Consument vindt ASN Bank weer duurzaamste bank van Nederland

Donderdag 31 maart 2022

Op de laatste dag van maart is de Sustainable Brand Index bekendgemaakt: Europa’s grootste onafhankelijke publieksonderzoek op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid. Dit jaar staat ASN Bank op plek 17 van de algemene ranglijst. Binnen de bancaire sector eindigen we voor de vierde keer op de eerste plek en zijn we daarmee de duurzaamste bank van Nederland volgens de consument.

ASN Bank werd al drie keer eerder verkozen tot het meest duurzame merk in de bancaire sector. Ook in 2018, 2019 en 2021 verkoos de consument ASN Bank als duurzaamste bank. In de algemene ranglijst met 202 duurzame merken staan we op de 17e plek, boven Lidl en onder Essent. Dit jaar komt De Vegetarische Slager voor de eerste keer als winnaar uit de bus.

Een waardering om trots op te zijn

Directeur Arie Koornneef is ook blij met de erkenning van consumenten: ‘Sinds haar oprichting  in 1960 werkt ASN Bank al aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. Het is fantastisch om te zien dat onze inspanningen om duurzaamheid voor iedereen bereikbaar te maken, worden beloond. We merken dat ASN Bank steeds vaker als gids wordt gezien en ook deze mooie waardering laat zien dat we daarin succesvol zijn. We zijn dankbaar en trots op de prijs, onze medewerkers én onze klanten.’

Over Sustainable Brand Index

De Sustainable Brand Index onderzoekt jaarlijks de duurzaamheid van consumentenmerken op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid. Aan de hand van interviews wordt onderzocht hoe duurzaam merken worden beschouwd en waarom consumenten dit op deze manier ervaren. Het doel is om de waarde van duurzame branding te benadrukken en het bewustzijn hiervan te vergroten. De merken die onderzocht zijn worden geselecteerd op basis van algemene merkbekendheid, omzet en marktaandeel. Het onderzoek is in 2011 gestart in Zweden en wordt vandaag de dag uitgevoerd in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Nederland, Estland, Letland en Litouwen.

In 2022 zijn voor het Nederlandse onderzoek in totaal 11.000 respondenten ondervraagd. Er zijn 202 merken onderzocht, in 20 verschillende sectoren.

Delen op: