Maandelijkse kosten voor klantonderzoek

Heb je een zakelijke betaal- en/of spaarrekening bij ASN Bank? Dan ga je vanaf 1 oktober 2022 een vast bedrag per maand betalen voor de kosten van klantonderzoek. Waarom doen we dat en hoe werkt het?

Een veilig financieel stelsel

Als bank doen we onderzoek naar onze klanten. We controleren bijvoorbeeld de identiteit van klanten en doen actief onderzoek naar verdachte transacties. Zo voorkomen we financiële criminaliteit en dragen we bij aan een veilig, stabiel financieel stelsel.

De kosten van dit klantonderzoek zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Dat komt mede doordat criminelen betere technieken gebruiken. Bovendien moeten we ons aan steeds strengere wetten en regels houden. Omdat we niet alles kunnen automatiseren, kosten deze onderzoeken veel tijd.

Maandelijkse bijdrage

We ontkomen er niet aan een deel van de kosten voor klantonderzoek door te berekenen aan onze klanten. Daarom betaal je vanaf 1 oktober 2022 een vast maandelijks bedrag als je 1 of meer zakelijke betaal- en/of spaarrekeningen bij ons hebt. De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van de rechtsvorm van je organisatie of onderneming. Het klantonderzoek voor de ene rechtsvorm is ingewikkelder en tijdrovender dan voor de andere rechtsvorm.

We brengen de kosten in rekening per onderneming waarmee je klant bij ons bent. Het maakt daarbij niet uit hoeveel zakelijke rekeningen je met deze onderneming bij ons hebt.

Rechtsvorm Maandelijkse kosten (ex btw)
Eenmanszaak, vennootschap onder firma (VOF) en maatschap € 1,50
Vereniging en stichting € 3,00
Besloten vennootschap (bv), commanditaire vennootschap (cv) en coöperatie € 5,00
Vereniging van eigenaars (VvE) € 7,50
Overige rechtsvormen € 7,50

    Veelgestelde vragen