Wat moet ik weten voor mijn belastingaangifte over 2021?

Begin 2022 ontvang je van ons financiële informatie over 2021. Waar je deze informatie vindt en hoe je de informatie over je rekeningen gebruikt bij je aangifte inkomstenbelasting lees je op deze pagina.


Informatie over je ASN-rekeningen

De jaaroverzichten van je rekeningen en eventuele hypotheek en waardestaten (beleggen) van het vorige jaar worden in februari beschikbaar gesteld in ASN Online Bankieren. De jaaroverzichten zijn niet beschikbaar in de app ASN Mobiel Bankieren.

Jaaroverzicht in ASN Online Bankieren

Om je jaaroverzicht op te vragen kun je in het Overzicht aan de rechterkant bij Meldingen je financiële jaaroverzicht vinden. Gebruik je het oude overzichtsscherm? Dan vind je de jaaroverzichten via Instellingen > Documenten > Financieel inzicht.

Controleer je aangifte

Wij werken eraan mee dat de aangifte inkomstenbelasting zoveel mogelijk automatisch vooraf wordt ingevuld. Dat merk je als je het aangifteformulier van de Belastingdienst na 1 maart 2022 downloadt. Je kunt er dan voor kiezen dat de gegevens die bij de Belastingdienst bekend zijn, direct in je aangifteformulier worden gezet. Bijvoorbeeld de details van je ASN-rekeningen. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat de gegevens juist zijn en dat je aangifte correct is. Controleer daarom goed de gegevens die de Belastingdienst in je aangifteformulier heeft gezet.

Crowdfunders opgelet

Ben je crowdfunder van projecten waarop ASN Bank of Voor de Wereld van Morgen je attent heeft gemaakt? Deze investeringen zijn leningen aan derden. Je geeft ze aan in box 3 bij je aangifte inkomstenbelasting. Je betaalt er (boven het heffingsvrije vermogen) jaarlijks vermogensrendementsheffing over. Wil je weten welk bedrag je al hebt teruggekregen en welk bedrag er nog uitstaat als lening? Log in bij oneplanetcrowd.nl en ga naar Mijn portefeuille. Daar vind je per project de nodige informatie, plus je fiscale jaaroverzicht.

Verzending per post

Als je je mutaties per post ontvangt, proberen wij de informatie per rekening zoveel mogelijk in één envelop te versturen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Soms zit er door het samenvoegen een dubbele adresdrager in de envelop. Wij vragen je begrip hiervoor.

Vragen en informatie

Heb je vragen? Bel dan gerust met de ASN Klantenservice op 070 - 35 69 335. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. U kunt ons ook een e-mail sturen via informatie@asnbank.nl. Vergeet niet daarin je rekeningnummer en/of adres te vermelden.