In 2013 begonnen Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies met Seepje: een nieuw, duurzaam wasmerk dat is gebaseerd op een eeuwenoud, in de natuur volop aanwezig ingrediënt. Een kleine 8 jaar later bestaat de Seepje-familie uit 5 was- en poetscategorieën en is het merk in Nederland, België en Duitsland te koop. Wasman Jasper vertelt in aflevering 2 van Ondernemer in de spotlight over de start aan de keukentafel, de iconische fles en hun plannen.

We spoelen de film een kleine 10 jaar terug. Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies, studenten van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, zien in een documentaire een Nepalese vrouw de was doen met de schillen van een vrucht. Volgens Jasper Gabriëlse roken ze allebei de ondernemerskansen: ‘Er bestonden voornamelijk wasmiddelen op basis van aardolie. Met deze superschillen gingen we in Nederland bewijzen dat de was doen prima met natuurlijke grondstoffen kan.’

Voor de komst van Seepje had de duurzaam bewuste consument in het wasmiddelenschap van de supermarkt weinig te kiezen. De bekende merken hadden weliswaar afscheid genomen van natuuronvriendelijke fosfaten maar bijna alle wasmiddelen bevatten op aardolie gebaseerde ingrediënten. Een fossiel product waar we de komende decennia van af moeten kicken om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

‘Heb je een pompwagen voor die pallet?’

Het duurt niet lang voor Jasper en Melvin hun eerste container met schillen van de Sapindus-mukorossivrucht uit Nepal laten verschepen. Het orderbedrag van € 4.600 komt uit hun studiefinanciering. Als de superschillen zijn gearriveerd staan familie en vrienden klaar om ze aan de keukentafel in te pakken. De chauffeur van Marqt (hun eerste grote klant) komt een paar dagen later de allereerste pallet verpakte Seepje-schillen ophalen en vraagt of ze een pompwagen hebben. Ze schudden hun hoofd, wie heeft zo’n ding nou thuis staan?

Duurzaamheid was Jasper niet met de paplepel ingegoten (‘ik kom wat duurzaam bewustzijn betreft uit een gewoon gezin’). Maar al op jonge leeftijd liet hij zijn ondernemerskant zien. Ook hier kwam zeep en schuim bij kijken: ‘Op mijn 9e klaagde ik bij mijn vader dat het zakgeld ontoereikend was. Ga onze auto maar wassen, zei hij tegen me. Een paar maanden later waste ik – vanaf een krukje - alle auto’s in onze straat, voor € 10 per auto.’

Van schil naar vloeibaar

Na gesprekken met de eerste gebruikers van de superschillen trokken de wasmannen een belangrijke conclusie. Jasper: ‘Een kleine groep, donkergroene consumenten was enthousiast over onze superschillen. Maar om een grotere groep te bereiken en meer impact te hebben moesten we naast de schillen ook een vloeibaar wasproduct gaan aanbieden.’

Zo gezegd, zo gedaan. Er werd een grote ketel gekocht en daarmee werd de saponine (het natuurlijk zeepextract) uit de schillen gekookt en gefilterd. Een paar maanden later breidt Seepje zijn assortiment uit met een vloeibaar wasmiddel.

“We willen het meest impactvolle en inspirerende was- en poetsmerk van Europa worden”

Jasper Gabriëlse

mede-oprichter van Seepje

Om op te kunnen schalen naar grote supermarktketens als Albert Heijn krijgt Seepje hulp van buitenaf: van het Amsterdamse bureau Generous Minds (zij helpen met de marketingstrategie), van het Haarlemse bureau Heldergroen (zij helpen met het uitbouwen van het merk) en van het Delftse designbureau Flex/Design. Hun designer Ronald Lewerissa ontwerpt een pastelblauwe fles in de vorm van een ouderwets stuk zeep. ‘Ons succes is voor een deel te danken aan die fles’, zegt Jasper. ‘En dat het ontwerp iconisch is, blijkt wel uit de drie awards die we hebben gekregen.’

Jasper Gabriëlse, mede-oprichter van Seepje

Wassen met impact

Met een fles Seepje koopt een consument een product zonder aardolie en schadelijke synthetische geur- en kleurstoffen, optische witmakers en microplastics. Bovendien zorgt hij ervoor dat Nepalese arbeiders een eerlijke prijs krijgen voor hun oogst, dat de Sapindus-boom behouden blijft en dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij Seepje – met veel plezier - helpen met inpakken.

En dan de afgelopen twaalf maanden. Jasper kijkt er met een dubbel gevoel op terug: ‘Het was een triest jaar maar zakelijk ging het erg goed. Eind 2019 introduceerden we handzeep en kort daarna brak in China corona uit: de verkoop ging met een factor 10 omhoog. Verder kregen we een plek in de schappen van Plus. En lanceerden we een nieuw product: Seepje wasverzachter.’

Niet alleen zachter

Na wasmiddel, allesreiniger, afwasmiddel en handzeep is wasverzachter het vijfde product in het assortiment van Seepje. Een onderschat product volgens Jasper: ‘Wasverzachter is overbodig denken veel mensen. De kern van het product zit wat ons betreft niet in geur en zachtheid maar in het beschermen van de vezels. Er wordt heel veel kleding weggegooid. Wasverzachter zorgt ervoor dat er 35% minder vezelverlies plaatsvindt. Bovendien zit in onze wasverzachter geen dierlijk vet.’

Groeiplannen

En de toekomst? ‘We willen het meest impactvolle en inspirerende was- en poetsmerk van Europa worden’, zegt Jasper over hun groeiplannen. Toch gebeurt die groei beheerst, de afgelopen jaren streefde Seepje jaarlijks naar een verdubbeling van de omzet. Voor de komende jaren gaan de ambities verder. Met vers kapitaal (van aandeelhouders Doen en Fair Capital Partners en een recente crowdfunding) en nieuwe collega’s wil Seepje zijn positie in België en Duitsland verstevigen en een plek veroveren in Franse supermarkten.

Terug naar finale van 2014

In de lijst met succesvolle ondernemingen die meededen aan de ASN Bank Wereldprijs - de competitie voor startende duurzame ondernemers van ASN Bank - is Seepje een van de meest succesvolle. Hoe kijkt Jasper terug op hun finaleplaats in 2014? ‘We verloren de finale van Yoni, een prachtig merk en vrienden van ons. Maar omdat Marieke Eyskoot ons samen met ASN Bank een plek op de, destijds populaire MINT-modebeurs aanbood kregen we er in één keer zo’n 70 nieuwe verkooppunten bij.’

Hij is blij met de aandacht die ASN Bank in de volgende jaren bij klanten genereerde: ‘Een crowdfundinglening in 2019 via OnePlanetCrowd was mede dankzij de interesse van ASN-klanten in 36 uur al volgetekend. Met de € 300.000 konden we onder meer de ontwikkeling en productie van nieuwe Seepje afwasmiddelen financieren.’

In 2018 maakt Jasper zijn debuut als jurylid van de ASN Bank Wereldprijs. Hoe is dat? ‘Het jureren bij de ASN Bank Wereldprijs voelt alsof ik iets terug kan doen voor de opkomende startende ondernemers van Nederland. De ASN Bank Wereldprijs is met stip de meest waardevolle prijs voor startende, duurzame ondernemers in Nederland. Dat is geen reclametekst maar een ervaring van mij en Melvin. Ik vind het gaaf dat ik daaraan kan bijdragen.‘