Overlijden melden bij de Nabestaandendesk
Zo werkt het
1. Geef het overlijden door
Geef het overlijden zo snel mogelijk aan ons door. Dit heb je nodig:
- persoonsgegevens van de overledene, zoals de geboortedatum
- de overlijdensdatum
- het laatste woonadres van de overledene
- een e-mailadres waarop we je kunnen bereiken.
2. We blokkeren een aantal bankzaken
Om misbruik van de rekeningen te voorkomen, is het nodig dat we zo snel mogelijk na je melding een aantal bankzaken blokkeren. We maken hierbij onderscheid tussen 2 soorten rekeningen:
Rekeningen die alleen op naam van de overledene staan
Een gezamenlijke rekening (en/of)
3. Documenten uploaden
Na de melding van het overlijden, zetten we op een rij welke informatie we precies nodig hebben om de bankzaken van de overledene af te handelen. Een akte van overlijden hebben we altijd nodig. Welke andere documenten we nodig hebben, verschilt per situatie.
Je krijgt een e-mail met daarin een overzicht van de documenten die je nog moet aanleveren. In die mail vind je ook alle informatie om de documenten snel en veilig aan te leveren via ons documentenportaal.
Lees meer over de documenten die we nodig hebben
4. Afhandelen bankzaken
Zodra we alle documenten hebben ontvangen, gaan we aan de slag met de afhandeling van de bankzaken. Wanneer alles is verwerkt, krijg je een e-mail. Hebben we toch meer informatie nodig? Dan laten we je dat per mail weten.
Rekening uitvaart betalen
Veelgestelde vragen
Wie kan het overlijden melden?
Waarom is een Verklaring van Erfrecht nodig?
Wat gebeurt er met een ASN-hypotheek bij overlijden?
Geldzaken regelen na overlijden
We hebben alle informatie rondom het regelen van betaal- en spaarrekeningen, de hypotheek na een overlijden en de erfenis voor je op een rij gezet. Neem een kijkje op de pagina Geldzaken regelen na een overlijden.
Heb je vragen?

Heb je een e-mail gekregen over het aanleveren van documenten?
Ga dan direct naar het portaal waar je de documenten kunt uploaden.
Naar documentenportaal