Veilig mobiel bankieren

Met de Apps ASN Mobiel Bankieren en ASN Mobiel Betalen regel je veilig je bankzaken op je mobiel of tablet. We vertellen je graag hoe dat werkt.

App downloaden en gebruiken

Download de app alleen uit de officiële winkels. Als je mobiel gewoon uit de winkel komt en je alleen apps uit de officiële App Store of Google Play gebruikt, zit je eigenlijk altijd goed. Kijk op onze Mobiel bankieren pagina's voor meer informatie of gebruik de onderstaande download links:


Wat kun je zelf doen?

ASN Bank beveiligt je gebruik van de app. Zorg ook zelf dat je veilig bankiert. Beveilig je telefoon met een pincode of vingerafdruk en update de app als je daar een melding van krijgt. Houd ook je inloggegevens geheim, net als je pincode.


Mobiel kwijt of gestolen

Wil je de mobiel bankieren app niet langer gebruiken? Of is je mobiel of tablet kwijt of gestolen? Dan is het belangrijk dat je direct de app ASN Mobiel Bankieren deactiveert. Je kan de klantenservice bellen, maar je kan de app ook zelf deactiveren in ASN Online Bankieren.

Veilig inloggen en betalen

Mobiel bankieren is net zo veilig als ASN Online Bankieren. Je installeert de app op je eigen toestel en logt in met je eigen gekozen mobiele pincode, vingerafdruk of Face ID. Betalingen onderteken je (tot de pincodelimiet van max. € 25.000) met de mobiele pincode of vingerafdruk. Doe je een betaling boven de pincodelimiet? Dan verzend je de betaling altijd met de digipas. Je stelt dit bedrag in via het menu ‘Instellingen’ > 'Overboeken en inloggen'. De aanvraag onderteken je eenmalig met de digipas.


Extra beveiliging Android app

Er kunnen apps actief zijn op uw toestel die zorgen voor een veiligheidsconflict. Denk bijv. aan apps die de schermhelderheid regelen. Je krijgt in dat geval een veiligheidsmelding die aamgeeft dat je ASN Mobiel Bankieren en ASN Betalen niet kunt gebruiken. Deze apps kunnen - in theorie - meekijken op het scherm. Dit noemen we "tapjacking". Hoewel er geen aanleiding is dat dergelijke apps misbruik maken van de informatie die zij kunnen aflezen zijn er wel malafide apps in omloop die op dezelfde wijze scherminformatie stelen. Deze malafide apps kunnen dus eenvoudig de ingevoerde gegevens stelen zonder dat je het door hebt. Vandaar dat wij deze beveiligingsmaatregel hebben ingesteld. Je kunt deze apps uitschakelen als je gebruik wilt maken van onze apps.

Goed om te weten

Heb je een Android mobiel of tablet en gebruik je een app om je apparaat toegankelijk te maken? Dan geef je deze app ook toestemming om je gegevens van ASN Mobiel Bankieren en ASN Betalen uit te lezen.

Twijfel je nog omdat je denkt dat mobiel bankieren niet veilig is? Volgens Betaalvereniging Nederland is er in 2018 helemaal geen fraude gemeld voor mobiel bankieren!

Let goed op bij een ander inlogscherm

Je gebruikt je mobiele pincode of vingerafdruk alleen om in te loggen en te betalen. Ziet het inlogscherm er opeens anders uit? Dan zou het een nepscherm kunnen zijn. Dat kan komen door schadelijke software (malware) die via een andere app op je mobiel of tablet terecht is gekomen. Een andere app die je hebt geïnstalleerd kan ervoor zorgen dat er een scherm over de mobiel bankieren app komt. Op dat scherm word je dan gevraagd om je inloggegevens in te vullen van. Doe dat nooit.

Twijfel je nadat je bent ingelogd? Bel de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 355. Buiten kantooruren krijg je een bandje te horen. Luister naar de instructies op het bandje om door te worden verbonden met een security medewerker.

, waarmee kunnen we je helpen?