Ondernemingsplan maken in 4 stappen
Een ondernemingsplan helpt je als startende ondernemer goed op weg. Of je het nou schrijft omdat je investeerders zoekt of om je eigen (financiële) doelen goed op een rijtje te hebben: een ondernemingsplan is altijd een goed idee.
Dit staat er in een ondernemingsplan
In je ondernemingsplan staat wat je wilt gaan doen en hoe. Het beschrijft je kansen op de markt en de risico’s waar je rekening mee moet houden. Daarnaast zet je erin wie je concurrenten zijn en op welke mogelijke klanten je je gaat richten. En natuurlijk hoe je alles gaat financieren.
In 4 stappen een ondernemingsplan schrijven
Begin al voordat je je inschrijft bij de KVK aan je ondernemingsplan. Hoe? We helpen je in 4 stappen op weg om een ondernemingsplan te schrijven
1. Samenvatting
Start je ondernemingsplan met een korte, krachtige samenvatting van maximaal 1 A4. Zo grijp je snel de aandacht van de lezer: misschien wel degene die geld wil investeren in je bedrijf.
- Beschrijf in een paar zinnen wie je bent en wat het doel is van je bedrijf.
- Beschrijf welke producten of diensten je gaat leveren. En in welke markt.
- Heb je financiering nodig? Geef duidelijk aan wat je precies nodig hebt waarvoor. En heel kort hoe je het bedrag bij elkaar denkt te gaan krijgen.
2. Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?
Beantwoord in ieder geval deze vragen in je plan:
- Wie ben je? Wat is je achtergrond? Wat is je ervaring?
- Voor wie ga je diensten of producten leveren?
- Wat ga je precies doen?
- Waar zit je zelf en waar zit je markt? Is je markt regionaal, landelijk of internationaal? Waar zitten je concurrenten en wie zijn dit? En hoe ben jij anders?
- Wanneer begin je en wanneer moet je je eerste doelen behaald hebben?
- Waarom doe je dit? Wat is het gat in de markt? Wat is het probleem van je afnemers en welke oplossing bied jij?
- Hoe ga je je plan uitvoeren? En als daar financiering voor nodig is, van wie hoop je die dan te krijgen?
3. Marketingplan
In het marketingplan beschrijf je hoe je je product of dienst onder de aandacht van mogelijke klanten brengt. En hoe je ervoor zorgt dat ze niet naar de concurrent gaan.
Beschrijf in je marketingplan:
- Je product of dienst
- Je prijs
- Je plaats - waar ga je je product of dienst verkopen?
- Je promotie - hoe ga je reclame maken?
4. Financieel plan
Maak een apart financieel plan dat je als laatste hoofdstuk opneemt. Voor investeerders sowieso goed en overzichtelijk, maar ook als je geen financiering zoekt, is het handig voor jezelf om te weten hoe je van plan bent om genoeg inkomsten binnen te halen.
Denk daarbij niet alleen aan de komende tijd, maar ook aan langere termijn. Neem dit er bijvoorbeeld in op:
- Moet je investeringen doen? En hoe ga je dat doen?
- Wat ga je per uur, product of dienst vragen?
- Wat is je financiële vangnet als het tegenzit?
Controle
Gaat het om een financieringsvoorstel? Zorg er dan voor dat een boekhouder of accountant je getallen controleert en doorrekent.
Schrijftips
Houd het kort
Maak elk hoofdstuk zo kort mogelijk. Gebruik korte alinea’s, zodat de pagina’s lekker lezen.
Maak je tekst concreet
Zorg ervoor dat de lezer voor zich kan zien wat je gaat doen en gebruik voorbeelden.
Denk aan je doelgroep
Denk tijdens het schrijven aan degene die het plan gaat lezen. Die heeft vast niet veel tijd, dus wees overtuigend en laat zien dat je hoofdzaken van bijzaken kunt onderscheiden.
Maak je plan mooi op
Iedereen leest liever een mooi opgemaakt plan dan alleen maar droge lappen tekst. Zorg dus voor mooi beeldmateriaal en voor een goede opmaak met kaders, tussenkoppen en genoeg witruimte.
Laatste tip: laat je tekst checken
Zzp’en betekent zéker niet dat je alles alleen moet doen. Vraag iemand met kennis van ondernemingsplannen én de Nederlandse taal om je tekst te checken. Samen zie je meer dan jij alleen.
Betaalrekening voor zzp'ers
De zakelijke betaalrekening, speciaal voor zzp'ers.
Tips
Schrijf dit hoofdstuk als laatste.
Begin al aan je ondernemingsplan, voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.