Hoe we de merken hebben beoordeeld

Koplopers

Deze merken lopen voorop, hiermee maak je een duurzame keuze.

Middenmoters

Deze merken hebben al goede stappen gezet, maar het kan nog beter.

Achterblijvers

Deze merken lopen achter, voor een duurzame keuze kan je deze dus beter overslaan.

Het overzicht

ArmedAngels

Het merk Armedangels vindt dat de denim industry giftig is en wil dat veranderen. Ze maken jeans zonder gifstoffen. Dit is beter voor het milieu en voor je huid. Jeans van Armedangels zijn gemaakt van 100% biologisch katoen van GOTS gecertificeerde leveranciers. Dit betekent dat ze minder water gebruiken en geen pesticiden. En ook voor het bleken gebruiken ze innovatieve laser of ozon gas.

Daarnaast gebruiken ze duurzame energie en betalen ze de werknemers een leefbaar loon in het grootste gedeelte van de productieketen. Zij zijn niet helemaal vegan, maar gebruiken alleen wol van schapen die goed worden behandeld.

Van GOY krijgen ze de score ‘uitstekend’.

  • Planeet (score 5/5)
  • Mensen (score 5/5)
  • Dieren (score 4/5)
Boyish

De naam zegt het al een beetje, maar het Amerikaanse merk Boyish maakt jeans voor vrouwen van ‘mannelijke’ stoffen en pasvorm. Centraal staat een goede pasvorm en hoge kwaliteit met een mooi design. Boyish committeert zich om de impact op onze planeet zo klein mogelijk te houden. Daarom gebruiken ze duurzame materialen en vindt er geen dierenleed plaats. Ze besparen water, zorgen voor veilige werkomstandigheden in fabrieken en reduceren het gebruik van chemicaliën tijdens het verven. Ze hebben de OEKO-TEX Standard 100, gebruiken plantaardige verf, besparen water en ze hebben het PETA-keurmerk. Dit is het keurmerk van de non-profit organisatie People for the Ethical Treatment of Animals.

Van Good on You kregen ze de score ‘goed’.

  • Planeet (score 4/5)
  • Mensen (score 5/5)
  • Dieren (score 4/5)
Kings of Indigo

Het Amsterdamse merk Kings of Indigo heeft een duurzame missie. Het merk wil producten maken van goede kwaliteit, die ontzettend lang meegaan. Hun klanten kunnen kapotte jeans laten repareren en samen met klanten onderzoeken ze hoe deze de jeans aan het einde van hun leven kunnen recyclen. Kings of Indigo gebruikt alleen natuurlijke materialen, waaronder GOTS gecertificeerd katoen en zelfs de verpakkingen zijn van gerecyclede materialen. Ze zetten zich ook in om chemicaliën, water en afvalwater te verminderen.

Kings of Indigo heeft een Code of Conduct waarin ze zich committeren aan de ILO-principes (arbeidsnormen vastgelegd door de Verenigde Naties) en ze laten de omstandigheden waaronder mensen werken controleren door een onafhankelijke partij. Daarnaast zijn ze gestart met een project om door de hele keten het inkomen van de werknemers te verbeteren en zijn ze in staat om een groot deel van de keten volledig inzichtelijk te maken.

Ze gebruiken geen bont, leer, of huiden van exotische dieren. Ze gebruiken wel gerecyclede wol.

Van Good on You kregen ze de score ‘uitstekend’.

  • Planeet (score 4/5)
  • Mensen (score 5/5)
  • Dieren (score 4/5)
Kuyichi

De NGO Solidaridad startte Kuyichi in 2000. Ze onderzochten de katoenindustrie in Peru en waren in shock door de vervuiling en armoede. Samen met lokale boeren gingen ze biologisch katoen produceren, maar niemand wilde deze katoen kopen. Het was te duur. Dat was het moment waarop ze besloten om een eigen merk te starten. Ze begonnen met spijkerbroeken, omdat iedereen die draagt en de milieu-impact enorm is. Kuyichi was geboren.

Ruim twintig jaar later is Kuyichi een begrip in duurzaam Nederland. Ze verkopen spijkerbroeken van natuurlijke materialen met GOTS gecertificeerd katoen. Ze gebruiken zo min mogelijk water en chemicaliën en het leer wordt plantaardig gelooid.

Kuyichi is lid van de Fair Wear Foundation en heeft een Code of Conduct die overeenkomt met alle ILO-richtlijnen. Dit zijn arbeidsnormen die de Verenigde Naties hebben vastgelegd. Daarnaast monitoren ze constant of alle mensen in de keten een veilige werkomgeving hebben en betalen ze in een groot deel van de keten een leefbaar loon.

Van Good on You kregen ze de score ‘uitstekend’.

  • Planeet (score 5/5)
  • Mensen (score 5/5)
  • Dieren (score 4/5)
Monkee Genes

Monkee Genes werd gestart uit frustratie over de denim-markt. Ze wilden een ander geluid laten horen en iets nieuws ontwikkelen; levendige jeans met een geweten. En dat plan is geslaagd.

Monkee Genes maakt prachtige jeans van GOTS gecertificeerd katoen. Daarbij betalen ze alle mensen in de keten een leefbaar loon en zorgen ze voor veilige werkomstandigheden. Al hun producten zijn volledig vegan en hebben het PETA-keurmerk.

Van GOY krijgen ze de score ‘uitstekend’.

  • Planeet (score 5/5)
  • Mensen (score 5/5)
  • Dieren (score 5/5)
MUD Jeans

MUD Jeans maakt niet alleen hele mooie spijkerbroeken, maar verandert ook de hele mode-industrie. Deze pioniers startten in 2013 met het baanbrekende Lease a Jeans model. Voor een vast bedrag per maand huur je een jeans, die bestaat uit 60% GOTS gecertificeerd biologisch- en 40% gerecycled katoen. Aan het einde van de looptijd geef je de jeans weer terug en wordt deze gerecycled. Hierdoor is er geen afval en gebruikt MUD Jeans 92% minder water. Daarnaast gebruiken ze plantaardige verf om de jeans te verven. Natuurlijk kun je de jeans ook gewoon kopen.

Het doel van MUD Jeans is om als eerste bedrijf een jeans te maken van 100% gerecycled katoen. Ook op het gebied van mensenrechten scoren ze heel goed. MUD Jeans werkt samen met fabrikanten die zorgen voor een eerlijk loon en veilige werkomstandigheden.

Van GOY krijgen ze de score ‘uitstekend’.

  • Planeet (score 5/5)
  • Mensen (score 5/5)
  • Dieren (score 5/5)
Nudie Jeans

Het Zweedse Nudie Jeans startte in 2001. Voor de productie van de jeans gebruiken ze biologisch, fairtrade en gerecycled katoen. De filosofie van het bedrijf is dat een jeans alleen maar mooier wordt als deze ouder wordt. Het wordt dan een soort tweede huid. Om dit kracht bij te zetten, heeft Nudie Jeans reparatiestations in Groningen, Eindhoven en Amsterdam, waar je je kapotte spijkerbroek naartoe kunt brengen. Hier kunnen de klanten hun jeans laten repareren als er bijvoorbeeld een gat in zit.
Daarnaast verkopen ze ook gerepareerde preloved jeans.

Ze zijn lid van de Fair Wear Foundation, gebruiken geen genetisch gemodificeerde zaden, besparen water en zorgen voor minder vervuiling. Daarnaast betalen ze in delen van hun productieketen een leefbaar loon en monitoren ze de hele keten.

Van Good on You kregen ze de score ‘uitstekend’.

  • Planeet (score 5/5)
  • Mensen (score 5/5)
  • Dieren (score 4/5)
CLOSED

CLOSED werkt aan het reduceren van de impact op het milieu. Ze gebruiken natuurlijke en gerecyclede materialen. De productie is zo lokaal mogelijk, om CO2 te besparen en ze besparen water. Op het gebied van mensenrechten kunnen ze nog een stap maken. Ze hebben een Code of Conduct die aansluit bij de ILO-principes (arbeidsnormen vastgelegd door de Verenigde Naties) en ze controleren alle leveranciers in de laatste fase van het productieproces. Daarnaast zijn ze goed op de hoogte van waar alle materialen in de keten vandaan komen. Er is nog geen leefbaar loon. CLOSED gebruikt leer, haar van exotische dieren, zijde en wol van schapen die goed behandeld zijn.

Van GOY krijgen ze de score ‘het is een begin’.

  • Planeet (score 2/5)
  • Mensen (score 3/5)
  • Dieren (score 3/5)
G-star RAW

Het Nederlandse bedrijf G-star RAW werkt aan het verminderen van de milieu-impact. Dit doen ze door duurzaam te innoveren. Zo ontwikkelden ze Relz Black Denim, dat ze zelf het meest duurzame in de soort noemen. Het is gemaakt van biologisch katoen en geverfd met niet-giftige stoffen.

G-start RAW experimenteert met duurzame materialen, zoals biologisch katoen en verf zonder giftige stoffen. Daarnaast gebruiken ze in de laatste fases van de productie geen chemicaliën meer. En ze gaan ontbossing tegen. Op het gebied van mensenrechten is het nog niet goed genoeg. Ze hebben geen duidelijke standaarden die ervoor zorgen dat mensen in de keten een veilige werkomgeving hebben. Ze werken wel aan een eerlijk loon in de productieketen, maar er is geen bewijs dat dit gaat om een leefbaar loon.

G-star RAW heeft een dierenwelzijnsbeleid. Zo gebruiken ze geen bont en alleen wol van schapen die goed worden behandeld.

Van GOY krijgen ze de score ‘het is een begin’.

  • Planeet (score 2/5)
  • Mensen (score 3/5)
  • Dieren (score 3/5)
Levi Strauss & Co

Levi Strauss & Co. is het eerste jeansmerk ter wereld. Het bedrijf begon in 1853 met de productie van broeken voor goudzoekers en boeren. Het was revolutionair. Inmiddels kunnen ze nog wel een stapje harder zetten. Ze hebben modellen van hennep en gerecyclede materialen. Ze besparen water, elimineren giftige stoffen uit het productieproces en hebben duidelijke doelstellingen om CO2 te besparen en ze communiceren duidelijk over hun resultaten.

Echter, op het gebied van mensenrechten kunnen ze nog een stap maken. Er zijn geen duidelijke standaarden waar ze aan kunnen voldoen, zoals een leefbaar loon en een veilige werkomgeving. Levi Strauss & Co. is transparant over de bedrijven waarmee ze samenwerken, maar er is geen bewijs dat ze vakbondsrechten, dwangarbeid en gendergelijkheid bevorderen. Daarnaast is er ook geen bewijs dat ze een leefbaar loon betalen.

Het bedrijf heeft een dierenwelzijnsbeleid, maar het gebruikt wel wol, leer en veren.

Van GOY krijgen ze de score ‘het is een begin’.

  • Planeet (score 2/5)
  • Mensen (score 4/5)
  • Dieren (score 2/5)
Marciano Guess

Marciano Guess heeft een target om CO2 te verminderen voor de eigen organisatie, maar trekt die doelstelling niet door in de hele keten. Er is daarnaast geen beleid om het gebruik van chemicaliën of water te reduceren.

Op het gebied van mensenrechten doen ze het wel goed. Ze monitoren of de werknemers een veilige en gezonde werkomgeving hebben en de locaties waar mensen aan de kleding werken zijn gecertificeerd. Er is nog wel wat te verbeteren, want Marciano Guess spreekt niet van een leefbaar loon.

Op het gebied van dierenwelzijn kan er nog een grote stap gezet worden. Het merk gebruikt leer, wol, dons, haar van exotische dieren en zijde. Het gebruikt geen bont, angora of de huid van exotische dieren.

Van GOY krijgen ze de score ‘het is een begin’.

  • Planeet (score 2/5)
  • Mensen (score 4/5)
  • Dieren (score 2/5)
Monki

Monki is een onderdeel van H&M groep. De collecties volgen elkaar, net als bij het moederbedrijf, wat sneller op. De broeken die ze maken bestaan voor 100% uit gecertificeerd biologisch katoen, soms ook gemixt met gerecycled katoen. De broeken bevatten geen gifstoffen of genetisch gemodificeerd katoen. Monki heeft ook duidelijke doelstellingen om CO2 te besparen, maar het is niet duidelijk of ze aan deze doelstellingen voldoen. Daarnaast is er een beleid om ontbossing tegen te gaan.

Op het gebied van mensenrechten kunnen ze nog een stap maken. Er zijn geen standaarden waar ze zich aan committeren. Monki publiceert wel met welke bedrijven ze samenwerken en hoe ze omgaan met bijvoorbeeld gendergelijkheid of vakbondsrechten, maar er is geen bewijs dat ze een leefbaar loon betalen.

Monki gebruikt leer en haar van exotische dieren, maar de wol is van schapen die goed behandeld zijn.

Van GOY krijgen ze de score ‘het is een begin’.

  • Planeet (score 3/5)
  • Mensen (score 3/5)
  • Dieren (score 3/5)
Tommy Hilfiger

Het Amerikaanse Tommy Hilfiger (onderdeel van PVH CORP.) heeft duidelijke doelstellingen om CO2 te besparen door de hele keten en om ontbossing tegen te gaan. Ze hebben een collectie van duurzame jeans, die gemaakt zijn van 100% gerecycled katoen en andere milieuvriendelijke materialen. De wassing gebeurt met lasers, in plaats van met water, waardoor ze water besparen.

In de laatste fase van de productie heeft Tommy Hilfiger een Code of Conduct voor de werknemers en het bedrijf heeft een project om het loon in de hele keten te verbeteren, zodat de werknemers een leefbaar loon krijgen. Maar ze communiceren nog niet over de resultaten. Ze zijn wel open over de bedrijven waarmee ze samenwerken.

Op het gebied van dierenwelzijn heeft Tommy Hilfiger een stap te zetten. Ze hebben een beleid, maar gebruiken leer, wol en haar van exotische dieren.

Van GOY krijgen ze de score ‘het is een begin’.

  • Planeet (score 3/5)
  • Mensen (score 3/5)
  • Dieren (score 2/5)
Diesel

Diesel kun je beter links laten liggen. Het merk gebruikt nauwelijks milieuvriendelijke materialen en het is niet bekend of afval, CO2 of chemicaliën worden gereduceerd.

Ook op het gebied van mensenrechten kunnen werknemers weinig van Diesel verwachten. Ze zijn niet aangesloten bij organisaties die ervoor zorgen dat werknemers een gezonde en veilige werkomgeving hebben of zich mogen verenigen in een vakbond. Er is geen leefbaar loon.

Op het gebied van dierenwelzijn is er ook geen beleid. Ze communiceren niet over wat ze doen om het lijden van dieren te beperken. Ze gebruiken leer, wol, veren, haar van exotische dieren en zijde.

Van GOY krijgen ze de score ‘vermijden’.

  • Planeet (score 1/5)
  • Mensen (score 1/5)
  • Dieren (score 2/5)
Lee

Lee kan nog stappen maken op het gebied van duurzaamheid. Ze gebruiken af en toe duurzame materialen, maar er is geen beleid om de uitstoot van CO2, afval of het gebruik van chemicaliën te verminderen. Daarnaast is het onbekend of Lee vakbondsrechten respecteert of werknemers een leefbaar loon betaalt. Tenslotte heeft Lee geen dierenwelzijnsbeleid. Ze gebruiken alleen leer en wol.

Van GOY krijgen ze de score ‘niet goed genoeg’.

  • Planeet (score 2/5)
  • Mensen (score 2/5)
  • Dieren (score 2/5)
Pépé Jeans

Pépé Jeans kan nog wel wat verbeteren. Ze gebruiken een beperkt aantal milieuvriendelijke materialen, maar ze communiceren niet over het verminderen van chemicaliën, verpakkingsmateriaal, afval of water.

Op het gebied van arbeidsomstandigheden leveren ze helemaal geen informatie en ook op het gebied van dierenwelzijn kunnen ze nog veel meer doen.

Ze gebruiken leer, wol en haar van exotische dieren.

Van GOY krijgen ze de score ‘niet goed genoeg’.

  • Planeet (score 1/5)
  • Mensen (score 1/5)
  • Dieren (score 2/5)
Wrangler

Wrangler kan volgens Good on You stappen zetten om te verduurzamen. Het bedrijf gebruikt nauwelijks milieuvriendelijke materialen en er is nergens te vinden dat ze werken aan het verminderen van hun CO2-uitstoot in de keten of dat ze het gebruik van water en chemicaliën verminderen.

Ook op het gebied van mensenrechten is er ruimte voor verbetering. Ze hebben zich bij geen enkele organisatie aangesloten om werknemers een leefbaar loon te betalen, of te zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving.

Wrangler heeft geen dierenwelzijnsbeleid en gebruikt leer en wol.

Van GOY krijgen ze de score ‘niet goed genoeg’.

  • Planeet (score 2/5)
  • Mensen (score 1/5)
  • Dieren (score 2/5)

Waar hebben we op beoordeeld?

1 Good on you

Bij de beoordeling van de merken volgen we de uitgangspunten van het platform Good On You (GOY). GOY onderzocht duizenden kledingmerken en gaf ze een duurzaamheidsscore op basis van drie criteria: de impact van het merk op mensen, de planeet en dieren.

De score ligt tussen de 1 en de 5; 5 punten is helemaal duurzaam, 1 punt is slecht en kun je beter links laten liggen. Op basis van de gemiddelde score geven ze een eindoordeel. Met deze informatie helpt het platform consumenten om duurzame keuzes te maken.

2 Leefbaar loon

Wie produceert jouw jeans en is de producent daar eerlijk over? Vaak is dat niet het geval en krijgen de medewerkers op het land en in de fabrieken geen leefbaar loon. Uitbuiting in de vorm van dwang- en kinderarbeid is in de hele keten aan de orde van de dag. De prijs voor een kilo katoen daalde sinds de jaren ’80, maar de kosten om katoen te verbouwen stegen. Om enig inkomen te verwerven laten katoenboeren, in bijvoorbeeld India, hun eigen kinderen op het land meewerken om katoen te plukken.

Met een eerlijke prijs voor de boeren en een leefbaar loon voor de werknemers van een fabriek kunnen zij hun gezinnen wel onderhouden en zelfs een klein bedrag sparen voor onvoorziene uitgaven. Het gaat hierbij om de basisbehoeften als voeding, woonruimte, kleding, zorg en onderwijs, waarbij de hoogte van dit bedrag afhangt van het land of de regio waar de fabriek staat.

3 GOTS-keurmerk

GOTS staat voor Global Organic Textile Standard. Het is een internationaal keurmerk dat van vezel tot kledingstuk eisen stelt aan de productie en de omstandigheden waaronder het kledingstuk is gemaakt. Tenminste 70% van de vezels moet biologisch zijn. Dan mag de producent de tekst gebruiken Made with Organic. Is 95% van het materiaal biologisch, dan mag het de tekst Organic dragen. De GOTS certificering richt zich alleen op een eerlijk loon voor de mensen die de kleding maken en stelt eisen voor de verpakking van het product en de fournituren. Het zegt niets over de prijs die de boeren ontvangen.

4 Fair Wear Foundation

Als merk kun je lid worden van de Fair Wear Foundation. Dit is geen keurmerk, maar het is een gedragscode. Fair Wear Foundation eist van de leden dat ze stappen zetten om de arbeidsomstandigheden in de fabrieken te verbeteren. De gedragscode is gebaseerd op acht internationaal erkende arbeidsnormen. Hieronder vallen een leefbaar loon en veilige werkomstandigheden. Het logo van Fair Wear staat niet op kledingstukken, omdat Fair Wear Foundation zich realiseert dat het op dit moment nog onrealistisch is om kleding te certificeren als 100% eerlijk.

Bedrijven versus merken

Merken, zoals Monki, Lee en Wrangler, vallen onder grote beursgenoteerde bedrijven die wij onderzoeken op duurzaamheid. Zo bepaalt ASN Impact Investors - de beheerder van de ASN Beleggingsfondsen -  of ze goedgekeurd of afgekeurd worden voor de ASN Beleggingsfondsen. Het merk Monki heeft een goede duurzaamheidsscore en is onderdeel van het goedgekeurde moederbedrijf H&M.

De merken Lee en Wrangler zijn onderdeel van Kontoor Brands, dat ook goedgekeurd is voor de ASN Beleggingsfondsen. Toch kijken we kritisch naar de prestaties van deze merken. Dat komt omdat we in dit overzicht kijken naar de duurzaamheidsprestaties van het merk zelf, terwijl we voor de belegging door de ASN Beleggingsfondsen kijken naar de duurzaamheidsprestaties van het moederbedrijf. Kontoor Brands heeft ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid voor alle merken en wij hebben het vertrouwen dat het bedrijf de komende jaren goede stappen gaat zetten. We zullen de vorderingen volgen en blijven toetsen aan ons beleid. Als je meer wilt weten over hoe wij bedrijven onderzoeken en beoordelen, kijk dan hier.

Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.

Dit artikel is gepubliceerd op 22 maart 2021.