Klantonderzoek (Know Your Customer)

We onderzoeken de identiteit en persoonsgegevens van al onze klanten. Ook monitoren we transacties. Dit klantonderzoek noemen we Know Your Customer (KYC). Zo voorkomen we financiële criminaliteit en dragen we bij aan een veilig, stabiel financieel stelsel.

Voor onze nieuwe klanten, maar ook voor onze bestaande klanten

We controleren wie onze nieuwe klanten zijn. Dit doen we met je identiteitsbewijs. Ook stellen we je vragen over je geldzaken. Bijvoorbeeld waarom je een product voor je onderneming bij ons afsluit en waar het geld waarmee je je onderneming bent gestart vandaan komt. Op basis van de gegeven informatie kunnen we ook besluiten geen zakelijke rekening voor je te openen.

We doen ook klantonderzoek naar onze bestaande klanten. We houden bijvoorbeeld je betaalverkeer in de gaten. En we beoordelen opvallende transacties. Denk dan aan transacties van en naar landen waar ASN Bank geen zaken mee doet, transacties waarbij sprake is van internationale sancties of als er een groter risico is op financiële economische criminaliteit. Dit betekent niet dat we je niet vertrouwen of dat je iets verkeerd hebt gedaan. We doen dit om het betalingsverkeer inzichtelijk te maken. En om op die manier witwassen en andere criminele praktijken te herkennen en tegen te kunnen gaan. Zo houden we samen de financiën van jouw onderneming, de bank en de financiële sector veilig. Naar aanleiding van deze controles kan het voorkomen dat we vragen hebben. Daarom stellen we soms vragen over betalingen die je hebt gedaan of hebt ontvangen.

Belangrijk

Twijfel je of je echt wordt gebeld door iemand van ASN Bank? Hang op en bel dit nummer niet terug. Neem zelf contact met ons op als je het niet vertrouwt.
We vragen nooit naar je pincode, inloggegevens of om je betaalpas af te geven. Het kan zijn dat een van onze medewerkers je belt of dat wij je benaderen met een brief of e-mail. We begrijpen dat je voorzichtig bent wanneer je een bericht ontvangt van een onbekend emailadres of gebeld wordt door een onbekend telefoonnummer.

Zo herken je een valse e-mail

Deze documenten kunnen we onder andere opvragen:

Belangrijk

Om het klantonderzoek goed uit te kunnen voeren, moeten we de juiste en volledige gegevens van je hebben. Reageer volledig en op tijd op onze informatieverzoeken, anders kunnen we je bankproducten blokkeren en beëindigen. Lees meer over opnieuw identificeren

Onze rol als poortwachter

ASN Bank neemt haar maatschappelijke rol als poortwachter voor het financiële stelsel serieus. Daarom verrichten we zorgvuldig klantonderzoek om mogelijke integriteitsrisico’s te voorkomen. Je kunt hierbij denken aan (pogingen tot) witwassen, corruptie, fiscale integriteitsrisico's of het financieren van criminele organisaties. Naast het verrichten van klantonderzoek en het monitoren van transacties controleren we ook regelmatig of je gegevens nog actueel zijn.

Onze poortwachtersrol is ook vastgelegd in de wet. Als financiële dienstverlener zijn we verplicht om bij te dragen aan een veilige samenleving door te voorkomen dat onze dienstverlening wordt misbruikt voor witwassen van criminele opbrengsten of financieren van terrorisme.

Daarnaast willen en moeten we voorkomen dat onze klanten sanctiewetgeving overtreden. Wettelijke maatregelen zijn opgenomen in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft), de Wet op het financieel toezicht en de Sanctiewet. De overheid houdt toezicht op de gehele financiële sector en het uitvoeren van de wet.

Gelijke behandeling en respect voor iedere klant

ASN Bank is een toegankelijke en vooruitstrevende bank met een duidelijke missie: een rechtvaardige toekomst voor iedereen. We willen bijdragen aan een wereld waar mensen veilig kunnen leven, nu en in de toekomst.
We stellen je alleen vragen en vragen je mee te werken zodat we mogelijke risico’s in kunnen schatten. Dat doen we op basis van onderzoek en feiten. Door te begrijpen waarvoor je de rekening gebruikt, kunnen we snel ingrijpen als er iets verdachts gebeurt.
We willen dan ook benadrukken dat een klantonderzoek bij iedere klant kan plaatsvinden, ongeacht nationaliteit, afkomst, godsdienst, seksuele voorkeur of geslacht. Het voorkomen van discriminatie is voor ons heel belangrijk.
Heb je een vervelend gevoel overgehouden na het klantonderzoek of de manier waarop je bent benaderd? Geef dit dan aan tijdens het gesprek of in het tevredenheidsonderzoek dat je van ons ontvangt nadat het klantonderzoek is afgerond. Je kunt ook een klacht indienen. Met jouw antwoorden kunnen we ons steeds verder verbeteren.

Heb je een klacht?

Maandelijkse kosten voor klantonderzoek

We ontkomen er niet aan een deel van de kosten voor klantonderzoek door te berekenen aan onze klanten. Daarom betaal je een vast maandelijks bedrag als je één of meer zakelijke betaal- en/of spaarrekeningen bij ons hebt. Hoeveel je betaalt, hangt af van de rechtsvorm van je organisatie of onderneming. Dit komt doordat het klantonderzoek voor de ene rechtsvorm ingewikkelder en tijdrovender is dan voor de andere rechtsvorm. We rekenen de kosten per onderneming. Het maakt niet uit hoeveel zakelijke rekeningen je met deze onderneming bij ons hebt.

Kosten per rechtsvorm

    Veelgestelde vragen

    Wat gebeurt er als ik niet meewerk aan het klantonderzoek?

    Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    Hoe wijzig ik mijn gegevens?

    Hoe herken ik de afschrijving?

    Betalen zakelijke klanten zonder zakelijke betaal- of spaarrekening de kosten ook?

    Ik heb alleen een zakelijke spaarrekening. Ga ik ook een bijdrage voor klantonderzoek betalen?

    Betalen zakelijke klanten zonder zakelijke betaal- of spaarrekening de kosten ook?