitsbewijs.

Op ons hoofdkantoor in Den Haag

Open

Je kunt je ook bij ons op het hoofdkantoor identificeren:

  1. Kom naar ons hoofdkantoor in Den Haag
    Bekijk ons adres en de routebeschrijving
  2. Neem de volgende documenten mee:
    - De Bijlage Persoonlijke Gegevens (je hebt dit document voor identificatie ontvangen na het aanvragen van je rekening).
    - Een geldig identiteitsbewijs.

Heeft de rekening meerdere rekeninghouders? Dan mag elke rekeninghouder zelf kiezen hoe hij of zij zich wil identificeren. De ene rekeninghouder kan bijvoorbeeld kiezen voor een storting, en de andere rekeninghouder voor identificatie via PostNL.

Wanneer vragen we om identificatie?

ASN Bank identificeert iedere nieuwe klant zoals in de wet is vastgelegd.

  • Open je een rekening en word je klant van ASN Bank? Dan sturen wij je een bevestigingsmail of welkomstbrief met uitleg over de identificatiemogelijkheden.
  • Ben je een bestaande klant en heb je je al geïdentificeerd na het openen van je eerste ASN-rekening? Dan kan het toch gebeuren dat wij opnieuw aan je vragen om je te identificeren.

Waarom moet ik me identificeren?

ASN bank is wettelijk verplicht om (nieuwe) klanten te identificeren. Deze verplichting staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). De overheid wil met deze wet voorkomen dat banken en bankrekeningen misbruikt worden voor het witwassen van crimineel geld of voor de financiering van terrorisme.

De Wwft verplicht alle financiële instellingen in Nederland om (onder andere):

  • (Nieuwe) klanten te identificeren;
  • Onderzoek te doen naar klanten;
  • Onderzoek te doen naar ongebruikelijke transacties op rekeningen.

Wie moet zich laten identificeren?

We zijn verplicht iedereen te identificeren die klant wil worden bij ASN Bank. Dit geldt ook voor de persoon met wie je een rekening wilt delen, de mederekeninghouder of een eventuele gemachtigde op de rekening.

Ben je jonger dan 18 jaar? Dan vragen we je ouder of voogd (wettelijke vertegenwoordiger) om zich te laten identificeren. Voor een ASN Jongerenrekening vragen wij dat ook aan de minderjarige rekeninghouder.