Hoe we de merken hebben beoordeeld

Koplopers

Deze merken lopen voorop, hiermee maak je een duurzame keuze.

Middenmoters

Deze merken hebben al goede stappen gezet, maar het kan nog beter.

Achterblijvers

Deze merken lopen achter, voor een duurzame keuze kan je deze dus beter overslaan.

Het overzicht

Ethletic

Ethletic maakt vegan sneakers van biologisch katoen en natuurlijk rubber. Volgens GOY scoren ze een ‘goed’.

  • Mensen (score 4/5)

Op het gebied van mensenrechten doet Ethletic het heel goed. Ze maken de sneakers van fairtrade gecertificeerd katoen en dat garandeert dat leveranciers een leefbaar loon krijgen. Daarnaast hebben ze zicht op de hele keten, die op een onafhankelijke manier wordt gecontroleerd.

  • Dieren (score 5/5)

Ook op het gebied van dierenwelzijn doen ze het heel goed. De hele lijn is vegan, dus daar komt geen dier(enleed) aan te pas.

  • Planeet (score 3/5)

Het milieubeleid van Ethletic is in ontwikkeling. Ze gebruiken biologisch en fair trade gecertificeerd katoen. Dit zorgt ervoor dat er geen troep in de natuur en het water komt. Er is alleen geen duidelijk beleid om afval van textiel tijdens de productie te minimaliseren.

Flamingo's Life

Het doel van Flamingo’s Life is om de planeet mooier te maken. En daar krijgen ze van GOY een ‘goed’ voor. Ze doneren maandelijks een deel van de omzet aan een goed doel, planten per paar schoenen vijf bomen en werken samen met Waste Free Oceans.

  • Mensen (score 3/5) 

Het merk produceert in Spanje, waardoor het risico op mensenrechtenschendingen laag is. Daarnaast proberen ze ook om de hele keten te controleren. Ze communiceren niet over het betalen van een leefbaar loon.

  • Planeet (score 3/5) 

Flamingo’s Life gebruikt een aantal milieuvriendelijke materialen, reduceren het watergebruik en ook het afvalwater. Ze produceren lokaal, wat leidt tot een lage milieu-impact. Op hun website schrijven ze niets over het wel of niet gebruiken van chemicaliën.

  • Dieren (score 5/5) 

De score op het gebied van dierenwelzijn is heel goed. Flamingo’s Life is volgens dierenrechtenorganisatie PETA volledig vegan bevonden.

Good Guys

Good Guys Don’t Wear Leather: dat is het uitgangspunt van het Franse merk Good Guys. Een duidelijk statement van dit 100% vegan schoenenmerk. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’.

  • Planeet (score 3/5)

De (duurzame) materialen die Good Guys gebruikt komen uit Europa. Hierdoor verminderen ze hun footprint. Toch zijn er ook verbeterpunten. De materialen voor de duurzame sneakers zijn niet allemaal duurzaam en het bedrijf heeft ook geen duidelijke strategie om het gebruik van chemicaliën en textielafval te minimaliseren.

  • Mensen (score 3/5)

Volgens de website zijn de schoenen 100% sweatshop-free, maar het bedrijf heeft geen duidelijke code of conduct. De laatste productiefase van de schoenen vindt plaats in Portugal en daar is weinig kans op uitbuiting. Er is alleen geen bewijs dat het bedrijf de betaling van een leefbaar loon in de volledige toeleveringsketen garandeert

  • Dieren (score 5/5)

Op het gebied van dierenwelzijn scoren ze heel erg goed. Alle producten zijn 100% vegan.

ID.EIGHT

Het Italiaanse merk ID.EIGHT is opgericht door Dong Seon Lee en Giuliana Borzillo. Eerst deelden ze allebei een liefde voor footwear en niet veel later ook voor elkaar. Samen produceren ze sinds 2020 sneakers die worden gemaakt van gerecyclede materialen en afval uit de voedselindustrie. De sneakers hebben een verfijnd ontwerp, met een knipoog naar de jaren ’90. 

ID.EIGHT scoort ‘goed’ op Good On You, met de meeste punten voor dierenwelzijn. Alle producten zijn 100% vegan. De productie vindt plaats in Europa en ID.EIGHT stelt milieueisen aan zijn leveranciers. Dat beperkt de milieubelasting. Ook is de kans op mensenrechtenschendingen laag. Wel zijn er enkele verbeterpunten voor het merk. ID.EIGHT heeft geen gedragscode en is niet transparant of in de hele keten een leefbaar loon wordt betaald. Ook is het niet duidelijk of ID.EIGHT chemicaliën gebruikt en zo ja, hoe het van plan is dat in de toekomst te vermijden.

  • Planeet (score 3/5)

De (duurzame) materialen waarvan ID.EIGHT sneakers maakt, bestaan uit gerecyclede materialen  en afval uit de voedingsindustrie. Al het materiaal komt uit Europa. Dat zorgt voor een kleinere voetafdruk en dat is positief. Ook beperkt het bedrijf het gebruik van chemicaliën, water en afvalwater. 

Er zijn ook verbeterpunten. Er is geen bewijs dat ID.EIGHT het gebruik van chemicaliën bij de productie minimaliseert. Deze kunnen schadelijk zijn voor werknemers en het milieu. Good On You ziet ook geen bewijs dat het bedrijf textielafval in de keten minimaliseert. 

  • Mensen (score 3/5)

De laatste productiefase van ID.EIGHT vindt plaats in de Europese Unie. Daarom is het risico op arbeidsmisbruik beperkt. Ook weet het bedrijf wie er aan de sneakers werken. Het bedrijf heeft echter geen gedragscode. Er is ook geen bewijs dat het een leefbaar loon uitbetaalt. Daar valt nog winst te behalen. 

  • Dieren (score 5/5)

Op het gebied van dierenwelzijn scoort ID.EIGHT heel erg goed: alle producten zijn volledig vegan.

Score van Good On You 4: ‘good’.

Nae

Nae staat voor "No Animal Exploitation”. Het merk zet zich in om diervriendelijke en milieubewuste schoenen te maken.

  • Planeet (score 3/5)

Nae gebruikt een aantal milieuvriendelijke en gerecyclede materialen voor de sneakers. Het merk produceert lokaal om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Er is geen bewijs dat het merk textielafval minimaliseert bij de productie, maar heeft wel een aantal gevaarlijke chemische stoffen uit de toeleveringsketen verwijderd.

  • Mensen (score 3/5)

De laatste productiefase van de sneakers van Nae vindt plaats in Spanje en Portugal. Dit zijn landen met een middelhoog risico op misbruik van arbeidsrechten. Het bedrijf traceert het grootste deel van zijn toeleveringsketen, maar het is onduidelijk of het bedrijf een leefbaar loon in de hele keten betaalt.

  • Dieren (score 5/5)

Op het gebied van dierenwelzijn scoren ze heel erg goed. Het bedrijf wordt door PETA vermeld als veganistisch.

Van GOY krijgt Nae de score ‘goed

Po-Zu

Po-Zu maakt sneakers van natuurlijke en duurzame materialen, die lang mee gaan. Ze nemen verantwoordelijk in de hele keten. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’.

  • Planeet (score 4/5)

Po-Zu gebruikt milieuvriendelijke, lokale grondstoffen, waaronder GOTS-gecertificeerd biologisch katoen en kleuren met niet-chemische verf. Ze gebruiken zo min mogelijk water en vervuilen ook nauwelijks. De producten zijn handgemaakt om lang mee te gaan.

  • Mensen (score 3/5)

De sneakers worden in Europa geproduceerd en daardoor is er minder kans op uitbuiting. Po-Zu heeft daarnaast een goed omschreven code of conduct voor de toeleveranciers en de naleving daarvan wordt gecontroleerd door onafhankelijke audits. Ze spreken zich alleen niet specifiek uit voor een leefbaar loon.

  • Dieren (score 5/5)

Po-Zu gebruikt geen angora, of haar en huid van exotische dieren. Alle producten zijn vegan.

Puma

Op het gebied van de planeet maakt Puma stappen. Ze zijn o.a. lid van het Better Cotton Initiative. Ze hebben een duidelijk doel om de CO2 uitstoot voor 2030 terug te dringen met 35% en ook het gebruik van chemicaliën terug te dringen. Op het gebied van mensenrechten hebben ze een code of conduct, maar hun productie vindt plaats in landen waar de kans op mensenrechtenschendingen groot is. Ze hebben ook geen leefbaar loon. Tenslotte is er ook geen beleid op het gebied van dierenwelzijn.

GOY Score ‘goed’.

  • Score planeet 4/5

Puma maakt gebruik van gerecyclede materialen, steunt organisaties die zich inzetten voor (het voorkomen van) microplastics, heeft een wetenschappelijke doelstelling om CO2-uitstoot te verminderen en heeft een biodiversiteitsbeleid.

  • Score mensen 3/5

Puma betaald sommigeewerknemers een leefbaar loon, maar nog niet allemaal. Het is niet duidelijk of Puma zich inzet voor diversiteit en inclusiviteit in de keten.

  • Score dieren 3/5

Puma zet zich in voor dierenwelzijn, maar gebruikt nog wel leer en zijde. Het merk claimt dat het mulesing-vrije wol gebruikt, maar heeft geen bewijs.

VEJA

De missie van VEJA is ‘sneakers met een positieve impact’. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’. De missie staat centraal in alle onderdelen van het productieproces.

  • Planeet (score 4/5)

De duurzame sneakers van VEJA worden gemaakt van biologische of gerecyclede grondstoffen. Nergens in de keten gebruiken ze chemicaliën of andere vervuilende stoffen.

  • Mensen (score 4/5)

In de hele keten geldt een code of conduct. Veja monitort of hun toeleveranciers die ook naleven en is transparant in wat er beter kan. Iedereen in de keten krijgt een leefbaar loon.

  • Dieren (score 3/5)

Veja gebruikt leer, maar heeft ook een groot aantal vegan sneakers.

Wat hen verder nog bijzonder maakt, is dat ze geen geld investeren in marketing en reclame. Wat ze verdienen wordt weer geïnvesteerd in de keten.

Womsh

Womsh maakt stijlvolle Italiaanse sneakers met respect voor de planeet en al haar inwoners. Hun motto is 100% gemaakt in Italië: 50% ethisch, 50% esthetisch. Een goede combinatie dus. Van GOY krijgen ze de score ‘goed’.

  • Planeet (score 4/5)

Voor de productie van de sneakers gebruikt Womsh duurzame energie. Zo verminderen ze de uitstoot van CO2. In dit kader gebruiken ze ook gerecyclede verpakkingsmaterialen.

  • Mensen (score 4/5)

Womsh heeft de productieketen van grondstof tot eindproduct goed in kaart gebracht. Ze weten waar de grondstoffen vandaan komen. Ze hebben geen code of conduct voor de werknemers in de hele keten. In Italië is de kans op uitbuiting echter kleiner dan in Aziatische landen.

  • Dieren (score 4/5)

Womsh gebruikt geen bont, haar of leer van exotische dieren, maar wel leer van niet-exotische dieren.

Converse (Nike)

Converse is een Amerikaanse schoenenfabrikant, die al ruim een eeuw sneakers produceert. De bekendste gympen zijn natuurlijk All Stars. Als dochterbedrijf van Nike verwachten we een goede duurzaamheidsvisie, maar volgens GOY kunnen ze nog stappen zetten.

Het bedrijf gebruikt een aantal milieuvriendelijke, waaronder gerecyclede, materialen. Ze hebben een doel om CO2 uitstoot terug te brengen en water, maar over de voortgang communiceren ze niet transparant. Er is geen beleid op het gebied van dierenwelzijn en we weten niet hoe ver ze zijn met hun doelstelling om chemicaliën te verminderen.

Converse heeft een beleid om diversiteit en inclusie in de keten te ondersteunen en een sociaal auditprogramma dat is gecertificeerd door de Fair Labor Association (FLA). Er is alleen geen bewijs dat de mensen in de keten een leefbaar loon krijgen.

Het bedrijf heeft een beleid voor dierenwelzijn, maar het is niet duidelijk hoe ze dat beleid implementeren. Daarnaast lijkt het alsof ze leer en wol gebruiken. Dons, bont, angora, huid of haar van exotische dieren sluiten ze uit.

  • Planeet (score 3/5)
  • Mensen (score 3/5)
  • Dieren (score 2/5)

Ze krijgen de score ‘it’s a start’.

Genesis Footwear

Het Duitse Genesis Footwear is een nieuw sneakermerk dat stijl hand in hand laat gaan met duurzaamheid, eerlijke arbeidsomstandigheden en verantwoord gebruik van grondstoffen. Genesis Footwear houdt de kosten laag doordat het niet doet aan traditionele marketing. Een deel van de winst gaat naar goede doelen. Van Good On You krijgt Genesis Footwear de beoordeling ‘it’s a start’. 

Er is volgens Good On You geen bewijs dat het bedrijf actie onderneemt om gevaarlijke chemicaliën te verminderen of uit te bannen. Ook heeft het bedrijf geen gedragscode of bewijs dat het een leefbaar loon betaalt. Genesis Footwear verklaart formeel dat het de rechten van werknemers respecteert, maar dat is voor Good On You niet genoeg. Als het gaat om dierenwelzijn scoort Genesis Footwear great, want het hele assortiment is vegan.

Good On You score 3: ‘it’s a start’.

  • Planeet: score 3/5
  • Mensen: score 2/5
  • Dieren: score 5/5
Jordan

Jordan sneakers zijn iconisch. Ze dragen de erfenis van Michael Jordan, de legendarische basketballer, en zijn uitgegroeid tot een cultureel fenomeen. Met hun opvallende ontwerpen zijn ze ongekend populair bij sneakerliefhebbers wereldwijd. Als dochterbedrijf van Nike verwachten we alleen wel wat meer op het gebied van duurzaamheid.

Het bedrijf gebruikt weinig milieuvriendelijke, waaronder gerecyclede, materialen. Wel gebruiken ze een deel van het textielafval. Ze hebben een doel om CO2 uitstoot terug te brengen en water, maar over de voortgang communiceren ze niet transparant. Ook weten we niet hoever ze zijn met hun doelstelling om chemicaliën te verminderen. Er is geen beleid op het gebied van dierenwelzijn.

Jordan heeft een beleid om diversiteit en inclusie in de keten te ondersteunen en een sociaal auditprogramma dat is gecertificeerd door de Fair Labor Association (FLA). Er is alleen geen bewijs dat de mensen in de keten een leefbaar loon krijgen. Ook al beweert Jordan dat wel.

Het bedrijf heeft een beleid voor dierenwelzijn, maar het is niet duidelijk hoe ze dat beleid implementeren. Daarnaast lijkt het alsof ze leer, wol en dons gebruiken, maar geen bont, angora, huid of haar van exotische dieren.

  • Planeet (score 3/5)
  • Mensen (score 3/5)
  • Dieren (score 2/5)

Volgens GOY is de score ‘it’s a start’.

Nike

Nike gebruikt een aantal milieuvriendelijke, waaronder gerecyclede, materialen. Ze hebben een doel om CO2 uitstoot terug te brengen en water, maar ze zijn niet transparant over de voortgang. Ze publiceren informatie over hun productieketen en met wie ze samenwerken, maar betalen geen leefbaar loon en hebben geen formeel dierenwelzijnsbeleid.

GOY Score: ‘het is een start’.

  • Score planeet 3/5
  • Score mensen 3/5
  • Score dieren 2/5
On Running

Het sportmerk On Running komt uit Zwitserland. Volgens het bedrijf geven zijn hardloopschoenen het gevoel dat je op wolken rent. On Running vertelt dat de garens van de sneakers worden gekleurd volgens een methode die 90% minder water gebruikt. Het bedrijf maakt de schoenen van gerecyclede materialen en streeft naar een volledig circulair product. Maar volgens Good On You kan het nog veel beter, want het bedrijf kan niet bewijzen dat het zijn CO2-uitstoot, waterverbruik en textielafval in de hele keten probeert te verminderen. 

Ook is er geen bewijs dat On Running zijn werknemers stimuleert om zich te verenigen en een leefbaar loon betaalt. Het controleert de leveranciers in de aanleveringsketen niet goed. 

De beoordeling op het gebied van dierenwelzijn is goed. Het bedrijf gebruikt geen leer, dons, bont, exotische dierenhuiden en exotisch dierenhaar. De wol die het gebruikt is goedgekeurd door de Responsible Wool Standard.

GOY-score 3: ‘it’s a start’.

  • Planeet: score 2/5
  • Mensen: score 2/5
  • Dieren: score 4/5
Salomon

Het Franse Salomon maakt van oorsprong skischoenen en -bindingen en degelijke wandelschoenen. Het bedrijf heeft zich in de afgelopen jaren tot een echt modemerk getransformeerd. Maar Salomon behield altijd zijn kernwaarden: schoenen voor actieve avonturiers. De sneakers van Salomon zijn populair bij – en dankzij - beroemdheden als Rihanna. 

Van een outdoormerk verwacht je een bepaalde mate van duurzaamheid, want outdooractiviteiten zijn niet mogelijk zonder natuur. Volgens Salomon wil het zijn relatie met de natuur verbeteren. Good On You is echter van mening dat het bedrijf meer moet doen om dat te realiseren.  

Op het gebied van ‘planeet’ is het positief dat Salomon gebruikmaakt van milieuvriendelijke materialen en gecertificeerde stoffen. Er is echter geen bewijs dat het bedrijf actie neemt om biodiversiteit in de keten te beschermen. Salomon heeft doelen gesteld om zijn CO2-uitstoot te verminderen, maar communiceert niet transparant over de resultaten van die inspanningen. 

Op het gebied van mensenrechten scoort het bedrijf niet goed. Er is geen bewijs dat het bedrijf diversiteit en inclusie in de keten stimuleert, een leefbaar loon betaalt en/of leveranciers financiële zekerheden biedt. 

Ook op het gebied van dierenwelzijn scoort Salomon niet goed. Het heeft beleid voor dierenwelzijn, maar het is onbekend hoe het dit uitvoert. Het bedrijf sluit niet uit dat het leer en dons gebruikt. Ook is onbekend of de wol die het merk gebruikt komt van schapen die goed behandeld worden. 

GOY-score 3: ‘it’s a start’.

  • Planeet: score 3/5
  • Mensen: score 2/5
  • Dieren: score 2/5
Saye

SAYE heeft een missie: met coole vegan sneakers een bewuste levensstijl promoten. Ze houden naar eigen zeggen met alle stappen in het productieproces rekening met het milieu, maar volgens Good on You valt daar nog wel wat winst te behalen.

Saye geeft aan te weten waar hun grondstoffen vandaan komen, doordat ze de hele keten in kaart hebben gebracht en hun leveranciers regelmatig bezoeken. Ze gebruiken voor hun sneakers (gerecyclede) materialen met een kleinere impact. En ook al heeft het bedrijf geen specifiek klimaatbeleid, ze proberen de impact van de productie van sneakers op het milieu wel te verminderen. Er is alleen geen bewijs dat het bedrijf tijdens de productie het gebruik van chemicaliën tot een minimum beperkt.

Saye heeft geen gedragscode voor werknemers en is niet transparant in de locatie waar de laatste productiefase plaatsvindt. Ook is het niet bekend dat het bedrijf een leefbaar loon betaalt. Dat kan echt beter.

Saye gebruikt geen bont, haar en huid van exotische dieren of angora. Het bedrijf verklaart dat het hele productassortiment veganistisch is en dat zorgt voor een goede score op dierenwelzijn.

  • Planeet (score 3/5)
  • Mensen (score 2/5)
  • Dieren (score 5/5)

Het merk krijgt van GOY de score ‘it’s a start’.

Timberland

Timberland wil zijn ecologische voetafdruk en verantwoordelijk ondernemen bevorderen. Zo maakt Timberland gebruik van gerecyclede materialen en werkt het o.a. samen met non-profitorganisaties om bossen te beschermen.

  • Planeet (score 3/5)
  • Mensen (score 3/5)
  • Dieren (score 3/5)

Van GOY krijgen ze de score ‘it's a start’.

Vans

Vans gebruikt weinig milieuvriendelijke materialen. Het merk heeft wel doelstellingen om de uitstoot van CO2 te verminderen, maar ze communiceren niet over de vorderingen. Ook niet over hun (eventuele) inspanningen om afval te voorkomen. Op het gebied van mensenrechten hebben ze geen standaarden of afspraken gemaakt. Ze bieden geen leefbaar loon. Op het gebied van dierenwelzijn hebben ze een start gemaakt door een officieel beleid te formuleren.

GOY Score ‘het is een start’

  • Score planeet 3/5
  • Score mensen 3/5
  • Score dieren 3/5
Adidas

Iedereen kent Adidas, vooral als sponsor van topsporters uit verschillende disciplines. Op het gebied van duurzaamheid blinken ze als bedrijf iets minder uit.

Adidas gebruikt voor de sneakers deels milieuvriendelijke en gerecyclede materialen. Ze hebben duidelijk omschreven doelstellingen om de uitstoot van CO2 te verminderen in hun eigen productieproces, maar ook in de hele keten. Helaas is het niet duidelijk wat de resultaten van deze inspanningen zijn. Ook is er geen beleid voor het verbeteren van de biodiversiteit.

Voor de laatste fase van de productie heeft Adidas een duidelijke gedragscode en is daar ook transparant over. Voor dat deel zijn ze ook gecertificeerd door de FLA Workplace Code of Conduct. Het is alleen niet bekend of ze in de hele keten een leefbaar loon betalen.

Adidas spreekt zich uit voor dierenwelzijn, heeft ook een formeel beleid, maar dat beleid is niet geïmplementeerd. Ze gebruiken ook bont, haar en huid van exotische dieren of angora. Voor de wol hebben ze standaarden, maar die worden niet gecontroleerd.

  • Planeet (score 3/5)
  • Mensen (score 2/5)
  • Dieren (score 2/5)

Ze krijgen dan ook van GOY een score ‘not good enough’.

Asics

Asics gebruikt een aantal duurzame materialen en heeft een milieubeleid, maar gebruikt ook dierlijke producten waarvan de herkomst onbekend is. Ook is er geen garantie voor een leefbaar loon voor de medewerkers.

GOY score ‘niet goed genoeg’

  • Score planeet 2/5
  • Score mensen 2/5
  • Score dieren 2/5
Fila

Het lijkt alsof Fila geen beleid heeft op het gebied van milieu en mensenrechten. Of ze communiceren er niet transparant over. Het is niet bekend dat Fila iets doet om de footprint van het bedrijf te verminderen. Ook is er geen beleid op het gebied van afval, het gebruik van chemicaliën of duurzame materialen. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk waar de schoenen gemaakt worden en waar de grondstoffen vandaan komen.

Fila heeft geen beleid voor werknemers om bijvoorbeeld een leefbaar loon te garanderen, maar ook niet om andere rechten van werknemers in de keten te beschermen.

Op het gebied van dierenwelzijn hebben ze een start gemaakt. Ze gebruiken geen bont, haar van exotische dieren of angora.

  • Score planeet 2/5
  • Score mensen 1/5
  • Score dieren 2/5

Score ‘Not good enough’

HUB Footwear

HUB Footwear zegt dat het duurzaamheid en transparantie belangrijk vindt. Het werkt samen met vaste leveranciers en controleert hen op duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden. Ook de verpakking en het transport van de sneakers gebeuren volgens HUB Footwear zo duurzaam mogelijk. Het bedrijf ziet nog wel ruimte voor verbetering en die ziet Good On You ook. 

Good On You is er kort en bondig over: ook al gebruikt HUB Footwear gerecyclede materialen, dat is niet genoeg, want er is geen bewijs dat het bedrijf zijn CO2-uitstoot of textielafval wil verminderen. Ook over de arbeidsomstandigheden publiceert HUB Footwear onvoldoende informatie. 

HUB Footwear maakt wel vorderingen op het gebied van dierenwelzijn. Het gebruikt geen bont, dons en exotische dierenhuiden en haar, maar wel leer. Dat leer is gecertificeerd. 

GOY-score 2: not good enough’.

  • Planeet: score 2/5
  • Mensen: score 1/5
  • Dieren: score 3/5
Karhu

Karhu is een Fins sneakermerk dat in 1916 werd opgericht. Karhu betekent ‘beer’ in het Fins, wat een relatie van het bedrijf met de Scandinavische natuur suggereert. De sneakers zijn geschikt voor zowel wandelaars en hardlopers als liefhebbers van streetwear. 

Good On You heeft Karhu’s milieu-inspanningen beoordeeld op basis van wat het bedrijf doet om de toeleveringsketens en de circulariteit te verduurzamen, en de ambities om de CO2-uitstoot en het afvalwater te verminderen. Hier scoort Karhu ‘zeer slecht’ op. 

De rechten van werknemers zijn niet gewaarborgd. Er is te weinig informatie beschikbaar om te kunnen stellen dat het bedrijf kinderarbeid uitbant en leefbare lonen en gendergelijkheid stimuleert. 

Karhu heeft geen beleid voor dierenwelzijn, terwijl het leer en wol gebruikt. Het gebruikt geen dons, bont, angora, exotische dierenhuid en exotisch dierenhaar.

GOY-score 1: ‘avoid’.

  • Planeet: score 1/5
  • Mensen: score 1/5
  • Dieren: score 2/5
Mizuno

Het Japanse bedrijf Mizuno bestaat al ruim een eeuw. Het combineert traditioneel vakmanschap met innovatieve technologieën. Mizuno maakt sneakers voor hardlopen, tennis, volleybal en golf. In 1991 startte Mizuno met een eigen initiatief voor het behoud van de planeet, Crew21 Project. Het bedrijf wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Volgens Good On You is dat doel nog niet binnen bereik. 

Mizuno maakt te weinig gebruik van milieuvriendelijke materialen. Ook is er geen bewijs dat het merk actie onderneemt om gevaarlijke chemicaliën in de keten te verminderen of, nog beter, uit te bannen. Ook is het niet duidelijk of het op koers ligt voor de plannen om in 2050 klimaatneutraal te zijn en minder water te gebruiken. 

Ook de score op het gebied van mensenrechten is ‘niet goed genoeg’. De leveranciers zijn niet gecertificeerd; het is niet duidelijk of ze een leefbaar loon betalen. Ook op het gebied van diversiteit loopt Mizuno achter.

Mizuno heeft geen beleid voor dierenwelzijn. Het gebruikt leer, dons en wol. 

GOY-score 2: ‘not good enough’.

  • Planeet: score 2/5
  • Mensen: score 2/5
  • Dieren: score 2/5
New Balance

New Balance gebruikt een heel klein aandeel milieuvriendelijke materialen en neemt geen stappen om een leefbaar loon te garanderen. Ze gebruiken wel duurzame energie, maar op het gebied van dierenwelzijn kunnen ze nog heel veel verbeteren.

GOY Score ‘niet goed genoeg’

  • Score planeet 3/5
  • Score mensen 3/5
  • Score dieren 2/5
Reebok

Adidas verkocht Reebok aan Authentic Brands Group en dat was geen goed nieuws voor de duurzaamheidsscore van de sneakers. Op de website van Reebok is namelijk geen enkele informatie over hun duurzaamheidsbeleid te vinden. Er is dus geen bewijs dat Reebok duurzame materialen voor de productie van de schoenen gebruikt. Ook is er geen bewijs dat het merk de biodiversiteit beschermt of het gebruik van microplastics en gevaarlijke chemicaliën minimaliseert.

Rechten van werknemers staan centraal in de rating onder het kopje "People" rating. De aandacht ligt op gendergelijkheid, het tegengaan van kinderarbeid en het betalen van leefbaar loon.  Reebok publiceert hier niets over.

Er is geen bewijs dat Reebok een dierenwelzijnsbeleid heeft. Het lijkt erop dat het merk leer, wol en dons gebruikt, maar geen bont, angora, huid of haar van exotische dieren. Er is ook geen bewijs dat materialen van dierlijke oorsprong worden getraceerd.

  • Planeet (score 1/5)
  • Mensen (score 1/5)
  • Dieren (score 2/5)

Het oordeel van Good on You was hard. Het platform gaf Reebok de score ‘We avoid’.

Saucony

Saucony bestaat al sinds 1898. Tegenwoordig is het een bekend sneakermerk, dat stijl en comfort combineert. Of je nu rent, wandelt of naar je werk gaat; de sneakers met griddempingssysteem ondersteunen je bij elke stap. Saucony heeft zich gecommitteerd aan een duurzamere toekomst. Het heeft het Run For Good-initiatief opgezet dat beoordeelt of de producten voldoen aan duurzaamheidsdoelen en tegelijkertijd ook aan de behoeften van klanten. Saucony wil dat 90% van de producten in 2025 worden gemaakt met gerecyclede, organische of hernieuwbare materialen. Om dat bereiken moeten het bedrijf volgens Good On You nog wel aan de slag. 

Op milieugebied presteert Saucony ‘niet goed genoeg’. Het bedrijf gebruikt nog te weinig milieuvriendelijke materialen. Er is geen bewijs dat het zijn CO2-uitstoot vermindert. Ook heeft Saucony geen beleid om ontbossing in de toeleveringsketen te voorkomen.

De beoordeling op het gebied van arbeidsomstandigheden is ‘zeer slecht’. Geen van de leveranciers in de toeleveringsketen is gecertificeerd; het is onduidelijk wat er wordt gedaan aan de gezondheid en veiligheid van werknemers, leefbare lonen of andere arbeidsrechten. Ook is er geen bewijs dat het bedrijf diversiteit en inclusie in de keten ondersteunt. 

Ook op het gebied van dierenwelzijn presteert Saucony ‘niet goed genoeg’. Er is geen bewijs dat het beleid heeft voor dierenwelzijn. Het gebruikt leer en wol, maar geen bont, dons, angora en exotische dierenhuid. 

GOY-score 2: ’not good enough’. 

  • Planeet: score 2/5
  • Mensen: score 1/5
  • Dieren: score 2/5
Skechers

Skechers is opgericht in 1992 en heeft een breed assortiment aan schoenen. Het bedrijf staat erom bekend dat het innovatieve technieken gebruikt die zorgen voor bijvoorbeeld demping en ondersteuning. Op de website van Skechers staat dat het een ecovriendelijke collectie van gerecyclede materialen heeft. Ook is het bedrijf lid van The Nature Conservancy. Dat is voor Good On You niet voldoende. 

Op de milieucriteria scoort Skechers heel slecht. Dat komt doordat er onduurzame materialen worden gebruikt. Ook doet Skechers te weinig om zijn afval en klimaatimpact te minimaliseren en de biodiversiteit te beschermen. 

De beoordeling op het gebied van arbeidsomstandigheden is ‘zeer slecht’. Skechers garandeert de veiligheid van werknemers niet en betaalt geen leefbaar loon. De werknemers hebben geen andere rechten. Ook heeft Skechers geen aandacht voor diversiteit en inclusie. 

Tenslotte scoort het bedrijf niet goed op het gebied van dierenwelzijn. Het heeft geen beleid om dieren te beschermen en gebruikt leer en wol zonder certificering. Er is geen informatie te vinden over hoe het bedrijf de producten van leveranciers traceert. 

GOY-score 1: ‘avoid.

  • Planeet: score 1/5
  • Mensen: score 1/5
  • Dieren: score 2/5
Toms

Toms staat bekend om de stijlvolle en comfortabele ontwerpen, maar vooral ook om hun filantropische inzet: voor elk paar schoenen dat wordt verkocht, schenkt Toms een paar schoenen aan een kind in nood. Dit unieke "One for One"-concept heeft wereldwijd veel aandacht en waardering gekregen. Daardoor gaan veel mensen er ook vanuit dat het merk duurzaam produceert, maar dat valt tegen.

Toms gebruikt weinig milieuvriendelijke materialen. Er is geen bewijs dat TOMS initiatieven neemt om het waterverbruik en textielafval te verminderen of de uitstoot van koolstof en andere broeikasgassen in de toeleveringsketen.

Er is geen bewijs dat er initiatieven zijn om werknemers mondiger te maken, zoals collectieve onderhandelingen of het recht om een klacht in te dienen. Toms produceert in landen met een hoog risico op mensenrechtenschendingen en betaalt geen leefbaar loon.

Er is geen bewijs dat het bedrijf een beleid heeft om het lijden van dieren tot een minimum te beperken. Het bedrijf gebruikt leer en wol, maar geen bont, dons, angora, huid van exotische dieren of haar van exotische dieren. Ze traceren de dierlijke producten ook niet.

  • Planeet (score 1/5)
  • Mensen (score 2/5)
  • Dieren (score 2/5)

Toms krijgt van GOY de rating ‘Not good enough’.

Waar hebben we naar gekeken?

1 Good on you

Bij de beoordeling van de merken volgen we de uitgangspunten van Good On You (GOY). GOY onderzocht duizenden kledingmerken en kijkt naar de impact van het merk op 1) mensen, 2) de planeet en 3) dieren.

Bij mensen kijkt GOY bijvoorbeeld of werknemers een leefbaar loon krijgen en zich mogen organiseren in een vakbond. Bij planeet kijkt GOY bijvoorbeeld in hoeverre merken duurzame materialen gebruiken, plastic en ander afval proberen te verminderen en bij dieren richt GOY zich op het vermijden van, of op zijn minst goed volgen van, dierlijke producten.

Op basis van deze drie criteria krijgt elk merk een duurzaamheidsscore.

Per criterium ligt de score tussen de 1 en 5 punten. Het gemiddelde van de drie criteria bepaalt het eindoordeel.

  • 5 punten is ‘great’
  • 4 punten is ‘good’
  • 3 punten is ‘it’s a start’
  • 2 punten is ‘not good enough’
  • 1 punt is ‘we avoid’

Op basis van het eindoordeel van GOY hebben wij de merken als volgt ingedeeld:

  • Koplopers hebben een eindscore van afgerond 4 of 5 punten
  • Middenmoters hebben een eindscore van afgerond 3 punten
  • Achterblijvers hebben een eindscore van afgerond 1 of 2 punten

Met deze informatie helpt GOY consumenten om duurzame keuzes te maken, want zegt GOY, ‘We have so much power to change the world by just being careful in what we buy’ en daar kunnen wij ons alleen maar bij aansluiten.

Bedrijven versus merken

Je las het misschien al bij merken als Nike of Adidas; zij vallen onder grote beursgenoteerde bedrijven die wij onderzoeken op duurzaamheid. Op basis van dit onderzoek bepaalt ASN Impact Investors - de beheerder van de ASN Beleggingsfondsen - of ze goedgekeurd of afgekeurd worden voor belegging. Nike, het moederbedrijf van Converse, Nike (het merk) en Jordan is afgekeurd voor belegging door de ASN-fondsen. In Adidas, Puma, Asics en Timberland beleggen de ASN Beleggingsfondsen wel. Toch zijn we hier kritisch op deze merken. We kijken in dit overzicht namelijk echt naar het sneakermerk, en niet naar de duurzaamheidsprestaties van het bedrijf dat eigenaar is van dat merk. Veel van de kleinere bedrijven hebben we niet zelf onderzocht, bijvoorbeeld omdat ze niet beursgenoteerd zijn. Daarom vertrouwen we op de expertise van Good On You. Als je meer wilt weten over hoe wij bedrijven onderzoeken en beoordelen, kijk dan hier.

Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.

Dit artikel is voor het laatst gewijzigd op 15 maart 2024.