We onderzoeken de identiteit en persoonsgegevens van al onze klanten. Ook monitoren we transacties. Dit klantonderzoek noemen we Know Your Customer (KYC). Zo voorkomen we financiële criminaliteit en dragen we bij aan een veilig, stabiel financieel stelsel.
Voor onze nieuwe klanten, maar ook voor onze bestaande klanten
We controleren wie onze nieuwe klanten zijn. Dit doen we met je identiteitsbewijs. Ook stellen we je vragen over je geldzaken. Bijvoorbeeld waarom je een product voor je onderneming bij ons afsluit en waar het geld waarmee je je onderneming bent gestart vandaan komt. Op basis van de gegeven informatie kunnen we ook besluiten geen zakelijke rekening voor je te openen.
We doen ook klantonderzoek naar onze bestaande klanten. We houden bijvoorbeeld je betaalverkeer in de gaten. En we beoordelen opvallende transacties. Denk dan aan transacties van en naar landen waar ASN Bank geen zaken mee doet, transacties waarbij sprake is van internationale sancties of als er een groter risico is op financiële economische criminaliteit. Dit betekent niet dat we je niet vertrouwen of dat je iets verkeerd hebt gedaan. We doen dit om het betalingsverkeer inzichtelijk te maken. En om op die manier witwassen en andere criminele praktijken te herkennen en tegen te kunnen gaan. Zo houden we samen de financiën van jouw onderneming, de bank en de financiële sector veilig. Naar aanleiding van deze controles kan het voorkomen dat we vragen hebben. Daarom stellen we soms vragen over betalingen die je hebt gedaan of hebt ontvangen.
Belangrijk
Twijfel je of je echt wordt gebeld door iemand van ASN Bank? Hang op en bel dit nummer niet terug. Neem zelf contact met ons op als je het niet vertrouwt. We vragen nooit naar je pincode, inloggegevens of om je betaalpas af te geven. Het kan zijn dat een van onze medewerkers je belt of dat wij je benaderen met een brief of e-mail. We begrijpen dat je voorzichtig bent wanneer je een bericht ontvangt van een onbekend emailadres of gebeld wordt door een onbekend telefoonnummer.
Zo herken je een valse e-mail
Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op één van deze domeinen:
@asnbank.nl
@e-mail.asnbank.nl
De URL begint niet hiermee:
https://www.asnbank.nl/
https://beleggingsfondsen.asnbank.nl/
https://diensten.asnbank.nl/
https://e.asnbank.nl/
https://m.e-mail.asnbank.nl/
https://marktonderzoek.asnbank.nl/
https://security-awareness.asnbank.nl/
https://t.e-mail.asnbank.nl/
https://tevredenheid.asnbank.nl/
https://veiligmailen.asnbank.nl/
https://webinars.asnbank.nl/
https://werkenbij.asnbank.nl/
De e-mail bevat een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
Je krijgt een e-mail op een mailadres dat je niet aan ons hebt gegeven.
De e-mail is niet persoonlijk aan jou gericht (jouw naam ontbreekt).
Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
In de e-mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet nu meteen actie onderneemt.
De e-mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.
Wil je weten welke valse e-mails in omloop zijn? Check het bij De Fraudehelpdesk
Deze documenten kunnen we onder andere opvragen:
Antwoordformulier zakelijk vastgoed
We vragen je deze verklaring volledig in te vullen. Volg hiervoor de stappen op het formulier. Vragen we je om een toelichting? Geef dan zo volledig mogelijk antwoord
Bestuurdersverklaring
Vul de bestuurdersverklaring volledig in en zet er de datum op. De bestuurder(s) die de bankzaken regelen voor je bedrijf of organisatie, ondertekenen de verklaring. Bij gezamenlijke bevoegdheid hebben we de handtekening van minimaal 2 bestuurders nodig.
Benoemingsbesluit
Stuur ons het benoemingsbesluit, de getekende notulen of het getekend decreet. Het document moet aan deze voorwaarden voldoen: • Op het benoemingsbesluit of de notulen staat de volledige juridische naam van het kerkgenootschap. • Uit het benoemingsbesluit of de notulen blijkt dat de personen, die de bankzaken voor de kerk regelen, zijn benoemd. De namen van deze personen zijn volledig uitgeschreven. De bestuurders, die vanuit het kerkrecht bevoegd zijn, ondertekenen het document. • Is de benoeming tijdelijk? Dan staat op het benoemingsbesluit een datum en de uiterste geldigheidsdatum.
Bron van de middelen
We kunnen alle soorten documenten opvragen die de bron van de middelen kunnen verklaren. Dit kan bijvoorbeeld een (ver)koopovereenkomst, een lenings- of huurovereenkomst of testament zijn.
FATCA/CRS-formulier
We vragen je dit formulier in te vullen om te bepalen in welk land je organisatie belastingplichtig is. Soms is het ook nodig om te bepalen waar de UBO’s belastingplichtig zijn, bijvoorbeeld als de organisatie een holding is. Is je organisatie een US person of belastingtechnisch gevestigd in een CRS-land? Dan zijn we wettelijk verplicht om de gegevens van je organisatie door te geven aan de Nederlandse Belastingdienst. Zie voor meer informatie: Formulieren voor bepalen belastingstatus - ASN Bank
Jaarcijfers
We ontvangen graag de jaarcijfers van je. Deze mogen maximaal 3 jaar oud zijn. Heb je andere documenten die laten zien waar het vermogen vandaan komt? Dan ontvangen we die ook graag. Bijvoorbeeld akten van schenkingen of erfenissen. Deze mogen maximaal 3 jaar oud zijn. Heb je andere documenten waaruit de herkomst van het vermogen blijkt? Dan ontvangen we die ook graag. Denk daarbij aan akten van schenkingen of legaten.
Kerkverklaring
Je vult de kerkverklaring volledig in en zet er de datum op. De bestuurder(s) die de bankzaken regelen voor de kerk, ondertekenen de verklaring. Bij gezamenlijke bevoegdheid hebben we de handtekening van minimaal 2 bestuurders nodig.
Maatschapsverklaring
Je vult de maatschapsverklaring volledig in en zet er de datum op. Alle maten ondertekenen de verklaring. Ook moet een eventuele echtgenoot, echtgenote of geregistreerd partner deze maatschapsverklaring ondertekenen.
Organogram van je bedrijf Vennootschapsverklaring
Het organogram van je bedrijf moet aan deze voorwaarden voldoen:
1. De naam van het bedrijf schrijf je volledig op. Dit moet gelijk zijn aan de naam van het bedrijf in het uittreksel van de Kamer van Koophandel. Vermeld ook: • het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel • de rechtsvorm • het land van inschrijving voor elke entiteit binnen de structuur 2. In het organogram is de Uiteindelijk Belanghebbende (UBO) juist weergegeven. Schrijf van de UBO de volledige voor- en achternaam, geboortedatum en woonland op. 3. Is er sprake van een stille vennoot, die ook een rechtspersoon is? Dan kunnen we je om extra informatie vragen. Bijvoorbeeld een uittreksel van de Kamer van Koophandel, de cv-overeenkomst of andere informatie over de betrokkenheid van de stille vennoot. 4. Schrijf het percentage van de aandelen per eigenaar van het bedrijf juist op. Een eigenaar kan een natuurlijk persoon of bedrijf zijn. 5. Is er een Stichting Administratiekantoor (STAK) aanwezig? Zet dit duidelijk in het organogram. Geef ook aan wie de stemrechten en wie de winstrechten heeft. 6. Onder het organogram staat de datum en de handtekening van de persoon die bij ons bekend is als bestuurder. 7. Zijn er bestuurders volgens de Kamer van Koophandel 'gezamenlijk bevoegd'? Dan moeten de gezamenlijk bevoegde bestuurders tekenen.
Statuten
We ontvangen graag de meest actuele statuten van jouw bedrijf of organisatie.
Uittreksel UBO register
UBO staat voor 'Ultimate Beneficial Owner', ofwel 'Uiteindelijk Belanghebbende'. Dit is een persoon die een (in)direct belang heeft in een organisatie. Je bent een UBO als je voldoet aan 1 van de volgende omschrijvingen: • Je bent eigenaar van 25% of meer van de organisatie • Je hebt 25% of meer stemrecht in de organisatie • Je hebt feitelijke zeggenschap in de organisatie
Voorbeelden van feitelijke zeggenschap: • Een voormalig eigenaar die nog steeds betrokken is bij het dagelijkse werk • Een bestuurder van een vereniging of stichting
Is er een Stichting Administratiekantoor (STAK) aanwezig? Zet deze dan als tussenliggende organisatie op de UBO-verklaring. Winstrechten (certificaten) vallen onder het belang eigendom. Stemrechten in de STAK vallen onder het belang stemrecht zonder eigendom. Heeft een UBO zowel winstrechten (certificaten) als stemrechten? Vermeld dan het eigendom en het stemrecht zonder eigendom voor deze persoon.
Het is belangrijk dat je UBO-gegevens altijd compleet zijn en kloppen. Daarom vragen we je regelmatig om een UBO-verklaring aan te leveren. Je krijgt dan een brief van ons.
Vennootschapsverklaring
Vul de vennootschapsverklaring volledig in en zet er de datum op. Alle vennoten die onderdeel zijn van de vof of cv ondertekenen de verklaring. Dit moet overeenkomen met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK).
Belangrijk
Om het klantonderzoek goed uit te kunnen voeren, moeten we de juiste en volledige gegevens van je hebben. Reageer volledig en op tijd op onze informatieverzoeken, anders kunnen we je bankproducten blokkeren en beëindigen. Lees meer over opnieuw identificeren
Onze rol als poortwachter
ASN Bank neemt haar maatschappelijke rol als poortwachter voor het financiële stelsel serieus. Daarom verrichten we zorgvuldig klantonderzoek om mogelijke integriteitsrisico’s te voorkomen. Je kunt hierbij denken aan (pogingen tot) witwassen, corruptie, fiscale integriteitsrisico's of het financieren van criminele organisaties. Naast het verrichten van klantonderzoek en het monitoren van transacties controleren we ook regelmatig of je gegevens nog actueel zijn.
Onze poortwachtersrol is ook vastgelegd in de wet. Als financiële dienstverlener zijn we verplicht om bij te dragen aan een veilige samenleving door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor witwassen van criminele opbrengsten of financieren van terrorisme.
Daarnaast willen en moeten we voorkomen dat onze klanten sanctiewetgeving overtreden. Wettelijke maatregelen zijn opgenomen in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft), de Wet op het financieel toezicht en de Sanctiewet. De overheid houdt toezicht op de gehele financiële sector en het uitvoeren van de wet.
ASN Bank is een toegankelijke en vooruitstrevende bank met een duidelijke missie: een rechtvaardige toekomst voor iedereen. We willen bijdragen aan een wereld waar mensen veilig kunnen leven, nu en in de toekomst. We stellen je alleen vragen en vragen je mee te werken zodat we mogelijke risico’s in kunnen schatten. Dat doen we op basis van onderzoek en feiten. Door te begrijpen waarvoor je de rekening gebruikt, kunnen we snel ingrijpen als er iets verdachts gebeurt. We willen dan ook benadrukken dat een klantonderzoek bij iedere klant kan plaatsvinden, ongeacht nationaliteit, afkomst, godsdienst, seksuele voorkeur of geslacht. Het voorkomen van discriminatie is voor ons heel belangrijk. Heb je een vervelend gevoel overgehouden na het klantonderzoek of de manier waarop je bent benaderd? Geef dit dan aan tijdens het gesprek of in het tevredenheidsonderzoek dat je van ons ontvangt nadat het klantonderzoek is afgerond. Je kunt ook een klacht indienen. Met jouw antwoorden kunnen we ons steeds verder verbeteren.
Heb je een klacht?
We stellen het op prijs als je jouw klacht meldt. Dat geeft ons de kans om je een oplossing te bieden en onze dienstverlening te verbeteren. Je kunt een klacht indienen via het online klachtenformulier.
Ben je van mening dat een bankmedewerker zich niet aan de gedragscode van de bankierseed heeft gehouden? Meld het dan bij Tuchtrecht Banken.
Maandelijkse kosten voor klantonderzoek
We ontkomen er niet aan een deel van de kosten voor klantonderzoek door te berekenen aan onze klanten. Daarom betaal je een vast maandelijks bedrag als je één of meer zakelijke betaal- en/of spaarrekeningen bij ons hebt. Hoeveel je betaalt, hangt af van de rechtsvorm van je organisatie of onderneming. Dit komt doordat het klantonderzoek voor de ene rechtsvorm ingewikkelder en tijdrovender is dan voor de andere rechtsvorm. We rekenen de kosten per onderneming. Het maakt niet uit hoeveel zakelijke rekeningen je met deze onderneming bij ons hebt.
Kosten per rechtsvorm
Rechtsvorm
Maandelijkse kosten (ex btw)
Eenmanszaak, vennootschap onder firma (VOF) en maatschap
€ 1,50
Vereniging en stichting
€ 3,00
Besloten vennootschap (bv), commanditaire vennootschap (cv) en coöperatie
€ 5,00
Vereniging van eigenaars (VvE)
€ 7,50
Overige rechtsvormen
€ 7,50
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er als ik niet meewerk aan het klantonderzoek?
Om het klantonderzoek bij aanvang en tijdens de klantrelatie goed te kunnen uitvoeren, hebben we juiste en volledige gegevens nodig. Daarom is het belangrijk dat je tijdig reageert op onze informatieverzoeken. Doe je dat niet? Dan kunnen we je bankproducten blokkeren of uiteindelijk beëindigen.
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
We voegen je antwoord toe aan het klantdossier en checken of we daarmee het onderzoek kunnen afronden. Ontbreekt er nog iets of hebben we nog een vraag? Dan nemen we contact met je op. We gebruiken deze informatie alleen voor klantonderzoek. We beschermen je persoonlijke gegevens goed. Hoe we dat doen, lees je in ons Privacyreglement op asnbank.nl/privacy.
Hoe wijzig ik mijn gegevens?
We vragen soms om je persoonlijke gegevens. Samen met jou houden we gegevens zo veel mogelijk actueel. Dit moeten we ook van de wet. Is je onderneming verhuisd of heb je een nieuw telefoonnummer? Je kunt je e-mailadres, woonadres en telefoonnummer gemakkelijk wijzigen. Dit doe je bij Zelf regelen in de app of door in te loggen op onze website. We gaan natuurlijk zorgvuldig met je gegevens om. Op de pagina ASN Bank en jouw data lees je hoe we omgaan met de verwerking van jouw persoonsgegevens.
Hoe herken ik de afschrijving?
De maandelijkse bijdrage wordt automatisch van je zakelijke betaalrekening afgeschreven rond de 25ste van de maand. Je kunt de afschrijving ook zien in ASN Online Bankieren en mobiele app. Je herkent de afschrijving aan de omschrijving ‘Kosten klantonderzoek <naam klant> <maand en jaar> <btw-bedrag> <btw-nummer ASN Bank>.
Heb je alleen een zakelijke spaarrekening? Dan schrijven we de kosten van de spaarrekening af.
Heb je één of meer zakelijke betaalrekeningen? Dan schrijven we de kosten af van de betaalrekening die je als eerste hebt geopend bij ons.
Heb je alleen één of meer zakelijke spaarrekeningen? Dan schrijven we de kosten af van de zakelijke spaarrekening die je als eerste hebt geopend. Het is niet mogelijk om de kosten van een andere rekening te laten afschrijven.
Betalen zakelijke klanten zonder zakelijke betaal- of spaarrekening de kosten ook?
Als je geen saldo hebt op de zakelijke rekening waar we de kosten voor klantonderzoek van afschrijven dan kom je rood te staan. Ook als je alleen een zakelijke spaarrekening hebt, kun je op die rekening rood komen te staan als we het bedrag afschrijven. We vragen je dan om je saldo aan te vullen. Als je dat niet doet dan beëindigen we je zakelijke spaarrekening.
Ik heb alleen een zakelijke spaarrekening. Ga ik ook een bijdrage voor klantonderzoek betalen?
Ja, je betaalt de bijdrage ook als je alleen 1 of meer zakelijke spaarrekeningen hebt. We maken de kosten voor klantonderzoek namelijk ook voor klanten die alleen een spaarrekening bij ons hebben.
Betalen zakelijke klanten zonder zakelijke betaal- of spaarrekening de kosten ook?
Nee, op dit moment betalen zakelijke klanten zonder betaal- of spaarrekening geen kosten voor klantonderzoek. Dit zijn bijvoorbeeld klanten die alleen een zakelijke beleggingsrekening hebben. Voor deze groep hoeven we minder klantonderzoek te doen.
Belangrijk
We vragen nooit naar je pincode, inloggegevens of om je betaalpas af te geven. Het kan zijn dat een van onze medewerkers je belt of dat wij je benaderen met een brief of e-mail. We begrijpen dat je voorzichtig bent wanneer je een bericht ontvangt van een onbekend emailadres of gebeld wordt door een onbekend telefoonnummer.