Zakelijke klanten gaan betalen voor kosten klantonderzoek

30 augustus 2022

Per 1 oktober 2022 gaan klanten van ASN Bank met een of meer zakelijke betaal- en spaarrekeningen een vast bedrag per maand betalen voor de kosten van klantonderzoek. De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van de rechtsvorm die de klant heeft. De kosten voor klantonderzoek betaalt de klant naast het gebruik van de zakelijke rekening(en).

Een veilig financieel stelsel

ASN Bank wil bijdragen aan een veilig en stabiel financieel stelsel. Daarom doen we onderzoek naar onze klanten. We controleren bijvoorbeeld de identiteit van klanten en doen actief onderzoek naar verdachte transacties.

De kosten van dit klantonderzoek zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Dat komt mede doordat criminelen steeds geraffineerder te werk gaan en onderzoek zorgvuldig plaats moet vinden. Ook moeten banken zich aan strengere wet- en regelgeving houden.

Maandelijkse bijdrage

ASN Bank, SNS en Regiobank zijn daarom genoodzaakt om een deel van de kosten voor klantonderzoek door te berekenen. Zakelijke klanten met een of meer betaal- en/of spaarrekeningen betalen vanaf 1 oktober 2022 een vast maandelijks bedrag. Het maakt daarbij niet uit hoeveel zakelijke rekeningen de klant bij ons heeft. De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van de rechtsvorm van de organisatie of onderneming. Deze varieert van € 1,50 (ex. BTW) voor een eenmanszaak tot en met € 7,50 (ex. BTW) voor een Vereniging van Eigenaars.

Deze bijdrage is gebaseerd op de ervaringen die wij hebben met klantonderzoek naar de verschillende rechtsvormen. Het klantonderzoek voor de ene rechtsvorm is complexer en vraagt om meer tijd dan de andere rechtsvorm.

Wilt u meer weten?

Op asnbank.nl/klantonderzoek lees je alles over de tarifering van de kosten voor klantonderzoek en de aanpassing van de tarieven.

Delen op: