Inloggen en ondertekenen in ASN Online Bankieren is veranderd

In Nederland is sinds begin 2019 de zogenoemde Payment Services Directive 2 (PSD2) van kracht. Het doel van deze nieuwe Europese wet is het online betalen makkelijker, veiliger en sneller te maken. Per 14 september 2019 is de PSD2-wetgeving aangescherpt: betaalklanten mogen niet meer inloggen met een Toegangsnaam en Wachtwoord.

Waarom deze wijziging?

Om aan de PSD2 wet te voldoen moest de manier waarop betaalklanten inloggen en ondertekenen dus wijzigen. Dat doen we in meerdere stappen. In september 2019 zijn we gestopt met het uitgeven van de Toegangsnaam en Wachtwoord aan onze nieuwe betaalklanten*.

Inloggen en ondertekenen met ASN Digipas wordt als veiliger gezien vanwege de 2-factor authenticatie (2 stappen controle). Daarbij is er sprake van een combinatie van iets wat je weet (pincode) met iets dat je in je bezit hebt (digipas). Een kwaadwillende zal zowel je digipas (fysiek) als ook de pincode in zijn of haar bezit moeten hebben om in te kunnen loggen. Hetzelfde geldt voor inloggen in de App ASN Mobiel Bankieren. Daar is pincode iets dat jij alleen weet en jouw toestel iets dat jij hebt. Daarnaast hebben je toestel en de app een andere (zelfgekozen) inlogcode.

Om volledig aan de PSD2 eis te voldoen kunnen alle betaalklanten* uiterlijk 15 juni 2020 niet meer inloggen en ondertekenen in online bankieren met een Toegangsnaam en Wachtwoord. Inmiddels is de mogelijkheid van inloggen en ondertekenen met QR-code toegevoegd. Tot eind juni zetten we de Toegangsnaam en Wachtwoord voor  groepen klanten uit. Totdat alle klanten ouder dan 12 jaar en een betaalrekening zijn aangepast. Zorg er dus voor dat je tijdig de app registreert. Er zullen meerdere manieren van inloggen worden ontwikkeld in de loop van 2020. Zodra daar meer over bekend is informeren we je daar tijdig over.

Lees meer informatie over onze inlogmiddelen en ondertekenen

* met uitzondering van kinderen met een ASN Juniorrekening.

, waarmee kunnen we je helpen?