Unilever is koploper in de voedingssector

290x bekeken

De ASN Beleggingsfondsen en ASN Vermogensbeheer kunnen sinds deze maand beleggen in aandelen Unilever. De Nederlandse multinational voldoet aan de duurzaamheidscriteria van de ASN Bank.
“Unilever steekt zijn nek uit met heel ambitieuze doelstellingen. Dat herken en waardeer ik zeer. Daarnaast blijven wij natuurlijk scherp letten op de voortgang die de onderneming in de praktijk boekt.”
Piet Sprengers, hoofd duurzaamheidsbeleid & -onderzoek ASN Bank

De ASN Beleggingsfondsen en ASN Vermogensbeheer kunnen sinds deze maand beleggen in aandelen Unilever. De Nederlandse multinational voldoet aan de duurzaamheidscriteria van de ASN Bank. Wij onderzochten het beleid van Unilever en spraken met het management over de wijze waarop het bedrijf dit in praktijk brengt. De conclusie: Unilever heeft goed beleid en wordt terecht gezien als koploper op het gebied van duurzaamheid in de sector voeding en huishoudelijke artikelen.

Afweging: beleid versus praktijk

Unilever werkt aan ambitieuze programma’s en doelstellingen om duurzaam leven tot gemeengoed te maken. Tegelijkertijd gaat er in de praktijk nog geregeld iets mis. Er worden vraagtekens gezet bij schendingen van arbeidsrechten in de keten van toeleveranciers, bescherming van consumenten en het gebruik van niet-duurzame palmolie.

Duurzaamheidexperts Piet Sprengers en Irene de Jong hebben hierover gesproken met de verantwoordelijke personen bij Unilever. Zij erkennen dat het nog niet is gelukt om alle misstanden uit te bannen. Sprengers en De Jong hebben wel vertrouwen dat Unilever goede voorzorgsmaatregelen neemt om zijn beleid te borgen. Het hanteert bijvoorbeeld beheersystemen, controles en rapportageplicht.

In gesprek met Unilever

Anniek Mauser, directeur Duurzaamheid bij Unilever, was vorig jaar te gast bij ASN Live in Almere. Daar vertelde ze over de ambitie van Unilever om zijn milieubelasting te verkleinen en zijn positieve maatschappelijke invloed te vergroten.

“Twee miljard keer per dag wordt er een Unileverproduct geconsumeerd. We zitten in 190 landen. We werken met honderdduizenden toeleveranciers en boeren. We willen in 2020 al onze landbouwgrondstoffen uit duurzame landbouw halen, 1 miljard mensen helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren, en de milieu-impact van onze producten door de hele keten hebben gehalveerd.

Ons ambitieniveau is hoog, dus de uitdaging groot. Dat betekent dat er in de praktijk helaas soms iets misgaat. Dat bijvoorbeeld een systeem niet helemaal waterdicht blijkt te zijn. Wij zijn hier transparant over, en constructief en realistisch in de oplossingen.”

Bekijk welke bedrijven wij goedkeuren voor de ASN Beleggingsfondsen.

Delen op:

Dit vind je misschien ook interessant