Online identificeren met iDIN

Den Haag • 06 april 2017

Heb je ook verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden? En ben je die soms vergeten, net als je ze nodig hebt? iDIN is daar het antwoord op.

Het gemak van iDIN

De banken hebben iDIN samen ontwikkeld als service voor hun klanten. Je kunt met iDIN veilig en op dezelfde manier inloggen bij bijvoorbeeld overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels. Je gebruikt namelijk de veilige, vertrouwde inlogmethode van je bank.

Dit zijn de voordelen van iDIN

  • Je identificeert jezelf gemakkelijk en veilig met je ASN Digipas. Een ASN Digipas ontvang je als je een ASN-betaalrekening hebt.
  • Je hoeft geen aparte gebruikersnamen en wachtwoorden meer te onthouden voor diverse websites.
  • Je kunt bij allerlei bedrijven en instellingen op dezelfde manier inloggen.
  • Je hoeft niet bij elke website zelf je gegevens in te vullen.

Zo werkt iDIN

Stel dat je een aankoop wilt doen bij een webshop:

  1. Je kiest iDIN als online identificatiemethode.
  2. Je selecteert de bank waar je je bankzaken online regelt, zoals ASN Bank.
  3. Je komt bij het iDIN startscherm van ASN Bank.
  4. Je logt in met je vertrouwde ASN Digipas.
  5. Organisaties kunnen je via iDIN om diverse gegevens vragen, zoals je naam, geboortedatum en adres. Welke gegevens het zijn, zie je nadat je bent ingelogd. Je ziet dus precies welke informatie de organisatie van jou krijgt
  6. Je hoeft alleen te bevestigen als je deze gegevens wilt delen. Je klikt op akkoord en keert terug naar de website van de webshop.
  7. Wil je de gegevens niet doorgeven of zijn ze niet meer juist, dan kun je eenvoudig stoppen. Klik dan niet op ‘akkoord’, maar op ‘annuleren’. Neem eventueel contact met ons op om de gegevens te wijzigen.

Let op: bij sommige bedrijven en instanties, zoals de Belastingdienst, moet je iDIN eenmalig activeren voordat je via iDIN kunt inloggen.

Je kunt zien waar je iDIN hebt gebruikt

In ASN Online Bankieren kun je zien waar je iDIN de laatste 24 maanden hebt gebruikt. Je vindt dit overzicht onder Instellingen. Daar kies je voor Rekeningen en je selecteert vervolgens Via iDIN gegevens delen. Hier kun je ook de mogelijkheid om iDIN te gebruiken uit- of aanzetten.

Veiligheid en privacy

Organisaties die iDIN aanbieden, mogen uitsluitend die gegevens vragen die nodig zijn om je online te identificeren. Zij laten van tevoren zien welke gegevens ze van je vragen. Zij krijgen geen toegang tot gegevens waar ze niet expliciet om vragen, zoals saldo- en transactiegegevens. Je kunt iDIN alleen gebruiken als je meerderjarig bent.

Doordat je inlogt op de beveiligde omgeving van ASN Bank is het systeem veilig, net zo veilig als bijvoorbeeld betalen met iDEAL.

Lees meer over iDIN

Mededeling van de overheid

De overheid werkt aan veilig en makkelijk inloggen op haar eigen websites, met als doel: meer overheidszaken via internet regelen. Nu kun je bij de meeste overheidsinstanties alleen inloggen met DigiD. Vanaf 2018 kun je ook kiezen uit andere inlogmethoden. Je kunt dan onder meer inloggen met iDIN bij overheidsorganisaties en zorginstellingen. In 2017 doet de overheid een proef met iDIN bij de Belastingdienst. Meer informatie over de nieuwe manieren van inloggen bij de overheid.

Delen op: