Alles over incasso's

Met een automatische incasso geef je toestemming aan een bedrijf of instantie om (automatisch) geld van jouw betaalrekening af te schrijven. Deze toestemming kan eenmalig zijn, maar ook regelmatig. Heb je bijvoorbeeld een abonnement bij de sportschool? Dan kun je de sportschool machtigen om iedere maand contributie van jouw rekening af te laten schrijven. Een automatische incasso heet ook wel een (doorlopende) machtiging of een E-mandate.

Inzicht in bestaande incasso’s

  • Voordat het bedrag van jouw rekening wordt afgeschreven, kun je de incasso weigeren in ASN Online Bankieren via 'Zelf regelen' - 'Rekeningen' - 'Incasso's beheren' - 'Ingepland'. Dat kan tot 11.00 uur op de dag dat de incasso wordt afgeschreven.
  • Wil je weten wanneer er een incasso wordt afgeschreven? Stel dan een e-mailattentie in via 'Diensten' - 'Instellingen' - 'Attenties' - 'Incasso's'. Je ontvangt dan uiterlijk één werkdag voordat de incasso wordt afgeschreven een e-mail over de incasso.
  • Je kunt bedragen binnen 8 weken (56 dagen) terugboeken (storneren). Is er sprake van een onterechte incasso en is de periode van 56 dagen verstreken? Dan kun je een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) starten. Hoe dat werkt lees je bij 'Onterechte incasso?'.
  • Zorg voor voldoende saldo op de rekening. We schrijven een incasso altijd van de betaalrekening af, ook indien je daardoor (meer) rood komt te staan. Vul het saldo dan snel aan. Want als je na 4 dagen nog steeds (te veel) rood staat, storneren wij de incasso.


Een onterechte incasso terugboeken

Doorlopende en eenmalige incassomachtigingen (bijv. van de huur, verzekeringen, etc.) hebben een terugboekingstermijn van 56 dagen (8 weken). Terugboeken kan op twee manieren:

  • Met ASN Online Bankieren:
    Log in en klik op 'Zelf regelen' - 'Rekeningen' - 'Incasso's beheren' - 'Uitgevoerd'. Zoek vervolgens de incasso en klik in de details op 'Terugboeken incasso'.
  • Via de App ASN Mobiel Bankieren:
    Log in met je mobiele pincode en klik op de rekening waarvan is geïncasseerd. Zoek vervolgens de incasso en klik in de details op 'Terugboeken incasso'.


Onterechte incasso?

Is er sprake van een onterechte incasso én is de periode van 56 dagen verstreken? Dan kunt u een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) starten. Bel hiervoor met de ASN Klantenservice via telefoonnummer 070 - 3569 335. Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

Let op: de MOI-procedure moet binnen 13 maanden na afschrijving worden gestart. Blijkt hieruit dat het om een onterechte incasso gaat, dan wordt het geld teruggeboekt op de rekening.

Incasso toestaan of weigeren d.m.v. blokkades

In de goedkeuringslijst tonen we een overzicht van de bedrijven die geld van jouw rekening mogen afschrijven. In de blokkadelijst tonen we een overzicht van de bedrijven die geen of beperkt geld van jouw rekening mogen afschrijven.

, waarmee kunnen we je helpen?