Bankgarantie voor huur van een bedrijfspand

Met een bankgarantie (huurgarantie) geef je een verhuurder de garantie dat hij of zij betaald krijgt wanneer jij je (financiële) verplichtingen uit de huurovereenkomst niet nakomt of als je schade aanbrengt aan het bedrijfspand.

Hoe werkt een bankgarantie?

  • Zet op je ASN Zakelijk spaarrekening in ieder geval het bedrag dat de verhuurder als zekerheid wilt.
  • Vraag de bankgarantie bij ons aan.
  • Wij blokkeren het bedrag voor de bankgarantie op je spaarrekening.
  • De verhuurder krijgt van ons de garantie dat dit bedrag wordt betaald, als je niet aan je verplichtingen voldoet.
  • Afspraken hierover leggen we vast in de bankgarantie voor de verhuurder en in een contragarantie voor jou.

Wij verstrekken alleen huurgaranties volgens ons eigen modelovereenkomst, je kunt de inhoud ervan niet aanpassen. Is je verhuurder akkoord en heb je de contragarantie ondertekend? Dan sturen we de bankgarantie naar je verhuurder.

Bekijk modelovereenkomst (pdf)

Voordelen bankgarantie

Het voordeel van een bankgarantie is dat je niet rechtstreeks aan de verhuurder betaalt. De verhuurder kan dus aan het einde van de huurovereenkomst niet zomaar het geld houden dat jij als waarborg hebt gegeven. De bank is als het ware een controle-instantie tussen jou en je verhuurder. Over het geld dat geblokkeerd is op je spaarrekening ontvang jij als huurder (meestal) rente (afhankelijk van de rente die wij vergoeden over bedragen op je zakelijke spaarrekening).

Nadelen bankgarantie

  • De bankgarantie is onherroepelijk. Je kunt de bankgarantie niet zonder toestemming van de verhuurder wijzigen.
  • De verhuurder kan onder de voorwaarden die in de bankgarantie staan bij ons een claim indienen tot uitbetaling van de huurgarantie. Bij een beoordeling van een claim verdiepen wij ons niet in de huurovereenkomst of een geschil dat je hebt met je verhuurder.
  • Kies je voor een bankgarantie met onbepaalde tijd? Je bent dan afhankelijk van je verhuurder voor beëindiging van de bankgarantie (je betaalt provisie zolang de bankgarantie loopt).

Kosten

Een bankgarantie aanvragen kost eenmalig € 120. Je betaalt 1,45% van het bedrag van de garantie jaarlijks aan de bank voor het garant staan (met een minimum van € 100 per jaar). De kosten worden meteen afgeschreven van je zakelijke betaalrekening. Alle kosten staan in de Informatiewijzer Zakelijk.

Wijzigen, beëindigen of claimen

Wijzigen

Je kunt een bankgarantie laten wijzigen maar let op: daar zijn kosten aan verbonden.

Lees meer over je bankgarantie wijzigen

Beëindigen of claimen

De bankgarantie kan bij een bankgarantie voor onbepaalde tijd worden beëindigd als de verhuurder de bankgarantie aan ons terugstuurt.

Lees meer over je bankgarantie beëindigen of claimen

Dit heb je nodig

Om een bankgarantie aan te vragen heb je het volgende nodig:

  • een zakelijke betaalrekening
  • een zakelijke spaarrekening
  • op de zakelijke spaarrekening moet minimaal het bedrag voor de bankgarantie staan

En verder heb je deze digitale informatie nodig:

  • de huurovereenkomst
  • een KvK-uittreksel van je bedrijf
  • het KvK-nummer van de verhuurder

Tip: zoek van tevoren de KvK-gegevens alvast op. Het uittreksel kun je bestellen en downloaden op kvk.nl en mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Wel mag je de goedkoopste variant gebruiken en hoeft het niet digitaal gewaarmerkt zijn.

Bankgarantie aanvragen

Normaal gesproken heb je binnen 2 werkdagen de contragarantie in de bus. Die onderteken je en stuur je terug.

Aanvragen