"Het intermediaire kanaal is van onschatbare waarde"

Sinds 1 juli is Nickie Levels de nieuwe directeur Sales Intermediair van ASN Bank. Vanuit deze rol is Nickie verantwoordelijk voor de dienstverlening van ASN Bank en hypotheekmerk BLG Wonen aan het intermediair. Wij spraken Nickie over haar visie op het intermediair en haar drijfveren om zich voor hen in te zetten.

In 2019 begon Nickie bij de Volksbank als Product Owner hypotheken, waarna zij als Business Change Manager overstapte naar de functie van Manager Sales en Adviseursrelatie bij BLG Wonen. In deze functie was zij verantwoordelijk voor een team van Rayonmanagers, Key account managers, intern accountmanagers en contractbeheer. Samen zetten zij zich in voor het behouden en versterken van een uitstekende relatie met jou, de onafhankelijk adviseur, het verbeteren van onze dienstverlening en de groei van onze hypotheekportefeuille.
Nickie Levels, directeur Sales Intermediair van ASN Bank

Samen naar één sterk merk, dat is de beweging die ASN Bank maakt. Kun je uitleggen wat dat inhoudt?
"ASN Bank maakte tot nu toe, samen met BLG Wonen, SNS en RegioBank onderdeel uit van de Volksbank. Eerder kondigden we al aan, dat deze merken gezamenlijk verder zullen gaan onder de vlag van ASN Bank. Er is gekozen voor ASN Bank omdat dit sterke merk juist onder de jonge doelgroep goed ligt en daar zien we de meeste groeipotentie. We horen regelmatig van adviseurs dat jonge klanten bij een adviesgesprek voor de hypotheek expliciet vragen naar ASN Bank. Daarnaast heeft het merk een hoge merkaantrekkelijkheid. Bijvoorbeeld omdat ze al bij ons bankieren en affiniteit hebben met het positieve en toekomstgerichte verhaal van ASN Bank."

ASN Bank staat nu bekend als 'duurzame bank', met een donkergroene doelgroep. Dat past bij sommige klanten heel goed, maar niet bij iedereen. Blijft dat zo?
"We bouwen voort op de stevige basis en expertise van de huidige ASN Bank. En we kiezen nu duidelijk voor een ruimere doelgroep en bredere positionering, door in te zetten op een combinatie van duurzaamheid, financieel welzijn én goed wonen. Zo komen de sterke punten van BLG, SNS en Regiobank (expertise in wonen, mensgericht en nabij) ook terug in de nieuwe ASN bank. Die beweging, naar een toegankelijke bank voor iedereen, was ASN Bank al aan het maken en daar gaan we op door.
We zullen de komende tijd dan ook hard werken aan het verder vergroten van de bekendheid van de nieuwe ASN Bank - landelijk én lokaal - zodat deze groei zich ook door kan vertalen naar aanloop bij jouw advieskantoor. En jij je klanten een goed hypotheekproduct kan bieden bij een bank met een stevig maatschappelijk profiel. Veel van de drieduizend kantoren waar we nu al mee samenwerken, weten de weg naar ASN Bank overigens al goed te vinden. Door deze transformatie naar één sterk gezamenlijk merk krijgen we meer slagkracht om onze dienstverlening en het productaanbod voor jouw klanten en voor jou als adviseur verder te verbeteren. Daarbij luisteren we naar de adviseur en staan we open voor feedback, want een goede relatie met het intermediair blijft voor ons cruciaal.

Wat betekent de transformatie in de praktijk?
"Sinds 1 juli is het merk SNS alvast opgegaan in ASN Bank. BLG Wonen en RegioBank volgen later. In ieder geval is het in heel 2025 nog mogelijk om hypotheken bij BLG Wonen af te sluiten. Adviseurs met een aanstelling bij BLG Wonen hebben inmiddels ook een aanstelling bij ASN Bank ontvangen.”
"Het afsluiten van een hypotheek bij ASN Bank verliep altijd al via dezelfde kanalen en acceptatieteams als bij BLG Wonen. Je kunt dus nog steeds bij je contactpersoon bij BLG Wonen terecht voor vragen over ASN Bank. Een zorgvuldige en gefaseerde overgang gaat boven alles. Voor bestaande klanten met een BLG hypotheek verandert er niks aan de productvoorwaarden op het moment dat BLG Wonen ook overgaat naar ASN Bank.

Blijven er verschillen in productvoorwaarden en rentes van ASN Bank en BLG Wonen?
“Alle productvoorwaarden en tarieven zijn sinds 1 juli gelijk. Voor het acceptatiebeleid was dat al zo. Dit betekent dat er geen verschil meer bestaat tussen de voorwaarden, acceptatiebeleid en de rentes van de hypotheken van ASN Bank en BLG Wonen. Zo hebben we enkele nieuwe rentevaste periodes toegevoegd aan de ASN Hypotheek. En we verruimden we een aantal zaken in ons gezamenlijke acceptatiebeleid.

Een andere mooie aanpassing is dat we het rentetarief voor leningen tot 106 procent van de marktwaarde gelijk hebben getrokken met het rentetarief tot 100 procent. Als door energie besparende maatregelen de totale LTV net boven 100 procent van de marktwaarde uitkomt, blijft de rente dus hetzelfde voor je klant. En het wordt mogelijk om deze verduurzaming tegen een lagere rente te financieren in combinatie met een BLG hypotheek.

En verandert ook iets aan de producten?
“Sinds 1 juli is het mogelijk om het leningdeel Duurzaam Wonen ook bij BLG Wonen af te sluiten. Zo kunnen ook nieuwe én bestaande klanten met een BLG hypotheek een optioneel leningdeel tegen een lagere rente voor het verduurzamen van de woning afsluiten.

ASN Duurzaam Wonen is nu voor veel meer klanten beschikbaar. Nieuwe én bestaande klanten kunnen dit product gebruiken om hun woningverduurzaming mee te financieren. Voor het leningdeel Duurzaam Wonen geldt een lager rentetarief dan voor de reguliere hypotheek. De looptijd is gemaximeerd op dertig jaar.

Uniek aan het duurzame leningdeel van ASN Bank is dat klanten het ook kunnen aanwenden voor vergroening van hun woning. Naast de vertrouwde energiebesparende voorzieningen (EBV), zijn er diverse klimaatadaptieve en natuurinclusieve maatregelen die hiermee tegen een lagere rente gefinancierd kunnen worden. Voor deze vergroening geldt overigens op basis van wet- en regelgeving (nog) geen verruiming op LTI of LTV, zoals die er wel is bij EBV.

Daarnaast is de Bespaarhypotheek vanaf nu ook bij ASN Bank verkrijgbaar.”

Vernieuwde acceptatiekader en productaanbod

Meer weten over ons vernieuwde – en verruimde – acceptatiekader en productaanbod?

Blijft de persoonlijke dienstverlening van BLG Wonen onderdeel van ASN Bank?
“Ook tijdens en na de transformatie staan wij voor de adviseur klaar. Adviseurs houden vaste contactpersonen en kunnen laagdrempelig contact met hen opnemen. In de komende periode blijven we het intermediair informeren over de verdere ontwikkelingen.
Uitgangspunt blijft dat we, samen met het intermediair, klanten goed willen laten wonen door het verstrekken van hypotheken met een marktconforme prijs en goede voorwaarden. Zodat zo veel mogelijk mensen, met verantwoorde maandlasten, toekomstbestendig en prettig kunnen wonen.”

Tot slot, wat is jouw boodschap aan het intermediaire hypotheekkanaal nu je deze nieuwe rol op je neemt? "Het intermediaire kanaal is voor ASN Bank van onschatbare waarde. Klanten lopen bij de adviseur binnen, de adviseur kent de klant en wij zijn er om het hypotheekproces soepel en snel te laten verlopen. En ook als het even wat moeilijker wordt, staan we klaar om met adviseurs mee te denken. Wij zijn ervan overtuigd dat we door de krachten van vier merken te bundelen, adviseurs nog beter van dienst kunnen zijn. Sinds 1 juli maken we al hele mooie stappen, bijvoorbeeld met ons verduurzamingsadvies en de verruiming van het acceptatiekader. Ik geloof heel sterk in een win-win-win situatie. Wat goed is voor de adviseur, is vaak ook goed voor de klant en voor onze medewerkers. Daarom wil ik me graag nog meer focussen op de overeenkomsten en gezamenlijke belangen, zodat we daar allemaal de vruchten van kunnen plukken. De persoonlijke relatie die wij hebben met jullie, de adviseurs, blijft voor ons van cruciaal belang."

Transformatie ASN Bank

Wil je meer weten over onze transformatie naar ASN Bank?

Kijk dan op Mijn Kantoor