Winnaars ASN Bank Wereldprijs 2020 bekend

12 november 2020

Start-up DeWarmte is uitgeroepen tot grote winnaar van de ASN Bank Wereldprijs 2020. Zij kregen de hoofdprijs van €25.000. De start-up uit Delft kreeg de prijs voor hun innovatie om met de restwarmte van afvalwater je huis te verwarmen. Hiermee kunnen woningeigenaren besparen op hun gasverbruik én energiekosten. Kumasi Drinks en Forest Wool wonnen respectievelijk de tweede (€15.000) en derde prijs (€10.000).

Ook om de Publieksprijs werd hard gestreden! Nog nooit eerder stemden er zoveel mensen op hun favoriete onderneming. Er werden ruim 7.000 stemmen uitgebracht waarvan de meeste gingen naar FALAFVAL. Zij wonnen met 25% van de stemmen de Publieksprijs van €5.000.

Uiteenlopende ideeën voor de toekomst van onze planeet

DeWarmte, Kumasi Drinks en Forest Wool blonken in het totale proces van de ASN Bank Wereldprijs uit in duurzame impact, innovatie en creativiteit. Maar ook haalbaarheid en ondernemerschap zijn belangrijke pijlers voor het bepalen van de winnaars van de competitie.

Juryvoorzitter Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely zegt hierover: “Het wordt voor ons elk jaar moeilijker om winnaars te selecteren. De deelnemers hebben zulke uiteenlopende ideeën die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan de toekomst van onze planeet.

Sander en Auke van de DeWarmte vielen uiteindelijk het meest op. Alles aan hun oplossing om woningen te verduurzamen klopt en beide ondernemers zijn heel bevlogen en betrokken bij het onderwerp.”

De winnaars werden dit jaar bekend gemaakt via een livestream onder leiding van presentator Maurice Lede. De zes finalisten en tientallen andere geïnteresseerden keken vanuit hun eigen huis naar de spannende ontknoping.

ASN Bank Directeur Arie Koornneef sprak de finalisten aan de start van de uitzending via een videoboodschap toe. “Deze ondernemers zetten zich net als ASN Bank in voor duurzame vooruitgang”, aldus Arie. “Ze pionieren aan innovatieve, toekomstbestendige oplossingen die niet alleen goed zijn voor de wereld, maar het leven ook een stukje fijner of makkelijker maken. Dat spreekt mij enorm aan, omdat het past bij het gedachtegoed van ASN Bank. Duurzaam moet ook leuk zijn. Of lekker, comfortabel, of gewoon mooi.”

Over de ASN Bank Wereldprijs

Sinds 2008 is de ASN Bank Wereldprijs dé competitie voor duurzame startups in Nederland. Deelnemers maken kans op een traject met coaching, training en publiciteit. De twaalf voorgaande edities betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals Yoni en Seepje. De ASN Bank Wereldprijs wordt georganiseerd met als doel startende ondernemers te ondersteunen en samen met hen de samenleving te verduurzamen. Voor meer informatie zie www.asnbank.nl/wereldprijs

Delen op: