Phishing: een valse e-mail, sms, brief of telefoontje

Criminelen hengelen naar je codes, beveiligingsinformatie of persoonsgegevens om die te misbruiken. Dat heet phishing. Het gaat via e-mail, maar gebeurt ook telefonisch, met SMS en brieven. Bekijk wat je het beste kunt doen. Vaak is doorsturen genoeg. Soms moet je bellen.

ASN Bank medewerkers vragen nooit om de inlogcodes van je ASN Digipas, ASN Betaalpas, ASN Mobiel of Online Bankieren of je ASN Creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail, SMS of via een brief. Klik dus nooit op links in smsjes of e-mails die leiden naar een website waarin gevraagd wordt om je inloggegevens of pincodes in te voeren. We vragen je ook nooit om je pas op te sturen.

Goed om te weten

Krijg je een e-mail waarin staat dat er iets wordt geblokkeerd of vervangen zonder dat je erom hebt gevraagd? Zoals je digipas of betaalpas en zitten er geen links of bijlages in de e-mail? Bel dan de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 335. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 16.30 uur.

Voorbeelden van valse e-mail en SMS

Hieronder zie je valse e-mail en SMS die op dit moment door criminelen verstuurd worden. Let op: er zijn meerdere varianten van valse e-mail en SMS in omloop.


Meld het valse bericht bij ASN Bank

Als je een verdacht bericht hebt gekregen, maar geen gegevens hebt gedeeld stuur je de e-mail (of een screenprint van het bericht) door naar valse-email@asnbank.nl. Telefonisch contact opnemen is niet nodig. Wij controleren of het een vals bericht is. Wij ondernemen ook actie tegen deze internetcriminelen.

  • Stuur de e-mail "1-op-1" door: verander het onderwerp of de inhoud van de e-mail niet.
  • Stuur een schermafbeelding van het SMS-bericht door waarop ook het nummer van de afzender zichtbaar is.
  • Stuur geen persoonlijke gegevens mee, zoals je adres, telefoonnummer of een e-mailhandtekening.


Hoe werkt phishing?

Phishing is afgeleid van fishing: "vissen" of "hengelen". Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse website om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen om zo hun (inlog)codes te achterhalen.

  • Criminelen vragen je in een valse e-mail of SMS om op een link te klikken.
  • Criminelen vragen aan de telefoon om jouw codes of persoonlijke informatie.
  • Bij een valse mail kan een bijlage met schadelijke software (malware) zitten.
  • In valse e-mail, SMS of brief kan staan dat je jouw ASN Digipas of ASN Creditcard moet opsturen.


Vals telefoongesprek uit naam van ASN Bank

Criminelen proberen uit naam van ASN Bank telefonisch persoonlijke gegevens van je te krijgen middels zogenaamde phishingtelefoontjes (voice phishing, ook bekend als vishing). Deze telefoongesprekken worden gepleegd door iemand die zich voordoet als een medewerker van ASN Bank of andere instantie. Er wordt gevraagd naar de responscodes van je ASN Digipas. Trap hier niet in. Responscodes voer je alleen in wanneer je online- en/of mobiel bankiert en deel je nooit met anderen, dus ook niet aan de telefoon.

Spoofing via vals telefoonnummer

Spoofing is het vervalsen van kenmerken met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Criminelen kunnen bellen met hun eigen telefoon terwijl het nummer van ASN Bank op het display verschijnt. Ook in SMS-berichten kunnen ze de naam of het mobiele nummer vervalsen, zodat het lijkt alsof een SMS door ASN Bank is verzonden. Vertrouw je het niet? Vraag dan naar de naam van de medewerker en bel naar ASN Bank.

Meer over Spoofing


Valse bankapp

Criminelen proberen ook met valse bankieren apps te frauderen. Bij deze vorm van fraude lijkt het alsof een fraudeur via een mobiel bankieren app een bedrag naar je over maakt, terwijl er niets wordt overgeboekt. Er zijn meldingen bekend over fraude met een app die lijkt op ASN Mobiel Bankieren, maar het kan ook een app zijn van een andere Nederlandse bank.


Meer informatie over hoe jezelf te beschermen

Ingegaan op een vals verzoek?

, waarmee kunnen we je helpen?