ASN Bank - Voor de wereld van morgen

Wat te doen bij het overlijden van een particuliere ASN-rekeninghouder?

Als een naaste overlijdt, breekt er een verdrietige periode aan. Het laatste waar aan wordt gedacht is het regelen van de bankzaken. Toch is het belangrijk om de financiële zaken van de overledene goed af te handelen. Daarom is er de nabestaandendesk: het aanspreekpunt waar alle ASN bankzaken van de overledene in één keer kunnen worden afgehandeld.

Wat wordt er van u verwacht?



Hulp Als iemand overlijdt, dient dit te worden aangegeven bij de burgerlijke stand van de woongemeente van de overledene. De gemeente maakt vervolgens een Akte van Overlijden op, waarvan op verzoek een uittreksel wordt afgegeven.

Controleer op de Akte van Overlijden of u als wettelijk partner (onder 'Gehuwd met' of 'Geregistreerd partner van') geregistreerd staat. Indien dit het geval is, kiest u 'Ja'.


Hulp Bent u de wettelijk partner? Dan is het niet noodzakelijk om deze aan te vragen voor het afhandelen van de ASN-bankzaken van de overledene.

Een Verklaring van Erfrecht is een verklaring waarin staat wie de erfgenamen zijn. Deze kunt u tegen betaling bij een notaris aanvragen. Met de Verklaring van Erfrecht kunnen de erfgenamen aantonen dat zij recht hebben op het banktegoed van de overledene. Zijn er meerdere erfgenamen dan kunnen zij alleen gezamenlijk over rekeningen beschikken.

Een variant op de Verklaring van Erfrecht is de verklaring van executele. Dan heeft de overledene in zijn/haar testament of codicil bepaald wie het nalatenschap zal gaan afwikkelen. Deze persoon wordt ook wel executeur-testamentair genoemd en heeft de bevoegdheid om de nalatenschap geheel zelfstandig af te wikkelen, zonder de medewerking van de erfgenamen.


De gevraagde stukken

De op deze pagina gevraagde stukken kunnen worden gestuurd naar:

  • per post: ASN Bank, t.a.v. Nabestaandendesk | Antwoordnummer 1188 | 2501 WB Den Haag.
  • per e-mail: informatie@asnbank.nl


Wat doet ASN Bank na het ontvangen van de Akte van Overlijden?

Nadat wij alle benodigde stukken van de nabestaanden hebben ontvangen nemen wij deze in behandeling. Tot die tijd wijzigt er niets op de rekening(en), ook niet als je telefonisch meldt dat een naaste is overleden. Vanwege het nodige papierwerk kan dit proces enkele weken in beslag nemen. Zodra wij de documenten hebben verwerkt sturen wij de nabestaande daarover persoonlijk bericht.

Bij het verwerken van het dossier maken wij onderscheid tussen twee soorten rekeningen:

Overledene heeft een rekening alleen op zijn/haar naam

Overledene heeft een gezamenlijke rekening (en/of)

 

Veelgestelde vragen

Er zijn vele zaken waar de nabestaanden aan moeten denken als een naaste is overleden. We hebben daarom een aantal veelgestelde vragen en antwoorden met betrekking tot de financiële afhandeling op een rijtje gezet.

Wat te doen als een minderjarig kind overlijdt?

Wat te doen als een wettelijk vertegenwoordiger overlijdt?

Wat te doen als de gemachtigde van een rekening overlijdt?

Wat betekenen de veelvoorkomende termen?

Waar vind ik info over notarissen en/of de belastingdienst?

 

Heeft u nog vragen?

Belt u dan met de ASN Klantenservice, bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur op tel.: 070 - 35 69 335 (normaal tarief).


ASN Bank op social media

© 2017 ASN Bank    |    Disclaimer    |    Privacy    |    Voorwaarden    |    Dienstenwijzer    |    Sitemap