Veilig mobiel bankieren

Bankieren met de App ASN Mobiel Bankieren is net zo veilig als via een computer. Geld overmaken kan met je mobiele pincode, vingerafdruk of ASN Digipas naar elk Europese IBAN binnen het SEPA-gebied. Bij het overboeken van bedragen naar anderen groter dan € 1.000, wordt altijd om de digipas gevraagd.

Veilig gebruik van een mobiele pincode

Open

De App ASN Mobiel Bankieren biedt ASN klanten toegang tot de ASN-rekeningen via een zelfgekozen mobiele pincode en vingerafdruk. Met de mobiele pincode ga je net zo om als met de pincode van de ASN Wereldpas:

  • Houd je mobiele mobiele pincode geheim, deel deze met niemand.
  • Schrijf de mobiele pincode nergens op.
  • Kies een pincode die lastig te raden is. Dus niet een code die lijkt op bijv. je geboortedatum of postcode.
  • Beveilig je tablet of telefoon met een toegangscode.
  • Bewaar geen pincodes, inlogcodes en wachtwoorden op het toestel.
  • Zorg ervoor dat niemand kan meekijken als je de mobiele pincode intoetst.
  • Geef de mobiele pincode nooit door per telefoon, e-mail of andere manier. ASN Bank zal hier nooit om vragen.

Veilig gebruik van inloggegevens

Open

Tijdens het registreren vragen wij klanten zich eenmalig te identificeren met de ASN Digipas (betaalklanten) of Toegangsnaam en Wachtwoord (spaarklanten). Vervolgens kies je een mobiele pincode. Met deze zelfgekozen mobiele pincode heb je dan in de app toegang tot jouw rekening(en).

  • Gebruik de digipas of Toegangsnaam en Wachtwoord alleen in de officiële ASN app’s.
  • Behandel de getallen die op de digipas verschijnen hetzelfde als de (mobiele) pincode.

Transacties naar onbekende rekeningen

Open
Naar keuze kunnen betalingen naar onbekende rekeningen (tot max. € 1.000) met de mobiele pincode en/of vingerafdruk worden ondertekend. Onbekende rekeningen zijn rekeningen waar in de afgelopen 18 maanden geen overboeking naar is gedaan. Standaard onderteken je deze betalingen altijd met de ASN Digipas. Je kunt dit wijzigen in de app via het menu ‘Instellingen’. Deze aanpassing moet eenmalig met de digipas worden ondertekend.

Uitloggen

Open
Klaar met ASN Mobiel Bankieren? Dan kun je direct uitloggen via de button ‘Uitloggen’. Wij raden je aan om dit altijd te doen. Op het moment dat de app niet meer (zichtbaar) actief is, blijft deze op de achtergrond nog één minuut actief. Na deze minuut word je automatisch uitgelogd. De financiële gegevens worden niet op het toestel opgeslagen.

App blokkeren bij reparatie, verkoop of diefstal

Open
De app niet langer gebruiken (op je huidige toestel) of ben je het toestel kwijt of is deze gestolen? Om misbruik te voorkomen vragen we je zo spoedig mogelijk het toestel af te melden via ASN Online Bankieren. Daarvoor log je in met Toegangsnaam en Wachtwoord en klik je onder "Instellingen" op "Mobiel toestel afmelden". Lukt dit niet? Bel dan op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur naar de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 335.

Tips voor veilig bankieren via telefoon of tablet

Open
  • Maak alleen verbinding met bekende en betrouwbare (draadloze) netwerken. Gebruik mobiel bankieren liever niet in een ‘open’ draadloos netwerk (WiFi), bijv. in een café, trein of in een winkel i.v.m. de beveiliging.
  • Download alleen Apps van de officiële winkels zoals de Apple App Store, Windows Market Place en Google Play. Een overzicht van alle Apps van de ASN Bank staan op deze pagina.
  • Controleer de getoonde rekeninginformatie en het saldo op eventuele afschrijvingen waarvoor je geen toestemming hebt gegeven. Doe dit in ieder geval elke 2 weken.
  • Beveilig de tablet of telefoon. Dit kan bijvoorbeeld met een toegangscode, swipe-patroon of vingerafdruk.
  • Update het toestel (besturingssysteem) en apps met regelmaat. Schakel automatisch updaten in, zie hiervoor de instructies bij de leverancier (b.v. Apple voor iOS of Google voor Android of Microsoft voor Windows).
  • Breng geen wijzigingen in het besturingssysteem van de telefoon of tablet aan door middel van jailbreaken, rooten of hacken. Schakel ontwikkelaars-instellingen, zoals het toestaan van applicaties buiten de officiële winkels, niet in. Hiermee tast je de algehele beveiliging van het toestel aan en maakt het kwetsbaar voor aanvallen.
  • Gebruik een uniek en sterk wachtwoord (bij voorkeur met twee-staps verificatie) voor het account dat je gebruikt voor de officiële winkel (AppleID, Google Account of Windows Live).
  • Verwijder nieuwe apps die je niet kent van het toestel, open deze niet.
  • Klik, ook op je mobiel, nooit op links in ongevraagde e-mails en open geen attachments, ook al lijken ze te komen van de ASN Bank of van een ander op het eerste gezicht betrouwbare organisatie.

Beveiliging mobiel bankieren op een Android toestel

Open

Sommige ASN-klanten met een Android toestel krijgen de melding dat er 'apps actief zijn op het toestel die niet werken i.c.m. mobiel bankieren'. ASN Mobiel Bankieren werkt niet i.c.m. met sommige apps omdat wij de beveiliging van onze app hebben geoptimaliseerd om ‘tapjacking’ te voorkomen.

Op Android zijn apps beschikbaar die toegang (kunnen) hebben tot het scherm terwijl een andere app open staat. Denk hierbij aan apps zoals Twilight en Blue Light Filter die de helderheid van het scherm regelen. Deze apps kunnen - in theorie - meekijken op het scherm. Dit noemen we 'tapjacking'. Hoewel er geen aanleiding is dat dergelijke apps misbruik maken van de informatie die zij kunnen aflezen, zijn er wel malafide apps in omloop die op dezelfde wijze scherminformatie stelen. Deze malafide apps kunnen dus eenvoudig de ingevoerde gegevens stelen zonder dat je het door hebt. Vandaar dat wij deze beveiligingsmaatregel hebben genomen. Dit betekent dus helaas wel dat daardoor onze app niet werkt met apps die op deze wijze werken.

Schakel de app die de schermhelderheid regelt (tijdelijk) handmatig uit. Of stel – indien mogelijk - deze zo in dat de app zichzelf afsluit wanneer de App ASN Mobiel Bankieren wordt gebruikt.


  • 1. Open de ‘Twilight app’ en klik op ‘Meer instellingen’.

  • 2. Vink ‘Pauzeren bij specifieke apps’ aan en open dit menu-item.

  • 3. Zie je een melding (pop-up) op  het scherm verschijnen? Klik dan ok. Is dit niet het geval, ga dan naar punt 5.

  • 4. Vervolgens wijzig je op het nieuwe scherm, daar waar Twilight - ‘uit’ staat dit in Twilight - ‘aan’.

  • 5. Binnen het menu-item ‘Pauzeren bij specifieke apps’ vind je alle apps waarbij Twilight tijdelijk uitgeschakeld kan worden.

  • 6. Vink ‘Bankieren’ aan om onze app toe toevoegen, zodat Twilight automatisch uit gaat zodra onze app wordt opgestart.

Meer tips over veilig mobiel bankieren lees je op veiligbankieren.nl

Vragen?

Neem contact op met de ASN Klantenservice via telefoonnummer 070 - 35 69 335. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.