Hypotheken en hulp bij betalingsproblemen

Je inkomen verliezen kan voor veel financiële stress zorgen. Ook het Coronavirus brengt voor veel mensen financiële gevolgen met zich mee. Wat als je straks je hypotheek niet meer kunt betalen? We helpen je graag.

Verwacht je betalingsproblemen?

Denk je dat je in financiële problemen komt doordat je arbeidsongeschikt of werkloos bent geworden? Bel ons Hulpteam Hypotheken op 030 – 219 7010. Geldproblemen kun je vaak voorkomen of beperken door op tijd hulp te vragen. Wacht dus niet te lang. We helpen je graag. Onze hulp is vrijblijvend en gratis.

Tips om geldproblemen te voorkomen

Voorkomen dat je in geldproblemen komt? Dit kun je zelf doen:

  • Maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Zo weet je of je aan het einde van de maand geld overhoudt. Je kunt ook gebruik maken van het Nibud Persoonlijk Budgetadvies. Dan zie je meteen hoeveel anderen uitgeven en sparen.
  • Check regelmatig zorg-, energie- en telefonievergelijkers om te zien op welke kosten je kunt besparen.
  • Is je inkomen tijdelijk niet genoeg om de hypotheeklasten te betalen? Vraag dan bij je gemeente of je in aanmerking komt voor woonkostentoeslag.

Geldproblemen door het Coronavirus

Heb je geldproblemen gekregen door de gevolgen van de coronacrisis? Ook dan helpen wij je graag. Onze klanten die door de coronacrisis hun hypotheeklasten niet meer kunnen betalen, kunnen gebruik maken van onze maatwerkaanpak. Wij kijken samen welke mogelijkheden er zijn. Een van de mogelijkheden is een betaalpauze of een deelbetaling van de maandtermijn. Dit kan helpen om de moeilijke periode te overbruggen, totdat er weer zicht is op (voldoende) inkomen. Bel ons Hulpteam Hypotheken op 030 – 219 7010 om te bespreken of een betaalpauze mogelijk is in jouw situatie.

Geen gedwongen verkopen van huizen gedurende coronacrisis

Alle hypotheekverstrekkers, dus ook ASN Bank hebben afgesproken dat huiseigenaren niet op straat komen te staan tijdens de coronacrisis. Minister van Veldhoven van Milieu en Wonen, hypotheekverstrekkers en woonpartijen (Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, Nationale Hypotheekgarantie en Vereniging Eigen Huis) hebben afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat huiseigenaren niet de eigen woning hoeven te verkopen tijdens de coronacrisis.

Hypotheekverstrekkers zoeken met huiseigenaren naar oplossingen en gaan in deze periode niet over tot gedwongen verkopen van woningen. Pas als alle mogelijkheden zijn bekeken en er samen met de klant wordt besloten dat er echt geen duurzame oplossing mogelijk is om structureel aan de hypotheekverplichtingen te voldoen, dan kan verkoop van de woning een mogelijkheid zijn. Maar dat proberen we altijd te voorkomen.

Een betaalpauze aanvragen

Een van de oplossingen die wij kunnen bieden is een betaalpauze van maximaal drie maanden. Echter is dit wel afhankelijk van je hypotheek en situatie. Je financiële situatie bespreken we in een telefonisch persoonlijk gesprek.

Extra krediet (overwaarde) opnemen

Ons hulpteam kan voor je bekijken of het mogelijk is om ‘extra’ hypotheek/krediet op te nemen. Wanneer dit niet mogelijk is, zullen we altijd samen met jou op zoek gaan naar wat er dan wel passend is voor jouw situatie.

Wat gebeurt er als ik een BKR registratie krijg?

Wij mogen een BKR melding niet verwijderen. We kunnen je wel een positief advies geven als je altijd hebt meegewerkt en betaalt naar draagkracht. De BKR registratie die wij hebben laten registreren zal dan geen probleem meer veroorzaken bij een aanvraag voor een hypotheek bij ASN Bank, SNS, BLG Wonen en RegioBank.

Achterstand in termijnen terugbetalen

Op grond van je inkomen en uitgaven bepalen we wat je kunt terugbetalen. We bekijken ook of je daarbij aan de doorlopende termijnen kunt voldoen. Zo voorkomen we dat je achterstand verder oploopt. Samen proberen we altijd passende en haalbare betaalafspraken te maken.