Hulp na online fraude

Heb je iets online besteld en is het product nooit geleverd? Of heb je geld overgemaakt naar een oplichter die zich heeft voorgedaan als een bekende of de Belastingdienst? Geld kwijt? Niet altijd. Je kunt namelijk bij ASN Bank de naam- en adresgegevens van de oplichter opvragen. Met die NAW-gegevens kun je een advocaat, incassobureau of deurwaarder inschakelen en misschien je geld terugkrijgen.

In de meeste gevallen krijg je na een online aankoop netjes je producten geleverd, maar soms gaat dit mis en blijkt na de overboeking dat je bent opgelicht. Ook kun je zijn opgelicht n.a.v. een bericht waardoor je zelf geld hebt overgemaakt naar een onbekende. Heb jij je geld niet retour ontvangen en wil je om die reden juridische stappen ondernemen om je geld terug te halen? Dan kun je onder bepaalde voorwaarden de NAW gegevens van de oplichter opvragen bij ons.

Stap 1: controleer of je aan de voorwaarden voldoet

Bij oplichting na een online aankoop via een handelsplatform of nepwebshop:

  • De verkoper heeft niets geleverd of opzettelijk iets geleverd wat veel minder waard is.
  • Je hebt al geprobeerd om je geld terug te krijgen van de oplichter of van een handelsplatform, maar dit is niet gelukt.
  • Je hebt via je eigen ASN-betaalrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek.
  • De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Het IBAN van de oplichter begint met de letters ‘NL’.
  • Je kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
  • Je hebt bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. Je hebt een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.
  • Je hebt op de webpagina Controleer verkopergegevens van de politie een waarschuwing gekregen over het IBAN van de oplichter. Maak hiervan een schermafbeelding.

Bij oplichting met een vals tekstbericht of telefoontje, waarbij je hebt betaald zonder daar iets voor terug te krijgen of andere vormen van oplichting waarbij je zelf de overboeking hebt verricht:

  • Je hebt al geprobeerd om de betaling terug te krijgen van de oplichter, maar dit is niet gelukt.
  • Je hebt via je eigen ASN-betaalrekening betaald naar het IBAN van de oplichter. Bijvoorbeeld met een overboeking of een mobiel betaalverzoek.
  • De betaling is niet ouder dan 13 maanden.
  • Het IBAN van de oplichter begint met de letters ‘NL’.
  • Je kunt de naam- en adresgegevens van de oplichter niet op een andere manier achterhalen.
  • Je hebt bij de politie al online aangifte gedaan van de oplichting. Je hebt een kopie nodig van deze afgeronde online aangifte.

Stap 2: Vraag NAW-gegevens op

Voldoe je aan bovenstaande voorwaarden? Neem dan contact op met ASN Klantenservice en dien een aanvraag in voor de NAW-gegevens. Als we het verzoek goedkeuren, vragen we de vermeende oplichter eerst om binnen 3 weken het geld vrijwillig terug te betalen. Doet hij of zij dit niet, dan krijg je de NAW-gegevens.

Wanneer krijg je géén NAW-gegevens?

Als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is of iemand die onder curatele staat.

Stap 3: Start een procedure

Met de NAW-gegevens kun je een advocaat, deurwaarder of incassobureau inschakelen. Zij proberen dan je geld terug te vorderen bij de fraudeur. Het is belangrijk dat je nooit voor eigen rechter speelt.  

, waarmee kunnen we je helpen?