Onze 8 servicebeloftes

Het kan altijd gebeuren dat je te maken krijgt met financiële stress en/of een betalingsachterstand. Bijvoorbeeld wanneer een betaling aan je aandacht is ontsnapt. Of wanneer er nét een dag te laat geld op je rekening stond voor een automatische incasso. Maar een betalingsachterstand kan ook een structureel probleem worden. Bij ASN Bank helpen we onze klanten graag. Aan de hand van onze acht servicebeloftes zijn wij er ook voor je wanneer het financieel even wat moeilijker is.

1. Zoveel mogelijk een vaste contactpersoon

Wij geven je zoveel mogelijk een vaste contactpersoon als je betalingsproblemen hebt. Te laat betalen overkomt bijna iedereen wel eens. Vaak doordat een betaling aan je aandacht is ontsnapt. Of er stond nét een dag te laat geld op je rekening voor de automatische incasso. Kortom, je betaling is te laat door een administratieve oorzaak.

Maar wat als de betalingsachterstand géén administratieve oorzaak heeft? Als ook een volgende betaling niet lukt? Grote kans dat er meer aan de hand is. Om je dan óók goed te kunnen helpen, krijg je zoveel mogelijk een vast contactpersoon die jouw situatie kent. Jouw contactpersoon zoekt met jou naar een oplossing met passende betaalafspraken. Dat lukt vrijwel altijd.

Heel soms lukt het écht niet om een betalingsachterstand in te lopen en moet een huis verkocht worden om schulden af te lossen. Als dat het geval is, krijg je een andere vaste contactpersoon die alles weet over huizen verkopen. Zodat je ook dán goed geholpen wordt.

2. Wij bezoeken je thuis als je dat wilt

Om samen met jou een oplossing te zoeken voor jouw financiële zorgen. Als je betalingsproblemen hebt, kan een goed gesprek helpen. Niet telefonisch, maar ‘face to face’. Daarom komen we graag bij je thuis. Onze klantbezoeker snapt jouw financiële zorgen. Hij is ook budgetcoach én weet veel van hypotheken.

Klantbezoek is gratis. Wél vragen we je vóóraf een inkomsten- en uitgavenformulier in te vullen. De klantbezoeker neemt daarmee jouw financiële situatie met je door. Om daarna samen naar een oplossing te zoeken. Je huis is natuurlijk erg belangrijk voor je. Daarom kijken we altijd of – en hoe – je daar kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld door te helpen je inkomsten en uitgaven meer in balans te krijgen en haalbare betaalafspraken te maken. En soms – als het kan – ook door je hypotheek aan te passen.

Als er écht geen mogelijkheid meer is om de betalingsachterstand op te lossen, kan verkoop van je huis noodzakelijk worden. Dat is heel ingrijpend. De klantbezoeker is daar ook duidelijk over. Maar natuurlijk proberen we altijd een verkoop te voorkomen.

3. Wij werken niet met incassobureaus

En maken liever zélf goede betaalafspraken met jou. Want een incassobureau kan niets meer dan wat wij zelf als bank kunnen. Maar als je via een incassobureau moet betalen, worden er wél extra kosten gerekend die bovenop jouw schuld komen.

Daarmee wordt je schuld juist hoger in plaats van lager. En dat draagt natuurlijk helemaal niet bij aan het oplossen van jouw betalingsproblemen. Daarom maken wij liever zelf goede betaalafspraken met je. We rekenen daarvoor géén incassokosten en houden ook rekening met ál jouw schulden en vaste lasten. En van daaruit zoeken we samen naar een oplossing.

Wij werken namelijk graag vanuit vertrouwen tussen jou en ons. Daarvoor vragen wij je wél om volledige openheid te geven over jouw totale financiële situatie. Want alleen zó kunnen we je goed helpen bij het zoeken naar een oplossing voor de betalingsachterstand. Zónder tussenkomst van incassobureaus.

4. Wij leggen géén loonbeslag

Zolang je inzicht geeft in je financiële situatie en naar draagkracht betaalt. Wij bankieren graag vanuit vertrouwen tussen jou en ons. Om je goed te kunnen helpen, is inzicht in jouw financiële situatie nodig. En als je betalingsproblemen hebt, begrijpen we het als je niet de hele betalingsachterstand in één keer kunt betalen. En misschien lukt de betaling voor de volgende maand ook niet.

Maar ‘niet alles kunnen betalen’ is écht anders dan ‘helemaal niets betalen’. Daarom gaan we samen bekijken welk bedrag wél haalbaar is. Zodat je in elk geval maandelijks een deel betaalt. Intussen gaan we dan met jou op zoek naar een passende oplossing.

Wat je óók moet weten, is dat wanneer je drie hele maanden achterloopt met betalen, wij dit móeten doorgeven aan het Bureau Krediet Registratie. Dat heeft vervelende gevolgen: je krijgt misschien géén nieuwe lening of telefoonabonnement met toestel. Door elke maand wel een deel te betalen, loop je minder snel drie hele maanden achter. Je voorkomt daarmee loonbeslag en misschien dus ook een negatieve registratie bij het BKR.

5. Wij proberen altijd samen met jou en een makelaar te verkopen en niet te veilen

Als verkoop van je huis écht onvermijdelijk is. Een huis gedwongen verkopen is voor níemand leuk. En áls dat moet, dan liever niet op een veiling. Want op een veiling brengt een huis vaak minder op. En voordat een huis geveild wordt, kan iedereen in een advertentie op internet zien dat het om een openbare gedwongen verkoop gaat. Dat maakt een veiling nóg vervelender.

Als verkoop van je huis écht onvermijdelijk is, kan je dus beter in overleg jouw huis via een makelaar verkopen. Zodat je een zo hoog mogelijke verkoopprijs krijgt en een zo laag mogelijke restschuld. Of misschien zelfs helemaal géén restschuld.

Bij verkoop via een makelaar krijg je van ons daarvoor een reële termijn. Die stellen wij vast ná advies van de verkopend makelaar. Wil of kan je de verkoop niet zelf regelen? Dan kunnen wij dat voor jou doen als je ons een verkoopvolmacht geeft. Bij verkoop met een volmacht maken wij namens jou alle afspraken met de taxateur, de makelaar en de notaris. Maar ook met bijvoorbeeld een Vereniging Van Eigenaars. Zodat je daar geen omkijken meer naar hebt.

Of je nu verkoopt in overleg met ons, of dat wij namens jou verkopen met een volmacht: in allebei de gevallen voorkomen we een vervelende veiling.

6. Wij betalen de taxatie-, makelaars- & notariskosten

Als er een restschuld overblijft nadat wij samen met jou en een makelaar je huis hebben verkocht. Als je écht jouw huis moet verkopen, dan gaan we samen voor een goede verkoopprijs. Zodat je daarmee de hypotheek en alle verkoopkosten kunt aflossen. En er misschien ook nog andere schuldeisers mee kunt betalen.

Maar jammer genoeg lukt het niet altijd om na verkoop de hele hypotheek af te lossen. Er zit dan géén overwaarde op jouw huis, waardoor er een restschuld overblijft.

Voor de verkoop van je huis worden kosten gemaakt: de taxateur, makelaar en notaris moeten betaald worden. Als je al betalingsproblemen hebt, is het meestal niet mogelijk om deze verkoopkosten zelf te betalen. Daarom schieten wij deze kosten voor en tellen wij ze op bij je hypotheekschuld.

Blijf je na verkoop van jouw huis met een restschuld zitten? Dan nemen wij die voorgeschoten kosten voor onze rekening. Je hoeft deze kosten dan niet meer aan ons terug te betalen. Dat doen wij in alle gevallen waarbij we samen met jou en een makelaar hebben verkocht en we zo een veiling hebben voorkomen.

7. Wij laten je maximaal 5 jaar terugbetalen op je restschuld

Als jij er in die tijd alles aan doet om zoveel mogelijk af te lossen. Als je een restschuld hebt na verkoop van jouw huis, dan moet je die terugbetalen. Jouw financiële situatie vergelijken we dan met Nibud-basisnormen. Kan je binnen 5 jaar alles terugbetalen? Dan maken we daar betaalafspraken over. Vijf jaar is best lang, maar gelukkig niet zo lang als een hypotheek van 30 jaar.

Lukt het níet om binnen 5 jaar je restschuld terug te betalen, dan kunnen wij je een deel kwijtschelden. Maar, alleen als je er álles aan doet om zoveel mogelijk terug te betalen. Als je elke maand nét zo veel aflost als je zou doen wanneer je in een schuldsanering zou zitten, dan betaal je anderhalf jaar. Daarna schelden wij de rest kwijt. Voorwaarde is wél dat je al jouw financiële middelen gebruikt en zorgt voor inkomen uit fulltime werk.

Wil je elke maand meer te besteden hebben dan in een schuldsanering, dan moet je langer doorbetalen. Als je bijvoorbeeld 50% van je afloscapaciteit gebruikt, dan betaal je 3 jaar in plaats van anderhalf. Andere varianten zijn ook mogelijk. Wel moet in álle gevallen de spreekwoordelijke broekriem flink worden aangetrokken. Maar daarna ben je écht van jouw schuld af.

8. Wij kijken altijd naar het verhaal achter een BKR-registratie die we zelf hebben gemeld

Als je opnieuw een product wilt afsluiten bij één van de merken van ASN Bank. Als je in scheiding ligt, werkloos bent of bijvoorbeeld ernstig ziek, kan het gebeuren dat je een betalingsachterstand krijgt. Loop je langer dan 3 maanden achter met betalen, dan móeten wij dat melden bij het Bureau Krediet Registratie. Maar wat nou als je wél altijd betaald hebt wat je kon missen?

Dan beoordelen wij dat anders dan van iemand die door laksheid of slechte betalingsmoraliteit een BKR-registratie heeft. Want er is een groot verschil tussen ‘niet alles kúnnen betalen’ aan de ene kant, en ‘helemaal niets wíllen betalen’ aan de andere kant.

Ben je na enige tijd weer financieel gezond? En is de betalingsachterstand opgelost en hebben wij een herstelcode gemeld bij het BKR? Dan is het heel vervelend wanneer je alleen door die oude BKR-registratie geen nieuw krediet bij ons zou kunnen krijgen. Daarom kijken wij altijd naar het verhaal achter de BKR-registratie.

Want misschien kwam je betalingsachterstand door domme pech en is jouw betalingsmoraliteit juist erg goed. Een oude BKR-registratie zegt dan niets over jouw kredietwaardigheid nu. Wij kijken dus altijd verder.