Hoe we de merken hebben beoordeeld

Koplopers

Deze merken lopen voorop, hiermee maak je een duurzame keuze.

Middenmoters

Deze merken hebben al goede stappen gezet, maar het kan nog beter.

Achterblijvers

Deze merken lopen achter, voor een duurzame keuze kan je deze dus beter overslaan.

Het overzicht

Café Intención

Café Intención Ecológico heeft een Fairtrade en Biologisch keurmerk. In 2016 vierde het bedrijf haar 150-jarig jubileum en ging van start met het project H.E.L.P. (Honduras Education Life Project). Ze stelden zich als doel om 250 koffieboeren en hun families uit het armste en oudste koffiegebied van Honduras langdurig te ondersteunen bij het verbeteren van hun productie en leefomstandigheden. Je koopt de koffie in de supermarkt.

Café Michel

De koffiebonen die Café Michel gebruikt worden op grote hoogte geteeld, uit acht verschillende gebieden. Hier is Café Michel langetermijnverbintenissen aangegaan met koffieboeren die ze regelmatig bezoeken. De koffie heeft een Fairtrade én Biologisch keurmerk.

Circular Coffee Collective

Het Circular Coffee Collective ontstond uit frustratie over de misstanden in de koffieketen, zoals kinderarbeid, smerig vervoer en plastic bekertjes. Inmiddels bestaat het koffiecollectief uit koffieboeren uit 12 verschillende landen, Nederlandse en Belgische branders en machineleveranciers. Door intensief samen te werken, verduurzamen ze samen de hele keten; van koffieboon tot laatste slok. Ze garanderen daarbij 100% transparantie en zetten zich in om zo min mogelijk afval te creëren, zowel bij de boeren, als bij jou thuis. In 2019 stond Circular Coffee Collective in de finale van de ASN Bank Wereldprijs en op dit moment richt het collectief zich hoofdzakelijk op het verduurzamen van de koffiecorner op het werk. De koffie kun je op dit moment alleen nog voor op je werk bestellen. Dat doe je via de website van Circular Coffee Collective.

EEK Coffee

De missie van EEK Coffee is om alle koffiedrinkers kennis te laten maken met bijzondere koffie met een verantwoord, duurzaam én eerlijk verhaal. De koffie van EEK komt van duurzame koffieplantages uit Guatemala en Brazilië. Boeren verdienen een eerlijke prijs en voor elke verkochte kilo EEK Coffee wordt er 0,50 euro opzij gezet. Met deze zogenaamde EEK premie investeert het bedrijf in duurzame energieprojecten in de landen waar de koffie geproduceerd en geconsumeerd wordt, totdat ze klimaatpositief worden. De koffiebonen kun je kopen via de website van EEK coffee.

Fairtrade Original

Als eerste fairtrade organisatie ter wereld werkt Fairtrade Original intensief samen met boeren en producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika om de lokale handelsketen te verduurzamen. Voor Fairtrade Original staat een beter leven voor de mensen met wie ze samenwerken voorop. Dat is voor hen echte winst. Het merk betaalt een leefbaar inkomen referentieprijs (LIRP), de prijs die een boer zou moeten ontvangen voor één kilo koffie om hem of haar in staat te stellen een leefbaar inkomen te kunnen verdienen. Volgens Fairtrade Original begint smaak bij de oorsprong. Daar waar het zaadje de grond in gaat en de koffieboeren alleen de dieprode bessen selecteren. In 2019 lanceerde Fairtrade Original de nieuwe Community Coffee lijn. Hiermee zetten ze nog een extra stap in hun eerlijke koffieketen door de koffiebonen rechtstreeks in te kopen bij koffiecooperatie Red Ecolsierra in Colombia. Zoals de naam al doet vermoeden, is alle koffie van dit merk voorzien van het Fairtrade keurmerk. Verder hebben een aantal koffiesoorten ook het Biologisch keurmerk. Je vindt ze bij Albert Heijn en bij Coop.

Hesselink koffie

Familiebedrijf Hesselink is betrokken bij de oorsprong van zijn koffie. Dit wordt op een eerlijke manier geproduceerd. De boeren krijgen een eerlijke prijs en de bron waar de koffie vandaan komt, blijft behouden. 

Jumbo Biologisch

Als je kiest voor huismerk koffie biedt Jumbo een variant aan die zowel het Fairtrade als Biologisch keurmerk heeft. Je vindt de koffie hier.

Medellín Secret

Karakteristieke, zuivere koffies van slechts één topplantage met hart voor de wereld. Dat is waar Medellín Secret koffie voor staat. Het is een initiatief van gepassioneerde koffieboeren die geloven dat het anders kan. Ze verbouwen, oogsten, branden en vermarkten de bonen zelf, zonder dure tussenschakels. Zo krijg je meer waar voor je geld, en de koffieboer meer geld voor zijn waar. Elk van de drie finca’s heeft een eigen karakteristieke smaakprofiel. Er wordt direct bij de boer ingekocht. Een langdurige relatie, gebouwd op elkaar helpen. Helpen om de lekkerste koffiebessen van het land te produceren. Je koopt de koffie via de online winkel.

Moyee Coffee

85% van al het geld dat met koffie wordt verdiend, verdwijnt in de zakken van multinationals. Dat vond de oprichter van Moyee Coffee niet eerlijk. Hij besloot het anders te doen, pakte de hele keten aan en noemde zijn nieuwe werkwijze FairChain. Met FairChain ondernemen streeft Moyee Coffee naar een 50/50 verdeling tussen koffieproducenten en koffiedrinkers. Moyee Coffee maakt biologische en ambachtelijke koffie voor een eerlijke prijs. De boeren ontvangen een FairChain premie van 20% en ze branden en verpakken de koffie in het land van herkomst. Zo verdient het koffieproducerende land 300% meer, dan wanneer het branden en verpakken elders gebeurt. Moyee Coffee biedt 5 verschillende smaken aan, die je in allerlei vormen kunt kopen, van espressomaling tot bonen en van filtermaling tot cups. De koffie is niet te koop in de supermarkt. Bestellen kan online via de website van Moyee Coffee.

Peeze

Peeze zette als eerste Nederlandse koffiebranderij de stap om alleen nog maar gecertificeerde koffiebonen in te kopen, te branden en te verkopen. Dit betekent dat alle koffiemelanges het Fairtrade en Biologisch keurmerk hebben. En dat is niet alles. Ze verbinden mensen in de hele keten met elkaar om zo maximale impact te hebben.

Roast factory

Opgericht in 2016. Een Haagse koffiebranderij die zich richt op duurzaamheid en transparantie. Een eenmansbedrijf, ontstaan uit een passie voor koffie. Na zeven jaar ervaring als Barista maakte Stefan in Den Haag de stap naar een eigen branderij. Hij reist de hele wereld over op zoek naar de perfecte koffieboon. Zo leert hij niet alleen van de koffieboer, maar bekijkt hij ook de arbeidsomstandigheden. Zodat hij zeker een heerlijke én eerlijke koffie kan garanderen. En zo kan hij op alle plekken de kwaliteit sturen. Er zit zoveel meer werk in een bakje koffie dan wij weten. Daar wil Stefan een steentje aan bijdragen: uitleggen waar de koffie vandaan komt, en waarom die cappuccino smaakt zoals hij smaakt. Zijn missie is dan ook om iedereen in Den Haag aan de allerlekkerste koffie te krijgen: bij de boer goed verwerkt, door hem goed gebrand, en door de mensen thuis of in de koffiebar op de beste manier gezet. Shop de koffie én accessoires als een portable coffee grinder via de webshop. Ook als je geen Hagenees bent.

SMIT&DORLAS

Sinds 1882 is goede koffie voor SMIT&DORLAS meer dan alleen de juiste branding of juiste manier van zetten. In Europa hebben ze een echte voortrekkersrol in de productie van duurzame koffie. Zij weten niet beter dan dat ze duurzaam ondernemen met respect voor mens en de natuur.

Usawa Coffee

Usawa betekent ‘gelijkheid’ in het Swahili. Dat is dan ook waar Usawa Coffee naar streeft. En dan in het bijzonder voor mensen met albinisme, die in veel Afrikaanse landen geen veilig bestaan hebben. Usawa Coffee is koffie met een verhaal. Koffie van met de hand geplukte kwalitatief hoogwaardige bonen uit Tanzania, Nicaragua en Colombia. Al deze bonen zijn traceerbaar: Usawa Coffee heeft gedetailleerde informatie over de herkomst en plantage. Zo weten ze op welke hoogte de bonen groeien en hoeveel regenval er is geweest. Ook zijn ze op de hoogte van de leefomstandigheden van de koffieboeren én de lokale bevolking. Uiteindelijk wordt de koffie verpakt door de cliënten van Memo Dagbesteding in Gemert. En die verpakking bestaat 100% biologisch afbreekbare bekers en zakken. Usawa Coffee bestel je via de eigen website.

Wakuli

In 2017 bedachten de initiatiefnemers van Wakuli een innovatief plan om de productieketen van koffie te verduurzamen. Van boon tot kop. Ze koppelen de duurzame koffieboer direct aan de koffieliefhebber. Zo voorkomen ze dat kleinschalige boeren slecht betaald krijgen. Werken ze samen met nieuwe boeren, dan krijg je als klant een introductie. Daarin stellen ze boer aan je voor, vertellen meer over de koffiebonen, die hij verbouwt en over de prijs ervan. Wakuli zet zich daarnaast niet alleen in voor biologische teelt, maar ook voor de bescherming van het ecosysteem rondom de boerderijen. In 2018 financierden ze met crowdfunding de eerste container koffiebonen uit Tanzania naar Nederland. Zo is Wakuli geboren. Je vindt de koffie op de website van Wakuli en je ontvangt je bestelling in een duurzame verpakking gewoon door de brievenbus.

Zwarte koffie.nl

Koffie die iedereen blij maakt. Zwartekoffie wil een bijdrage leveren aan de lokale bevolking. Om de impact op de plaats van productie te vergroten. Een win-win situatie: goede koffie voor consumenten, een beter leven voor de lokale bevolking. Zwartekoffie doet niet aan FairTrade koffie, maar aan Direct Trade koffie. Dit is gebaseerd op 4 principes die ervoor zorgen dat de koffie ook echt eerlijk is. Een eerlijke prijs, de verzorging van mensen die het werk doen, een ‘gewoon goede’ kwalitatieve koffie, en zo duurzaam mogelijk verbouwen. Principes die altijd en overal gehanteerd worden. Je kunt de koffie los online kopen. Liever iedere vier weken koffie in huis? Kies voor een koffieabonnement.

AH Perla Biologisch

Perla, het huismerk van Albert Heijn, is UTZ/Rainforest Alliance gecertificeerd koffie. Daarnaast hebben twee soorten koffie van Perla ook een Biologisch keurmerk. Je vindt ze hier.

Australian Organic

Gek op de koffie van Australian Organic? Probeer dan ook eens de duurzame varianten. Een gedeelte van de koffie van Australian heeft een Biologisch keurmerk. Je vindt ze hier.

Boot Koffie

Boot Koffie is sinds 1973 actief. De producten hebben een biologisch keurmerk én er wordt zoveel mogelijk Direct Trade toegepast

De koffiejongens

Koffie van De koffiejongens heeft het Rainforest Alliance keurmerk. Daarnaast komt de koffie in biologisch afbreekbare koffiecups. Tot slot wordt 95% van de bestellingen lopend of per fiets bezorgd. 

Illimani

Koffie van Illimani komt uit het hoogland van Bolivia én heeft een biologisch keurmerk.

Lavazza Tierra Organic

Lavazza Tierra is een onderdeel van het Italiaanse koffiemerk Lavazza. Lavazza bestaat als sinds 1895, maar in 2002 startten ze met Tierra. Tierra is meer dan alleen de Fairtrade koffie van Lavazza. Het is een grootschalig project met als doel om de leefomstandigheden en kennis van de plaatselijke bevolking te bevorderen en verbeteren. Zij willen hen helpen om de koffieproductie rendabeler te maken en hen een goed toekomstperspectief bieden. Je vindt de koffie hier.

Nespresso

Online krijg je bij Nespresso uitgebreid hulp bij je koffiekeuze, maar je kunt alleen kiezen voor een grote variëteit aan smaken en niet voor biologische en/of fairtrade koffie. De koffie van Nespresso heeft geen Fairtrade of Biologisch keurmerk. Wel heeft Nespresso een eigen programma: AAA Sustainable Quality, maar ze communiceren niet duidelijk over de impact daarvan. Nespresso is een merk van Nestlé. Nestlé is om meerdere redenen afgekeurd voor de ASN Beleggingsfondsen. Waarom? Dat lees je hier

Segafredo Selezione Organica

Segafredo Zanetti kwam in 2018 met Segafredo Selezione Organica, een unieke biologische melange. Deze koffie bestaat uit biologische koffiebonen afkomstig uit Peru, Mexico en Uganda. De koffie is voorzien van het Biologisch keurmerk. Je vindt ze hier.

Simon Lévelt

Sommige producten van Simon Lévelt hebben één van onze favoriete keurmerken. De koffieproducent zet mens en milieu voorop. Daarnaast is Simon Lévelt lid van de Specialty Coffee Association

Starbucks

Starbucks heeft veel verschillende soorten koffie, die niet zijn voorzien van een Fairtrade en/of Biologisch keurmerk. Starbucks heeft wel een eigen duurzaamheidsprogramma met duidelijke doelstellingen voor 2030. Het programma heet ‘C.A.F.E. Programma’ en richt zich op milieumaatregelen en een eerlijk loon voor de boeren. Het is duidelijk dat duurzaamheid belangrijk is voor Starbucks, maar ze communiceren niet over de resultaten. Daardoor is de waarde van dit programma voor ons moeilijk in te schatten. Om andere redenen dan de koffie is Starbucks als bedrijf afgekeurd voor de ASN Beleggingsfondsen. Daarover lees je hier meer.

Douwe Egberts

De koffie van Douwe Egberts heeft geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk voor particulieren. Alleen zakelijke klanten kunnen kiezen voor koffie met deze keurmerken.

Illy

De koffie van Illy heeft geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. In deze lijst vind je genoeg duurzame alternatieven.

Kanis en Gunnink

Dit oer-Hollandse koffiemerk heeft geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. In deze lijst vind je genoeg duurzame alternatieven.

L’OR Espresso

De koffie van L’OR heeft geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. In deze lijst vind je genoeg duurzame alternatieven.

Nescafé en Nescafé Dolce Gusto

De verschillende koffievarianten van Nescafé, waaronder Nescafé Dolce Gusto, hebben geen keurmerk. Nescafé heeft een eigen programma: ‘Nescafé Plan’. Dit programma richt zich op de boeren en op ketenverantwoordelijkheid. Het laat zien dat Nescafé duurzaamheid belangrijk vindt, maar zonder een Fairtrade of Biologisch keurmerk is het voor ons moeilijk om de kwaliteit te beoordelen.

Nescafé is een merk van Nestlé. Nestlé is om meerdere redenen afgekeurd voor de ASN Beleggingsfondsen. Waarom? Dat lees je hier.

Senseo

De koffie van Senseo heeft geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. In deze lijst vind je duurzame alternatieven.

Waar hebben we naar gekeken?

1 Fairtrade

Het Fairtrade-keurmerk (vroeger in Nederland Max-Havelaarkeurmerk) richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden en helpt ze een betere positie te verkrijgen in de handelsketen. Als de boeren en arbeiders een betrouwbaar inkomen hebben en kunnen leven van hun werk, kunnen ze bouwen aan een duurzame toekomst voor hun gezin en gemeenschap. Heeft een product het Fairtrade-keurmerk, dan weet je zeker dat boeren en arbeiders gegarandeerd een eerlijke prijs én een aanvullende Fairtrade-premie voor hun producten ontvangen.

2 Biologisch

Het Europees biologisch keurmerk maakt duidelijk dat het product voldoet aan de EU-regels voor biologische landbouw. Het keurmerk vereist dat duidelijk is waar de ingrediënten vandaan komen en dat ze biologisch geteeld zijn, zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen. Het biologisch keurmerk stelt geen prestatie-eisen aan ontbossing, watergebruik, afvalbeheer, energiegebruik en emissies. Wel is een verantwoord gebruik van energie en van natuurlijke hulpbronnen zoals water, bodem, organische stoffen en lucht verplicht.

3 Rainforest Alliance

De Rainforest Alliance zet zich in voor natuurbehoud en betere sociale omstandigheden in de land- en bosbouw. Veel regels zijn vergelijkbaar met het Fairtrade en Biologisch keurmerk. De Rainforest Alliance stimuleert boeren om klimaatmaatregelen te nemen, maar beperkt gebruik van bestrijdingsmiddelen is bijvoorbeeld wel toegestaan. Het Rainforest Alliance keurmerk heeft strenge criteria voor ontbossingopgesteld. Gecertificeerde boeren krijgen een betere prijs, maar die is niet – zoals bij Fairtrade - gegarandeerd. In 2018 is de Rainforest Alliance gefuseerd met het UTZ keurmerk. Hoewel het UTZ-keurmerk wordt uitgefaseerd, kun je het UTZ-logo nog tot na 2022 op verpakkingen tegenkomen.

Bedrijven versus merken

Je las het misschien al bij merken als Starbucks, Nespresso en Nescafé; zij vallen onder grote beursgenoteerde bedrijven die wij onderzoeken op duurzaamheid. Op basis van dit onderzoek bepaalt ASN Impact Investors - de beheerder van de ASN Beleggingsfindsen of ze goedgekeurd of afgekeurd worden voor belegging. Zowel Starbucks als Nestlé, het moederbedrijf van Nespresso, Nescafé en Dolce Gusto, zijn afgekeurd voor de ASN Beleggingsfondsen. Toch hebben we ook de duurzaamheidsprogramma’s van deze merken genoemd, net als die van het afgekeurde Starbucks. We kijken hier namelijk echt naar het merk, en niet naar het bedrijf dat eigenaar is van dat merk. Veel van de andere bedrijven waar koffiemerken onder vallen hebben we niet onderzocht, bijvoorbeeld omdat ze niet beursgenoteerd zijn. Als je meer wilt weten over hoe wij bedrijven onderzoeken en beoordelen, kijk dan hier.

Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.