Hoe we de merken hebben beoordeeld

Koplopers

Deze merken lopen voorop, hiermee maak je een duurzame keuze.

Middenmoters

Deze merken hebben al goede stappen gezet, maar het kan nog beter.

Achterblijvers

Deze merken lopen achter, voor een duurzame keuze kan je deze dus beter overslaan.

Het overzicht

Chocolatemakers

In 2008 organiseren oud-studiegenoten Rodney & Enver het eerste chocoladefestival in Amsterdam. Ze wilden laten zien hoe echte chocolade wordt gemaakt, maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Blijkbaar deed niemand dat in Nederland. Dus besloten ze het zelf te gaan doen. In 2011 ontwikkelden ze hun eigen productielijn en begonnen ze met experimenteren. In 2011 rolt de eerste Gorilla bar met cacao uit Congo van de band. Het bedrijf Chocolatemakers is geboren. In de jaren daarna groeit de productielijn en komt de biologische cacao ook uit andere windrichtingen. Ze werken samen met boeren en andere partners in de keten en blijven zichzelf continu verbeteren. Ze verkopen hun chocolade direct aan consumenten, maar ook aan de professionele markt. Sinds maart 2020 is de chocolade ook officieel Fairtrade gecertificeerd en doen ze een aantal projecten met leefbaar loon.

Conscious Chocolate

Het Engelse merk Conscious Chocolate maakt sinds 2004 raw en vegan chocolade, die ze over de hele wereld verkopen. De repen zijn niet alleen vrij van melkproducten, maar bevatten ook geen soja, geraffineerde suiker en gluten. Elk ingrediënt wordt duurzaam ingekocht voor een eerlijke prijs, uit Peru en andere Zuid-Amerikaanse landen. De verpakking bevat geen plastic en kun je thuis composteren. Ook de mensen die bij Conscious Chocolate in Engeland werken worden goed verzorgd. Er is yoga onder werktijd, vergaderingen beginnen met een korte meditatie en er is veel aandacht voor vrouwelijk leiderschap.

Hershey's

Hershey is aangesloten bij Rainforest Alliance en Fair Trade USA, biedt volledige transparantie van leveranciers en heeft voor kwetsbare regio’s een aanvullend programma Cocoa for Good. In 2012 besloot Hershey om in 2020 100% gecertificeerde en duurzame cacao in te kopen en dat doel is bereikt. Nu is hun doelstelling om in 2025 hun cacao direct in te kopen bij boeren in kwetsbare regio’s, zoals Ivoorkust en Ghana. 

Jumbo Biologisch Chocolade

De biologische chocolade van Jumbo heeft naast het Biologisch keurmerk ook het Fairtrade keurmerk. De verpakking is recyclebaar.

Lovechock

Bij Lovechock willen ze de wereld een beetje mooier achterlaten en mensen helpen om te genieten van echte chocolade. Lovechock chocolade is namelijk bijzonder, want het is raw. Dat betekent dat de cacao niet hoger verhit is dan 42 graden Celsius. Het voordeel hiervan is dat daardoor de vitaminen, mineralen, antioxidanten, flavonoïden erin blijven zitten. Daarnaast is de chocolade biologisch, bevat weinig suiker en is vegan. Ze kopen de cacao direct in bij de boeren, die ze een eerlijke prijs betalen en zijn sinds 2011 plastic-vrij. De wikkel kan gewoon bij het gft-afval.

Mesjokke

De vrienden Luc en Per maken met Mesjokke, op een transparante manier, verantwoorde en overheerlijke chocolade. Ze begonnen in 2014 op kleine schaal, maar hebben inmiddels een eigen chocoladefabriek(je) in de provincie Utrecht, waar ze de rauwe bonen zelf verwerken tot repen. Mesjokke koopt de bonen direct in bij de cacaoboeren, waardoor de boeren een eerlijke prijs krijgen en Mesjokke precies weet waar de bonen vandaan komen. Van bean to bar een mooi product.

Raaka

Raaka maakt, net als Lovechock, vegan chocolade van rauwe cacao. De smaken zijn interessant, zoals green tea crunch, of maple and nibs. Ze weten van elke reep precies waar de ingrediënten vandaan komen. Dat kan ook, omdat ze direct inkopen bij cacaoboeren in Peru, Tanzania en de Dominicaanse Republiek, voor een premium prijs. Hoeveel dat is, vermelden ze gewoon op hun website. Alle chocolade is biologisch en bevat geen genetisch gemodificeerde ingrediënten, gluten of soja. Raaka heeft geen Fairtrade- of Biologisch keurmerk, maar ze creëerden hun eigen certificering, die ze Transparant Trade noemen.

Ritter Sport

Ritter Sport is een familiebedrijf dat herkenbare vierkante chocoladerepen maakt in een herkenbare, kleurrijke verpakking. Ritter Sport maakt kwalitatief goede producten met respect voor de mens en met een minimale impact op het milieu. Ritter Sport heeft ook een certificaat van het Centre for Sustainable Corporate Leadership (ZNU). Dit instituut checkt de duurzaamheidsmaatregelen van Ritter Sport, waaronder hun beleid op het gebied van mensenrechten en klimaat.

Seed and Bean

Seed and Bean is een Brits chocoladebedrijf dat kleinschalige chocolade met spannende smaken produceert. Het hele proces, van boon tot bar, is duurzaam. Dat doen ze met biologische ingrediënten, de producenten krijgen een eerlijke prijs en de verpakking is gemaakt van natuurlijke materialen. Leuk detail is dat Seed and Bean ook abonnementen verkoopt. Zo weet je zeker dat je nooit zonder chocolade komt te zitten.

Swiss

Swiss maakt de chocoladerepen volgens het “bean to bar” principe. Ze doen alles zelf. Van directe inkoop van de cacaobonen, het roosteren, het vermalen van de cacao nibs en het toevoegen van alle overige ingrediënten. En natuurlijk het belangrijkste: het maken van de chocoladerepen. De repen hebben het Fairtrade en Biologische keurmerk.

The Other Bar

The Other Bar wil radicale gelijkheid. Boeren krijgen namelijk maar 3% van de waarde van de cacao die wordt gebruikt om chocolade van te maken. En dat is oneerlijk, want hierdoor heeft de boer niet genoeg geld om van te leven. Dat is de reden dat The Other Bar een eigen fabriek heeft in Ecuador waar ze chocolade maken en waar medewerkers een eerlijk loon ontvangen en de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen. Om de boeren te helpen hebben ze een programma waarmee je cacaobomen kunt kopen. Voor elke reep die je koopt, krijg je een ‘token’. Als je vier ‘tokens’ inlevert, koopt The Other Bar een cacaoboom voor een boer. Zo kan de boer zijn inkomen verhogen en draag jij bij aan een eerlijker systeem. Leuk detail is dat je met een GPS-locatie precies ziet waar ‘jouw’ boom wordt geplant.

Tony's Chocolonely

Over het bijzondere verhaal van de oprichting van Tony's Chocolonely is niet voor niets een boek geschreven. Journalist Teun van de Keuken ontdekte in 2003 dat illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de cacao-industrie schrikbarend vaak voorkomt. Daarom besloot hij na het eten van een aantal chocoladerepen, zich in het programma Keuringsdienst van Waarde aan te geven als chocoladecrimineel. En om er zelf iets aan te doen, richtte hij Tony's Chocolonely op. De doelstelling is 100% slaafvrije chocolade. Met mooie wikkels, spannende smaken en goede communicatie werd het merk al snel een publiekslieveling. Vorig jaar verkochten ze ruim 43 miljoen chocoladerepen, werkten ze direct samen met 6.624 boeren en keerden ze meer dan 2 miljoen euro uit als premie bovenop de fairtradepremie die de boeren al krijgen. Zo krijgen deze een leefbaar loon.

Zotter

Vader en dochter Zotter verkopen handgemaakte chocolade in 100 verschillende smaken. De wikkel is een kunstwerkje op zich. Het team van Zotter maakt de chocolade vanaf de boon in kleine hoeveelheden. En ze zoeken telkens naar nieuwe bijzondere bonen en smaken. De hele fabriek in Oostenrijk draait op duurzame energie.

Delicata

Delicata, een merk van Albert Heijn, werkt samen met Tony Chocolonely (de koploper in dit overzicht) naar 100% slaafvrije chocolade. Dit doen ze met traceerbare cacaobonen, een hogere prijs dan de certificeringspremie en lange-termijn-samenwerking met coöperaties.

Hoja Verde

Hoja Verde maakt koosjere chocoladerepen. De cacaobonen kopen ze direct in bij de boeren voor een eerlijke prijs. De hele productie vindt plaats in Ecuador, waardoor ze werkgelegenheid creëren en de mensen in Ecuador mee profiteren van de productie. Ze zijn niet aangesloten bij keurmerken.

Lindt & Sprüngli

Het Zwitserse bedrijf Lindt & Sprüngli bestaat al sinds 1845 en is marktleider voor chocolade in meer dan 100 landen. Bij Lindt zijn ze zich ervan bewust dat cacao wordt geproduceerd in landen met moeilijke leef- en werkomstandigheden en daardoor werken ze aan een duurzame cacaoproductie.

Neuhaus Chocolate

Alle cacaobonen die Neuhaus gebruikt, komen van hun eigen cacaoplantage in Ecuador. Hierdoor kunnen ze een duurzaam inkomen en veilige werkomstandigheden garanderen en kinderarbeid uitsluiten. Ze gebruiken natuurlijke ingrediënten en geen palmolie. Neuhaus is actief in 50 landen.

Way to Go! (Lidl)

De Way to Go! chocoladerepen van Lidl bevatten 100% traceerbare cacao uit Ghana. Naast de Fairtrade premie betaalt Lidl nog een extra premie om het inkomen van de boeren te verhogen.

Côte d’Or

De repen van Côte d’Or hebben geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. Côte d’Or is wel aangesloten bij Cocoa Life en heeft een aantal biologische repen.

Crunch Nestlé

Nestlé werkt samen met de Fair Labor Association, is UTZ gecertificeerd UTZ, Fairtrade gecertificeerd en lokale overheidsinstanties en NGO’s.

Johnny Doodle

De repen van Johnny Doodle hebben geen Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. Johnny Doodle heeft wel een Fairtrade-keurmerk en een eigen Foundation waarmee ze de werk- en leefomstandigheden van de boeren verbeteren. De resultaten van dit werk vind je op de binnenkant van de chocoladewikkels.

Koetjesreep

De Koetjesrepen hebben geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. Koetjesreep heeft wel een Cocoa Horizons certificaat en richt zich ook op bosvriendelijke cacaoteelt en het tegengaan van kinderarbeid.

Milka

De repen van Milka hebben geen Fairtrade, Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. Milka is wel aangesloten bij Cocoa Life en heeft als doel om uitsluitend duurzaam geteelde cacao te gebruiken.

Verkade

De repen van Verkade hebben geen Biologisch of Rainforest Alliance keurmerk. Het oer-Hollandse bedrijf is wel UTZ- en Fairtrade-gecertificeerd en ze reduceren de CO2 uitstoot van hun activiteiten, besparen water, gebruiken alleen duurzame palmolie en gerecyclede verpakkingen.

Waar hebben we naar gekeken?

1 Eerlijk loon

Op dit moment is de cacaoprijs zo laag dat veel boeren geen leefbaar loon ontvangen. Het is misschien net genoeg om van te eten, maar niet voor huisvesting, kleding, onderwijs en zorg. Laat staan om te sparen voor onvoorziene kosten en de toekomst. Om de kloof tussen het huidige inkomen van de boeren en het inkomen dat ze nodig hebben om van te leven, te dichten, is actie van de merken nodig. Als zij de boeren een leefbaar loon garanderen, kunnen de boeren voorzien in hun basisbehoeften en neemt de kans op allerlei uitwassen, waaronder kinderarbeid af.

2 Ontbossing

Cacaobomen groeien het beste in het tropisch regenwoud, waar de biodiversiteit heel hoog is. Om cacao te telen, worden bomen in deze gebieden gekapt om plaats te maken voor cacaoplantages. Soms gebeurt het kappen legaal, maar vaak ook illegaal. Hierdoor verdwijnen er elk jaar enorme stukken tropisch bos, met grote gevolgen voor planten en dieren. Voor veel bedrijven in de cacaosector is ontbossing een belangrijk thema. Zij beloven ontbossing een halt toe te roepen, maar alleen al in het westelijke cacaogebied van Ivoorkust verdwenen er afgelopen jaar 13.700 hectares tropisch bos. Dit staat gelijk aan 27.400 voetbalvelden. Eén van de oplossing om ontbossing tegen te gaan is boslandbouw, maar het vraagt ook om structurele hulp aan de boeren om meer opbrengst uit hun bestaande plantages te halen, waardoor uitbreiding niet nodig is.

3 Fairtrade-keurmerk

Het Fairtrade-keurmerk (vroeger in Nederland Max-Havelaarkeurmerk) richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden en helpt ze een betere positie te verkrijgen in de handelsketen. Als de boeren en arbeiders een betrouwbaar inkomen hebben en kunnen leven van hun werk, kunnen ze bouwen aan een duurzame toekomst voor hun gezin en gemeenschap. Heeft een product het Fairtrade-keurmerk, dan weet je zeker dat boeren en arbeiders gegarandeerd een eerlijke prijs én een aanvullende Fairtrade-premie voor hun producten ontvangen.

4 Biologisch keurmerk

Het Europees biologisch keurmerk maakt duidelijk dat het product voldoet aan de EU-regels voor biologische landbouw. Het keurmerk vereist dat duidelijk is waar de ingrediënten vandaan komen en dat ze biologisch geteeld zijn, zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen.

5 Rainforest Alliance-keurmerk

Rainforest Alliance richt zich op duurzamere landbouw. De regels van dit keurmerk zijn vergelijkbaar met het Fairtrade en Biologisch keurmerk. Rainforest Alliance stimuleert boeren om klimaatmaatregelen te nemen, maar boeren mogen in beperkte mate bestrijdingsmiddelen gebruiken. Het Rainforest Alliance keurmerk heeft ook strenge criteria voor ontbossing. Gecertificeerde boeren ontvangen een betere prijs voor de cacao.. Onlangs is de Rainforest Alliance gefuseerd met het UTZ keurmerk. Met de komst van het nieuwe 2020 Rainforest Alliance certificeringsprogramma, wordt UTZ-certificering geleidelijk uitgefaseerd. Wij richten ons daarom alleen op het Rainforest Alliance keurmerk.

Bedrijven versus merken

Wij onderzoeken beursgenoteerde bedrijven op duurzaamheid. Op basis van deze onderzoeken bepaalt ASN Impact Investors, de beheerder van de ASN Beleggingsfondsen, of ze worden goedgekeurd of afgekeurd voor belegging. Voor dit onderzoek hebben we naar andere criteria gekeken. We geven je namelijk informatie over een merk. Het kan zijn dat het merk en het bedrijf hetzelfde zijn, zoals bij Tony's Chocolonely. Het is ook mogelijk dat het merk een van honderden producten van een bedrijf is, zoals bij Jumbo. Dit betekent dat als een merk goed scoort in dit overzicht, dit niet betekent dat het bedrijf ook goedgekeurd wordt voor de ASN Beleggingsfondsen. Over het duurzaamheidsprogramma van Crunch Nesté in dit overzicht kunnen we bijvoorbeeld geen goed oordeel vellen, maar Nestlé als bedrijf is afgekeurd voor de ASN Beleggingsfondsen. Als je meer wilt weten over hoe wij bedrijven onderzoeken en beoordelen, kijk dan hier.

Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.