Wij slaan The Times graag open



Een voorpagina gevuld met namen van duizend coronaslachtoffers. De grootmaker van de kruiswoordpuzzel. Een wereldberoemd plein in The Big Apple. En goedgekeurd voor het ASN Beleggingsuniversum. In deze Goedgekeurd-Afgekeurd leggen we uit waarom wij kunnen lezen en schrijven met The New York Times Company.

391x bekeken

Je kunt The New York Times niet wegdenken uit het dagelijks leven in de Verenigde Staten. En ook daarbuiten heeft de krant een indrukwekkend statuur. Wellicht doet de naam je denken aan de koffie-en-krant taferelen uit Friends. Of lees je af en toe een los artikel via Blendle. Dat het bedrijf wereldwijd een grote invloed heeft staat buiten kijf. En wist je dat er een Nederlands tintje aan één van zijn grootste tradities zit?

‘The Old Gray Lady’

Afbeeldingen, illustraties en een fijne regelafstand kenmerken de krant van tegenwoordig, maar dat was in 1851 wel anders. Op 8 september van dat jaar verscheen de eerste editie van de New-York Daily Times. Pagina’s vol op elkaar gestampte letters. Inmiddels kennen we de krant als The New York Times, liefkozend ook wel The Old Gray Lady genoemd vanwege haar traditionele journalistieke waarden. Sinds de eerste uitgave is het Amerikaanse dagblad niet meer gestopt met het verslaan van verhalen over de hele wereld. Het wordt uitgegeven door het toonaangevende Amerikaanse mediaconglomeraat The New York Times Company, dat ook nog enkele andere kranten publiceert en een eigen radiostation heeft.

Een eigen plein

Je kent hem wel: de thuisbasis van tientallen knipperende reclameborden, flagshipstores, verklede personages en het Broadway theaterdistrict. Het voormalig hoofdkantoor van The New York Times stond aan het Longacre Square, dat door burgemeester George B. McClellan in 1905 werd vernoemd naar het inmiddels wereldberoemde Times Square. Elk jaar zien duizenden mensen hier op oudejaarsavond de Ball Drop om het nieuwe jaar in te luiden. Een traditie gestart in 1907 door The New York Times Company itself. Sinds 2001 wordt deze lichtgevende bal jaarlijks verzorgd door ons eigen Philips. Inmiddels is het hoofdkantoor verhuisd naar het nieuwere The New York Times Tower.

Meegaan met de tijd

In de tijd dat een bezoek aan internet nog werd ingeleid met piepjes en reuteltjes opende The New York Times zijn online deuren. Sinds 1996 hebben lezers van overal ter wereld toegang tot de nieuwsartikelen achter een paywall. Dit lijkt een goede zet om de omzet gelijk te houden en zowel een Amerikaanse als internationale grote mediaspeler te blijven. Eind 2019 overschrijdt The New York Times namelijk 5 miljoen abonnementen (print en digitaal). Dat maakt de krant qua digitale abonnees zelfs de grootste ter wereld. Hoe The Old Gray Lady haar verhalen vertelt is veranderd, maar de missie om de waarheid te zoeken en mensen te helpen de wereld te begrijpen is gebleven.

Trump geen abonnee

Niet iedereen gelooft dat die waarheid daadwerkelijk gevonden wordt. President Donald Trump staat bekend als groot vijand van het dagblad. Tweets met #fakenews in relatie tot de krant komen regelmatig op zijn account voorbij. Trump, een New Yorker in hart en nieren, groeide op met het beschouwen van The Times als de officiële stempel dat je het gemaakt had. Hij noemde de krant een Amerikaans juweel. Tegenwoordig heeft hij die mening bijgedraaid en ziet hij de krant als vijand van het Amerikaanse volk. Volgens CNN geeft Trump er hopeloos om wat The Times over hem schrijft. Hij zou niet gefrustreerd zijn om het fake news, maar omdat het gepubliceerd wordt door de krant waar hij altijd zoveel waarde aan hechtte.

The New York Times wil het verspreiden van fake news juist tegengaan. Begin dit jaar werd bekend dat het bedrijf blockchain gaat gebruiken. Blockchain heeft het vermogen om de volledige geschiedenis van een foto te bewaren, los van het beeldbestand zelf. Zo kan de herkomst van een foto makkelijk achterhaald worden. Er is nog een aantal uitdagingen dat moet worden aangepakt voordat dit op grote schaal uitgerold kan worden. Maar de belofte is kansrijk.

Blijven ontwikkelen

Uitdagend zijn ook de hedendaagse ontwikkelingen waar het bedrijf van blijft leren. Onlangs keerde een deel van de redactie zich tegen een gepubliceerd opiniestuk van de senator uit de staat Arkansas. Hierin wordt opgeroepen om het leger in te zetten tegen antiracismedemonstraties. Veel redacteuren gaven blijk van hun walging over het stuk, ondanks het beleid dat ze terughoudend moeten zijn als het gaat om politieke stellingname in media. Zij voelen zich onveilig bij een krant die dit afdrukt. De leiding van het bedrijf kwam op de plaatsing terug en noemt het een overhaaste redactionele beslissing. Als gevolg is het van plan om mogelijke veranderingen hiervan te onderzoeken, de feitencheck uit te breiden en het aantal gepubliceerde opiniestukken te verminderen.

Empathie en respect

The New York Times Company wil een wereldwijd publiek helpen om de enorme en diverse wereld te begrijpen. Om dat volledig en evenwichtig te doen streven ze ernaar om onderwerpen, lezers en elkaar met empathie en respect te behandelen. Een diverse en inclusieve werkplek is essentieel voor die missie. Ook dragen ze zorg voor de samenleving. Ze bieden educatieve initiatieven, studiebeurzen en financiële hulp aan mensen in nood. En artikelen die in de krant verschijnen zetten niet zelden aan tot beleidsverandering. In 2014 verscheen een artikel over een Starbucksbarista die met moeite haar leven op orde hield maar wel onsamenhangende uren moest werken. Starbucks wijzigde hierna het planningsbeleid. Een jaar later zorgt de artikelserie Unvarnished ervoor dat nieuwe wetten in de staat New York werden aangenomen om werknemers van nagelstudio’s te beschermen.

Waarom wij het goedkeuren

In 2018 onderzochten onze duurzaamheidsonderzoekers The New York Times Company. Het bedrijf heeft een goed beleid voor vrijheid van meningsuiting en het handboek voor journalisten behandelt privacy en ethisch handelen en onderzoeken tot in detail. Richtlijnen moeten integriteit waarborgen, het beleid voorkomt corruptie en er wordt gebruik gemaakt van een klokkenluidersregeling. Daarnaast wordt het milieu op alle werklocaties beschermd en streeft het bedrijf ernaar zijn CO2-uitstoot en afval te minimaliseren. Het afval dat The New York Times Company produceert bij het printproces van kranten wordt gerecycled. En 100 procent van de nieuw ingekochte houtpulpvezels is FSC-gecertificeerd. Hiermee voldoet The New York Times Company aan onze duurzame criteria. Wij keurden het bedrijf daarom goed en het is opgenomen in het Beleggingsuniversum van ASN Impact Investors.

Tijd voor een kruiswoordpuzzel. Wist je dat de puzzels in de krant per dag van de week moeilijker worden? Enkel experts zouden de zaterdagpuzzel kunnen invullen. Om nog maar te zwijgen over de zondagpuzzel…

    The New York Times Company
    opgericht in 1851
    aantal medewerkers: 4.320 (2020)
    CEO: Mark Thompson
    beursnotering New York
    totale omzet 2019: € 1,81 miljard
    maandelijkse lezers wereldwijd: 150 miljoen
    status: goedgekeurd (2018)

      Goedgekeurd/Afgekeurd

      In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.

      Goedkeuren en afkeuren van bedrijven, doet ASN Bank dat zelf?

      Beginnen met beleggen?

      Dat kan bij ASN Bank. Wij helpen je graag op weg.
      Lees hier meer over beginnen met beleggen.

      Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.

      Dit artikel is gepubliceerd op 20 juli 2020.

      Delen op:

      Dit vind je misschien ook interessant