Consument waardeert ASN Bank met een 9,1

Uitkomst Bankmonitor Consumentenbond 2022

12 oktober 2022

ASN Bank heeft opnieuw een tweede plek behaald in de jaarlijkse Bankmonitor van de Consumentenbond. Deze is gebaseerd op het oordeel van ruim 14.000 Nederlanders over hun bank. Klanten waarderen ASN Bank gemiddeld met een 9,1 voor haar producten en diensten. Ook de andere merken van de Volksbank kregen een mooie beoordeling.

RegioBank komt voor het zesde opeenvolgende jaar zelfs als beste bank van Nederland uit de bus. De bank scoort met een 9,5 het beste op algemene tevredenheid. Ook SNS presteerde met een 8,1 (vijfde plek) sterk in de Bankmonitor.

Dit waren de scores van ASN Bank:

Algemeen 9,1
Internet- en mobiel bankieren 8,5
Kosten 6,5
Service 8,5

Verschillen tussen banken groot

Consumenten zijn over het algemeen vrij positief over hun bank, maar de verschillen zijn groot, zo concludeert de Consumentenbond.

  • ASN Bank, RegioBank en Knab krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende.
  • De kosten voor de betaalrekening zorgde dit jaar voor de meeste onvrede onder de consument, vooral bij grootbanken. Deze klachten hoorden de onderzoekers het minst terug van klanten van ASN Bank en RegioBank, aldus de Consumentenbond.

Overstappen

De deelnemers aan het onderzoek werd ook gevraagd of ze de afgelopen 12 maanden zijn overgestapt naar een andere bank. Belangrijke redenen voor consumenten om de overstap te maken waren:

  • ‘Ik wilde naar een groene of duurzame bank’

  • ‘Ik was het niet eens met het beleid van mijn vorige bank’

Arie Koornneef, directeur van ASN Bank, is blij met deze uitkomst en erkenning van klanten:


“ASN Bank wil samen met haar klanten duurzame vooruitgang realiseren. De hoge cijfers die consumenten geven aan ASN Bank laten zien dat zij ons duurzaamheidsbeleid, onze dienstverlening en service erg waarderen. Daar zijn wij blij mee. Het geeft alle medewerkers van ASN Bank volop inspiratie om ons met nog meer toewijding en persoonlijke aandacht in te zetten voor klanten - en duurzaamheid voor iedereen bereikbaar te maken.”

Over het onderzoek

Dit jaar namen er zo’n 14.000 consumenten deel aan de Bankmonitor. Zij werden uitgebreid gevraagd een oordeel te geven over:

  • internetbankieren
  • mobiel bankieren app
  • kosten
  • communicatie naar de klant
  • service van de bank

Dit zijn de volledige uitkomsten:

Algemeen Internet- en
mobiel bankieren
Kosten Service
Regiobank 9,5 8,8 6,5 8,9
ASN Bank 9,1 8,5 6,5 8,5
Knab 8,4 8,5 6,4 8,4
Triodos Bank 8,3 8,1 5,3 8,2
SNS 8,1 8,4 5,9 8,1
ING 7 8,2 5,1 7,3
Rabobank 6,9 8,1 5,3 7,1
ASN Amro 6,7 8,1 5,1 7

Peildatum: september 2022

Wil je meer weten?

Lees verder over de Bankmonitor 2022 op de website van de Consumentenbond.

Delen op: