
Als er één uithoek van de kledingindustrie niet duurzaam is dan is het de sportschoenenindustrie. In opdracht van merken als Nike, Puma en Asics worden er jaarlijks zo’n 20 miljard sportschoenparen (!) gefabriceerd. In primitieve fabrieken die vaak nog draaien op kolen of andere fossiele brandstoffen. Per paar brengt dat 25 kilo CO2 met zich mee.
Zou je die CO2-uitstoot op willen slaan dan heb je voor elk paar een volwassen boom nodig. En dan ben je er nog niet. Als het sneakerpaar afgedragen is wacht de vuilnisbelt of, nog erger, de oven. Slechts een klein deel van de afgedankte sneakers wordt gerecycled. Als gevolg van het ontbreken van een CO2-heffing op de productie van nieuwe sneakermaterialen is het helaas nog goedkoper om een nieuwe schoen te maken dan bestaande sneakermaterialen opnieuw te gebruiken.
Eerste winkel

Lorenzo van Galen

Pim Roggeveen
Het idee
Hoe ontstond het idee om sneakers een tweede leven te geven? Pim: ‘Ik wilde mijn sneakers een opknapbeurt geven en ging in 2019 naar Woei (een bekende Rotterdamse sneakerwinkel) met de vraag of zij iemand kenden die sneakers reinigde. Ze wisten ook niet of het bestond.’
Na een gezamenlijk bezoek aan een sorteercentrum voor kleding en schoenen kwam het idee om sneakers op te knappen echt op stoom. ‘De eerste keer dat we zo’n opslagloods bezochten en ik de meters hoge schoenen en kleding zag opgestapeld, schrok ik me dood’, zegt Pim. ‘Wat pleuren we een hoop spullen weg met z’n allen én wat wordt er pleurisveel geproduceerd. Tegelijkertijd was ik ook verrast dat veel schoenen er nog hartstikke goed uitzagen.’ Lorenzo en Pim besloten om met het Utrechtse sorteerbedrijf Sympany in zee te gaan.

WEAR tussen commercieel geweld
Een kleine 15 maanden na de opening van hun eerste winkel is het ondernemersduo al weer aan de volgende uitdaging begonnen. De pop-up-winkel heeft plaats gemaakt voor een veel grotere winkel in de Koopgoot, Rotterdams bekendste winkelstraat.
Het ondernemersduo heeft er expres voor gekozen om tussen het commercieel geweld van Zara, H & M en de Bijenkorf te gaan zitten. Met zoveel bezoekers en dagjesmensen is het de ideale plek om het bewustzijn van consumenten te veranderen. Tegelijkertijd betekent een hogere omzet ook een grotere impact. Pim: ‘Dit betekent namelijk ook dat we meer sneakers van de afvalberg kunnen redden.’
Wat kan een bezoeker verwachten? In de zaak hangen maar liefst 600 unieke paren refurbished sneakers, gepresenteerd op maat. Je kunt er een afspraak maken om je sneakers te laten reinigen en je vind er tools om zelf je schoenen op te knappen.

Toekomst van WEAR
Waar staat WEAR in de zomer van 2027? Lorenzo: ‘Tegen die tijd zijn we het grootste Europese platform met pre-loved sneakers. En hebben we een fysieke plek in 7 Europese steden: in Rotterdam, Amsterdam, Barcelona, Londen, Parijs, Berlijn, Antwerpen en Bologna.’ Pim vult aan: ‘Om meer impact te kunnen maken, moet de omzet en de winst groeien. Dat zijn voor ons geen vieze woorden. Mits het maar op basis van ons duurzame bedrijfsmodel gebeurt.’
Duidelijke keuze maken
Om die ambities waar te maken zal WEAR in de komende twee jaar wel een duidelijke keuze moeten maken. Lorenzo: ‘Binnen nu en twee jaar moet duidelijk worden of we winstgevend kunnen zijn op een A-locatie als de Koopgoot in Rotterdam. Als dat niet zo blijkt te zijn, gaan we ons weer focussen op het aanbieden van onze care & repair-activiteiten vanuit vestigingen in kleinere straatjes. In combinatie met een uitgebreider aanbod refurbished schoenen op onze website. De tijd zal het leren.’
Van sportschoen tot modeschoen
Interessante vraag in het heden is hoever de grootste sneakeraanbieders Nike en Adidas zijn in het recyclen van oude schoenen. Pim en Lorenzo volgen de initiatieven met grote belangstelling maar durven niet aan te geven wie er aan kop loopt. Op basis van arbeidsrechtencriteria hebben de duurzaamheidsonderzoekers van ASN Bank wel een duidelijke voorkeur: voor Adidas gaven ze een positief en voor Nike een negatief advies.
