Of je schade gedekt is, hangt onder andere af van de modules die je hebt gekozen. Hoe je verzekerd bent en welke modules je gekozen hebt, vind je terug op je polisblad, in ASN Online Bankieren of in de ASN-app. In de voorwaarden van de ASN Doorlopende Reisverzekering lees je alle details.
Schade melden in ASN Online Bankieren
Log in op ASN Online Bankieren
Ga naar 'Verzekeren'
Selecteer de verzekering waarvoor je schade wilt melden
Heb je vragen? Bel ons: 070 - 35 69 335. Of kom langs in een ASN-winkel.
Veelgestelde vragen
Ik ben op vakantie en heb schade. Moet ik dat nu direct melden?
Heeft het spoed? Bel meteen de Alarmcentrale: +31 592 380 799.
Heeft het geen spoed en kan het wachten om je schade te melden? Bewaar de bonnen, maak foto’s en meld de schade als je terug bent.
Is er sprake van diefstal/inbraak of ben je iets verloren? Doe aangifte bij de lokale politie en bewaar het rapport.
Medische kosten
Ik heb een noodgeval en/of moet naar het ziekenhuis tijdens mijn vakantie. Wat nu?
Bel in noodgevallen of als je in het buitenland naar het ziekenhuis moet de Alarmcentrale: +31 592 380 799. Ze zijn 24/7 bereikbaar en spreken Nederlands.
Zijn dokters- en ziekenhuiskosten verzekerd op de reisverzekering?
Heb je een dokter nodig tijdens je vakantie? De kosten van de dokter worden vergoed door je zorgverzekering. De zorgverzekering betaalt tot het bedrag dat je ook in Nederland aan een consult en medicijnen kwijt zou zijn. Het deel van de zorgkosten dat je zorgverzekering niet vergoedt, wordt vergoed door je ASN Doorlopende Reisverzekering als je de Module Medische kosten hebt meeverzekerd. Tip: bewaar de facturen goed en maak kopieën als je de kosten wilt laten vergoeden.
Kiespijn in het buitenland, kan ik naar de tandarts?
Noodzakelijke tandartskosten tijdens je vakantie worden vergoed, wanneer je de ASN Doorlopende Reisverzekering hebt afgesloten met de Module Medische kosten.
Annulering
Moet je onverwachts eerder naar huis, neem dan altijd contact op met de Alarmcentrale: +31 592 380 799.
Krijg ik de kosten vergoed als ik mijn reis annuleer?
Als je de Module Doorlopende Annulering hebt bij je ASN Doorlopende Reisverzekering, worden de kosten van annulering vergoed als er sprake is van onder andere:
een ernstige acute ziekte
letsel door een ongeluk
overlijden van een naast familielid of huisgenoot.
Ik kan om gezondheidsredenen niet op reis. Wat nu?
Vraag een verklaring aan je arts en stuur deze mee met je schademelding. Goed om te weten: je hebt alleen een verklaring nodig dat je om medische redenen niet kan reizen. Je hoeft geen vertrouwelijke informatie te delen.
Neem contact op met je reisorganisatie. Je krijgt van hen een rekening voor de annuleringskosten. Stuur een kopie van de rekening én een kopie van je boekingsbewijs mee als je de schade meldt.
Mijn reis is geannuleerd door de touroperator. Krijg ik mijn geld terug via mijn reisverzekering?
Nee. De touroperator moet jou je geld teruggeven. Gebeurt dat niet? Bel ons dan. Dan kijken we samen of er een oplossing is.
Doordat mijn vlucht is vertraagd, begint mijn vakantie veel later. Krijg ik dat vergoed via mijn reisverzekering?
Je hebt recht op een vergoeding voor de niet-genoten reisdagen als de boot, bus, trein of vliegtuig bij vertrek uit Nederland of bij aankomst op je eerste reisbestemming vertraging heeft van minimaal 8 uur. Dit geldt alleen als jij en de reis- of vervoersorganisatie niets kunnen doen aan de oorzaak van de vertraging. Je krijgt dan de reissom of de huursom voor de niet-genoten vakantiedagen tot maximaal 5 dagen vergoed.
Goed om te weten: Bij vliegreizen heb je ook recht op een vergoeding bij vertrek vanuit België of Duitsland.
Bagage
Ik ben op vliegvakantie. Nu is mijn bagage kwijt, vertraagd of beschadigd. Wat nu?
Meld het meteen op de luchthaven bij de bagage servicebalie. Bij deze balie kun je een PIR rapport laten opmaken (Property Irregularity Report) en krijg je een dossiernummer. Hiermee word je op de hoogte gehouden. Dit rapport is ook nodig om schade te melden.
Mijn bagage is vertraagd. Worden de kleren die ik moet kopen vergoed?
Als je bagage op de heenreis meer dan 8 uur vertraagd is, mag je noodzakelijke vervangende kleding en toiletartikelen kopen tot maximaal € 100 per verzekerde. Koop de artikelen binnen 2 dagen na aankomst en bewaar de bonnen goed. Deze heb je nodig bij het melden van je schade.
Op vakantie zijn er spullen gestolen/verloren. Wat moet ik doen?
Doe altijd aangifte bij de lokale politie als er iets van je gestolen is of als je iets bent verloren. Maak een kopie van je aangifte en stuur die mee met je schademelding.
Algemene vragen
Heb ik een eigen risico?
Ja, bij je ASN Doorlopende Reisverzekering heb je een eigen risico. Standaard is dit € 50 per gebeurtenis, dit kun je aanpassen naar € 0 of € 100 eigen risico. Check je polisblad, of kijk in ASN Online Bankieren of de ASN-app wat voor jou geldt.
Wat moet ik doen bij hagel of extreem weer tijdens vakantie?
Word je overvallen door hagel of extreem weer en heb je schade? Als je de vakantie gewoon verder door kunt laten gaan: neem foto’s en meldt je schade bij thuiskomst via ASN Online Bankieren of de ASN-app. Is de schade zo erg dat je vakantie niet meer kan doorgaan? Neem dan contact op met de Alarmcentrale: +31 592 380 799.
Hulp nodig?
Heb je vragen? Bel ons: 070 - 35 69 335. Of kom langs in een ASN-winkel.