Hulp bij betalingsproblemen
Meld wijzigingen in je financiƫle situatie
Het is mogelijk dat je persoonlijke situatie wijzigt, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid, overlijden of werkloosheid. Ook dan moet je het afgesproken maandbedrag van je persoonlijke lening gewoon blijven betalen. Vindt er een wijziging plaats in je persoonlijke (financiƫle) situatie? Neem dan contact met ons op om de gevolgen te bespreken. Dan proberen we je te helpen bij het voorkomen van geldzorgen.
Betalingsachterstand
Heb je door omstandigheden een betaling gemist en loop je nu achter met het aflossen van je krediet? Probeer het zo snel mogelijk alsnog te betalen en neem ook contact met ons op.
- Bij een betalingsachterstand krijg je eerst een aanmaning. Daarin staat onder andere voor wanneer je het achterlopende termijnbedrag alsnog kunt betalen.
- Betaal je na de aanmaning nog steeds niet? Dan moet je een extra rente betalen. Dat heet vertragingsvergoeding.
Betaal je een vervallen termijnbedrag niet binnen 2 maanden? Ook niet nadat je een aanmaning hebt gehad? Dan kan je verplicht worden om de lening eerder terug te betalen. Verplicht terugbetalen kan ook gelden als je binnenkort in het buitenland gaat wonen, in de schuldsanering raakt of verkeerde informatie hebt gegeven toen je de lening aanvroeg.
Incasso gemist? Nieuwe poging halverwege de maand
Als je een persoonlijke lening met automatische incasso bij ons hebt, dan schrijven we de maandelijkse betaling in de eerste week van de maand af. Soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat er even niet
genoeg geld op je rekening staat. Dat kan een keer gebeuren. Halverwege de maand proberen we het opnieuw. Je krijgt van ons een brief hierover.
Zekerheidsrecht gebruiken
Bij sommige leningen is het verplicht om een zekerheidsrecht of pandrecht af te sluiten. Bijvoorbeeld de zaak die je met het geleende geld koopt. De zaak blijft dan van jou, maar bij ernstige betaalachterstanden, mogen wij de zaak verkopen. En met de opbrengst de lening terugbetalen.
Wat kun je zelf doen?