Met de Sustainable Fashion Giftcard geef je duurzaamheid cadeau

577x bekeken
Een cadeau geven of krijgen dat écht wordt gebruikt. Dat is volgens Nanette, oprichtster van de Sustainable Fashion Giftcard, de kern van duurzaam consumeren. Met een cadeaukaart voor duurzame mode en lifestyle sloot ze zich aan bij onze community Voor de Wereld van Morgen. In aflevering 10 van Ondernemer in de Spotlight vragen we deze modepionier het hemd van het lijf.

Van het maken van een magazine over duurzaamheid, innovatie en mode naast haar full time job, naar een eigen onderneming in de cadeaukaartenbranche. Nanette deed het. Ze ontwikkelde een duurzame cadeaukaart, met als doel: geen ongebruikte cadeaus meer achterin de kast. Nanette: ‘Ik vind het zo zonde als je, hoe goed bedoeld ook, een cadeau krijgt dat je helemaal niet gebruikt. Hoe fijn is het als je iemand iets kunt geven waar diegene zelf iets nuttigs en milieuvriendelijks mee uit kan zoeken?’

De Sustainable Fashion Giftcard werkt hetzelfde als iedere andere cadeaukaart: als gever bepaal je zelf welk bedrag je op de kaart stort en kies je of je een kartonnen (FSC-gecertificeerd, bio-inkt) of digitale versie van de kaart geeft. Toch is er een groot verschil met de andere kaarten: deze giftcard kun je namelijk alleen inwisselen bij wel 80 verschillende duurzame mode- en lifestyleondernemers. ‘Een vriendelijke manier om anderen te inspireren en net dat zetje in de goede richting te geven, of juist om zelf iets te ontvangen dat in lijn is met jouw waarden’, aldus Nanette.

Interesse in mode en duurzaamheid

Duurzaamheid is Nanette met de paplepel ingegoten. Haar ouders deden ontwikkelingswerk in de Filipijnen, en beseften daar hoe waardevol het is om in een vrij land te leven, met water uit de kraan en geld om eten te kopen. Dat vertaalde zich door in de opvoeding van Nanette. Vijf minuten douchen was te lang, cadeauverpakkingen werden hergebruikt en elke ongebruikte druppel uit de kraan werd opgevangen voor later. Nanette: ‘Ik wist al vroeg dat we goed voor de wereld moesten zorgen.’

Nanette Hogervorst

Het werd haar passie. Ze volgde naast haar studie workshops over de Millennium Development Goals en deed vrijwilligerswerk voor mensenrechten bij Amnesty. Later combineerde ze dit met haar andere grote passie: mode. Nanette: ‘Ik ben een echte modeliefhebber en vond het interessant hoe de modebranche altijd maar bezig was met vernieuwen, maar op het gebied van duurzaamheid hopeloos (zéker toen ik er in 2015 mee begon) achterliep. Daar ben ik me in gaan verdiepen. Ik interviewde mensen uit de branche voor mijn online magazine. Die gesprekken inspireerden me tot de duurzame cadeaukaart.’

Uitdaging

En zo belandt Nanette in een voor haar compleet onbekende branche: die van de cadeaukaarten. Een uitdaging, bleek. ‘Dat begon al bij de lancering', vertelt ze. 'De eerste coronagolf brak uit en ik moest mijn lanceringscampagne cancelen. Maar ik liep ook tegen andere dingen aan. Wet- en regelgeving, het bepalen van marges en partners die je moet vertrouwen.’ Desondanks werd de kaart de afgelopen twee jaar goed opgepikt. Zo goed zelfs, dat ze nu tegen een administratieve uitdaging aanloopt.

Nanette: ‘Op dit moment hanteer ik even een aanmeldstop voor partners. Ik ga eerst investeren in een betere administratie en automatisering. Daarna kan ik weer nieuwe merken verwelkomen. Ook bekendere merken die bijvoorbeeld B Corp zijn geworden, zodat de kaart nog meer aandacht krijgt. Maar eerst die administratie op orde. Dat hoort ook bij ondernemen.’

Strenge selectie

Nanette onderzoekt de merken en winkels die bij de Sustainable Fashion Giftcard zijn aangesloten zelf. Een enorme klus, maar aan duurzaamheid voor de bühne doet ze niet. Ze checkt daarom goed of een partner certificeringen heeft, transparant is, lokaal onderneemt, innovatief is in materiaalgebruik of bedrijfsmodel, oog heeft voor de kledingarbeiders in landen waar kleding geproduceerd wordt en gerecycled of upcycled materiaal gebruikt. Ook vegan merken laat ze toe, maar dan wel als ze ook aan andere criteria voldoen.

Een partner moet volgens het onderzoek minimaal 80 procent duurzaam zijn voordat ze bij de cadeaukaart mogen aansluiten. Nanette: ‘100 procent duurzame bedrijven zijn er niet, overal kan nog verbeterd worden. 80 procent is al veel beter dan reguliere modemerken.’ Daarnaast kijkt Nanette ook naar een holistische aanpak van duurzaamheid. ‘Dat gaat voor mij over het streven naar een evenwichtige balans tussen mens, milieu, dier en het bedrijf zelf. Ik vind het belangrijk dat fashion pioniers hierachter staan. Dat het mensen zijn die duurzaamheid echt voelen.’

Een leefbaar loon voor mensen in de kledingindustrie

Bij de Sustainable Fashion Giftcard zijn merken aangesloten die goed zorgen voor de kledingarbeiders die hun kleding in elkaar zetten. Helaas doen niet alle merken dat. Soms kunnen de makers niet eens leven van het loon dat ze krijgen. Daar willen we verandering in brengen met een Europees wetsvoorstel. Álle kledingmakers verdienen een leefbaar loon. Help de makers, zet je handtekening:

Van capsule wardrobe tot vintage garderobe: de vele kanten van duurzame mode

Met haar kaart wil Nanette de blik op duurzame kleding veranderen. Nanette: ‘Vaak denkt men dat duurzame kleding duurder en minimalistisch is, maar eigenlijk zijn er door de duurzame trend juist meer opties bijgekomen. Je kunt lenen, leasen, ruilen, repareren, upcyclen of tweedehands shoppen. Dat hoeft helemaal niet duur of minimalistisch te zijn.’

En waar de een het leuk vindt om zelf kleding te maken, geeft de ander meer geld uit aan het aanleggen van een capsule wardrobe. ‘Juist omdat er meer duurzame opties voor je kledingkast komen, zijn er meer mogelijkheden om te doen wat bij jóu past’, vertelt Nanette. ‘Als jij liever die paar key items hebt die tien jaar meegaan, heel minimalistisch maar wel nieuw, dan moet je dat vooral doen. Dat is hartstikke duurzaam.’

Toekomstmuziek

Nanette hoopt dat kledingmerken in de toekomst dichter naar elkaar toegroeien. ‘Hoe mooi zou het zijn als kleine, duurzame bedrijven bekender worden, en grote spelers in de markt duurzamer worden’, zegt ze. ‘Ik hoop met mijn giftcard zeker aan dat eerste bij te dragen. Sinds kort doe ik daarom PR-samenwerkingen met de aangesloten partners. Dat is gunstig voor de verkoop van de kaart, en promoot het vaak onbekende kleine duurzame merk.’

Daarnaast hoopt ze dat mensen zich gaan beseffen dat ze met een duurzaam cadeau al veel goeds doen. Nanette: ‘Het is lastig om altijd duurzaam te leven. Maar het helpt om er een concreet doel aan hangen. Geef bijvoorbeeld altijd een cadeau dat zo duurzaam mogelijk is. Soms hoeft duurzaamheid niet zo moeilijk te zijn!'

Kleding huren bij een kledingbibliotheek

Wat Nanette zelf graag draagt? ‘Het liefst elke dag iets anders!’ Ze houdt van afwisseling in haar garderobe. En dat is niet echt duurzaam, weet ze. ‘Tenminste: vroeger niet. Vroeger had ik dan veel kleding moeten kopen, wat zonde is. Gelukkig zijn er nu vele alternatieven, waaronder de kledingbibliotheek. Hier leen ik mooie stukken, zonder dat ik ze koop. Ik ben er dol op.’

Daarom besloot Nanette dat de Sustainable Fashion Giftcard ook kan worden ingewisseld bij kledingbibliotheken. Hier leen je kleding voor een bepaalde tijd. Handig als je op zoek bent naar een mooie jurk voor een chic feest bijvoorbeeld. Na gebruik lever je het item gewoon weer in en wordt het gereinigd en klaargemaakt voor de volgende gebruiker. Zo hoef je geen kleding aan te schaffen maar heb je wel altijd een passende outfit.

ASN Bank helpt duurzame ondernemingen groeien

ASN Bank helpt ondernemers hun innovatieve, duurzame ideeën te realiseren. Dat doen we via ons online platform Voor de Wereld van Morgen. Op Voor de Wereld van Morgen vind je artikelen over groene trends en ontwikkelingen die inspireren om steeds een beetje duurzamer te worden. En je ontdekt er innovatieve duurzame start-ups, zoals de Sustainable Fashion Giftcard. Ondernemers als Nanette sluiten zich aan bij ons platform en worden er geholpen met publiciteit, netwerk en coaching. Want als we deze duurzame gamechangers helpen groeien kunnen we de samenleving sneller verduurzamen. En dat is al sinds 1960 de missie van ASN Bank.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant: