Regels bouwdepot declaratie

Declaraties voor je bouwdepot moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je mag niet alles declareren en op de facturen moeten bepaalde gegevens staan. Voorkom vertraging bij het uitbetalen en lees de regels voor declaratie goed door.

Met de onderstaande regels kunnen wij de bouwdepotdeclaratie sneller afhandelen. Voldoet de declaratie niet aan de regels? Dan betalen wij de declaratie niet uit.

Declareer direct

Declareer alleen voor kwaliteitsverbetering van je woning

Een belangrijke regel voor het declareren is dat de (ver)bouwwerkzaamheden en materialen de kwaliteit van je woning moeten verbeteren. Met kwaliteitsverbetering bedoelen we het herstel van achterstallig onderhoud en verbetering en/of uitbreiding van de woning. De materialen moeten vastzitten aan je huis en mogen niet verhuisbaar zijn.

Lees op de pagina over het bouwdepot meer over wat je wel en niet kunt declareren.

Facturen declareren: betalen en aanbetalen

Je kunt alleen betalen of laten betalen vanuit je bouwdepot met een getekende factuur of kassabon. Op de factuur of kassabon moet altijd staan:

  • De datum. De datum op de factuur of kassabon mag niet ouder dan 6 maanden zijn. Heb je een NHG hypotheek? De datum mag dan niet ouder zijn dan de offertedatum van je aanvraag.
  • Een bedrag hoger dan € 250. Je mag meerdere facturen samen indienen. Alle bedragen samen moeten per keer dat je declareert minimaal € 250 zijn.

Wil je buitenlandse facturen indienen? Dat kan. Dit zijn de voorwaarden:

  • De facturen moeten in het Nederlands, Engels of Duits zijn.
  • Het factuurbedrag moet in euro's zijn.
  • De facturen voldoen aan de vormeisen die wij aan een nota stellen waarbij KvK nummer en btw een buitenlands equivalent mogen zijn.

Het geld maken we over naar het IBAN nummer van de buitenlandse leverancier.

Factuur of kassabon declareren vanuit je bouwdepot

Heb je het bedrag zelf voorgeschoten? Stuur altijd een kopie van de kassabon of van de factuur op naam mee. Vergeet daarnaast niet het betaalbewijs zoals een bon van de pinbetaling of een kopie je bankafschrift mee te sturen. We betalen uit op de incassorekening van je ASN Hypotheek.

Declareer je facturen of kassabonnen waarop ook aankopen staan die niet onder kwaliteitsverbetering vallen? Streep deze door en haal ze van het totaalbedrag op de facturen of kassabonnen af.

Factuur laten betalen vanuit je bouwdepot

We betalen uit op het IBAN-nummer van de leverancier dat op de factuur staat. Bij een lange levertijd betalen we CBW-erkende leveranciers 14 dagen voor de levering. Bijvoorbeeld bij keuken- en badkamerinstallaties.

Een factuur van niet CBW-erkende leveranciers betalen we 5 dagen voor de leverdatum. Vermeld daarom bij de omschrijving de leverdatum.

Vooruitbetaling doen vanuit bouwdepot

Een vooruitbetaling (aanbetaling) mag je ook doen vanuit je bouwdepot.

Dit zijn de voorwaarden:

  • Een factuur met het bedrag dat je moet (aan)betalen.
  • Het bedrag is maximaal € 5.000. Bij badkamers en keukens is het bedrag maximaal 15% van het aankoopbedrag, tot € 5.000.

Vooruitbetaling voor keuken of badkamer

Een keuken of badkamer wordt vaak een dag voor de installatie geleverd. Meestal wil het bedrijf dan alvast een bedrag ontvangen voor de geleverde goederen. Dit bedrag kunnen we uitkeren vanuit het bouwdepot.

Staat er nog een bedrag open dat je op de dag van de installatie moet betalen? Dit is geen vooruitbetaling. Als je deze rekening vooraf bij ons indient, dan betalen wij vanuit het bouwdepot.

Looptijd bouwdepot

De looptijd van een bouwdepot is 1 jaar en het wordt na 1 jaar automatisch verlengd. Voor het einde van deze periode krijg je van ons een brief. Hierin staat dat je niets hoeft te doen als je wilt verlengen.

Na 2 jaar kan je op verzoek het depot verlengen met maximaal 1 jaar. Dit heeft wel fiscale gevolgen en er zijn voorwaarden aan verbonden. Geef dit wel op tijd aan want we beëindigen je bouwdepot anders automatisch na 2 jaar. Je kunt ook altijd zelf je bouwdepot eerder sluiten.

Regel dit zelf in ASN Online Bankieren.

Regels Belastingdienst

We checken niet of je declaratie voor je bouwdepot voldoet aan de eisen van de Belastingdienst voor renteaftrek. Dat moet je zelf doen. Zoek van tevoren goed uit wat die eisen zijn.

De belastingdienst kan je altijd vragen om te bewijzen waar je het bouwdepot voor gebruikt hebt. Bewaar daarom alle rekeningen en bonnen die te maken hebben met de verbouwing.

Op de website van de Belastingdienst lees je meer over:

Bouwdepot in box 1 of 3

De Belastingdienst ziet je bouwdepot of verbouwingsdepot als vermogen in box 3. Wel mag je tijdelijk je bouwdepot in box 1 plaatsen. Dit mag in deze gevallen:

  • Bij nieuwbouw of een verbouwing tot 2 jaar na het tekenen van de koopovereenkomst.
  • Bij een verbouwing mag je de eerste 6 maanden de betaalde rente en kosten aftrekken in box 1 zonder deze te verrekenen met de rente die je hebt gekregen. Na een half jaar trek je in box 1 de ontvangen rente af van de betaalde rente.
  • Bij nieuwbouw mag je alleen het verschil tussen de betaalde rente en kosten en de ontvangen rente aftrekken in box 1.

Lees meer over hypotheken

Er komt een hoop op je af als je een huis gekocht hebt of gaat verbouwen. We helpen je graag op weg met de belangrijkste informatie. Lees meer over:

Bouwdepot
Mijn ASN Hypotheek