Overlijden melden bij de Nabestaandendesk

Als een dierbare is overleden, staat je hoofd vaak niet naar het regelen van bankzaken. Onze Nabestaandendesk helpt je graag met het goed afhandelen van de bankzaken. Meld het overlijden zo snel mogelijk bij ons. Lees hieronder hoe je dat doet en wat daarvoor nodig is.

Heb je een e-mail gekregen over het aanleveren van documenten?
Ga dan direct naar het portaal waar je de documenten kunt uploaden.

Naar documentenportaal

Zo werkt het

1. Geef het overlijden door

Geef het overlijden zo snel mogelijk aan ons door. Dit heb je nodig:

  • persoonsgegevens van de overledene, zoals de geboortedatum
  • de overlijdensdatum
  • het laatste woonadres van de overledene
  • een e-mailadres waarop we je kunnen bereiken.

    Overlijden melden

    2. We blokkeren een aantal bankzaken

    Om misbruik van de rekeningen te voorkomen, is het nodig dat we zo snel mogelijk na je melding een aantal bankzaken blokkeren. We maken hierbij onderscheid tussen 2 soorten rekeningen:

    Rekeningen die alleen op naam van de overledene staan

    Een gezamenlijke rekening (en/of)

    3. Documenten uploaden

    Na de melding van het overlijden, zetten we op een rij welke informatie we precies nodig hebben om de bankzaken van de overledene af te handelen. Een akte van overlijden hebben we altijd nodig. Welke andere documenten we nodig hebben, verschilt per situatie.
    Je krijgt een e-mail met daarin een overzicht van de documenten die je nog moet aanleveren. In die mail vind je ook alle informatie om de documenten snel en veilig aan te leveren via ons documentenportaal.

    Lees meer over de documenten die we nodig hebben

    4. Afhandelen bankzaken

    Zodra we alle documenten hebben ontvangen, gaan we aan de slag met de afhandeling van de bankzaken. Wanneer alles is verwerkt, krijg je een e-mail. Hebben we toch meer informatie nodig? Dan laten we je dat per mail weten.

    Rekening uitvaart betalen

    Wil je kosten van bijvoorbeeld de uitvaart betalen van een betaalrekening van de overledene, maar kun je daar nog niet bij? Mail de rekening(en) dan naar nabestaandendesk@asnbank.nl. Het is belangrijk dat je de akte van overlijden meestuurt als je dat nog niet hebt gedaan en dat de factuur op naam van de overledene staat. Wij zorgen dan dat de rekening zo snel mogelijk betaald wordt.

    Veelgestelde vragen

    Wie kan het overlijden melden?

    Waarom is een Verklaring van Erfrecht nodig?

    Wat gebeurt er met een ASN-hypotheek bij overlijden?

    Geldzaken regelen na overlijden

    We hebben alle informatie rondom het regelen van betaal- en spaarrekeningen, de hypotheek na een overlijden en de erfenis voor je op een rij gezet. Neem een kijkje op de pagina Geldzaken regelen na een overlijden.

    Heb je vragen?

    Mail dan de Nabestaandendesk op nabestaandendesk@asnbank.nl.