Deze duurzame jeans zijn de ‘perfect fit’ voor iedereen
Skinny, flared, bootcut of high waist; jeans zijn er in alle soorten en maten. En ze zijn mateloos populair. Wereldwijd worden elk jaar 45 miljoen exemplaren verkocht. In elke Nederlandse kast hangen er gemiddeld vijf. Voor elke gelegenheid één, want jeans zijn praktisch, stoer, stijlvol en onverslijtbaar. Toch is er ook een downside aan dit geweldige kledingstuk. De productie van een spijkerbroek heeft een enorme impact op het milieu, tenzij je natuurlijk kiest voor een duurzaam exemplaar.
Deze duurzame jeans zijn de ‘perfect fit’ voor iedereen
44843x bekeken
In het ASN Duurzame Jeans Overzicht vertellen we je waar je op kunt letten als je een spijkerbroek koopt en voor welke merken je met een gerust hart kunt kiezen.
In de jaren zestig was de spijkerbroek een anti-fashion statement, waarmee jongeren zich afzetten tegen de heersende consumptiecultuur. Dat is tegenwoordig wel anders. De spijkerbroek is populair bij jong en oud en nooit out of style. Als je een nieuwe jeans koopt, is het daarom belangrijk dat je een model kiest dat echt past bij jouw stijl en lijf en dat je kunt afdragen tot de gaten erin vallen. Een mooie broek, van goede kwaliteit, die echt lekker zit en natuurlijk duurzaam is geproduceerd. Tweedehands is ook een optie, want zo geef je de miskoop van een ander een tweede leven. En met al die exemplaren die verkocht worden, zijn dat er nogal wat.
De impact op het milieu
Het maken van een ‘gewone’ jeans heeft een enorme impact op het milieu. Er is 10.000 liter water voor nodig. Om je een idee te geven hoeveel dat is: het staat gelijk aan 200 dagen lang, elke dag 6 minuten douchen. Het verven of bleken van de stof gebeurt vaak met chemicaliën en zware metalen en een spijkerbroek legt zo’n 65.000 kilometer af, door 13 verschillende landen, voordat hij bij jou in de kast belandt. In totaal komt er bij de productie 32 kilo CO2-vrij, wat gelijk staat aan 150 kilometer autorijden. Maar het kan veel beter. Duurzame merken komen met innovatieve oplossingen om deze impact te verminderen.
Hier kun je op letten bij het kopen van duurzame jeans
Als je op zoek gaat naar een nieuwe spijkerbroek, dan zijn er vier aspecten waar je op kunt letten. We lichten ze graag toe.
1. Betalen de producenten de werknemers een leefbaar loon?
Wie produceert jouw jeans en is de producent daar eerlijk over? Vaak is dat niet het geval en krijgen de medewerkers op het land en in de fabrieken geen leefbaar loon. Uitbuiting in de vorm van dwang- en kinderarbeid is in de hele keten aan de orde van de dag. De prijs voor een kilo katoen daalde sinds de jaren ’80, maar de kosten om katoen te verbouwen stegen. Om enig inkomen te verwerven laten katoenboeren, in bijvoorbeeld India, hun eigen kinderen op het land meewerken om katoen te plukken.
Met een eerlijke prijs voor de boeren en een leefbaar loon voor de werknemers van een fabriek kunnen zij hun gezinnen wel onderhouden en zelfs een klein bedrag sparen voor onvoorziene uitgaven. Het gaat hierbij om de basisbehoeften als voeding, woonruimte, kleding, zorg en onderwijs, waarbij de hoogte van dit bedrag afhangt van het land of de regio waar de fabriek staat.
2. Van welke materialen is de spijkerbroek gemaakt?
Katoen
Katoen is een 100% natuurlijk product. Wereldwijd produceren boeren elk jaar 25 miljoen ton katoen, dat onder andere wordt gebruikt voor jeans. Katoen is namelijk een ideale stof voor spijkerbroeken: het is sterk, ademt, zit lekker en gaat lang mee. Maar helaas is de productie van katoen in veel gevallen een stuk minder fris. Om katoen te laten groeien worden veel chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt die de gezondheid van de boeren in gevaar brengen, maar ook in de bodem en het drinkwater terechtkomen. Zo brengt het schade toe aan de biodiversiteit en aan hele gemeenschappen. Biologisch katoen is een betere keuze, omdat boeren het verbouwen zonder kunstmest en andere chemische middelen.
Polyester en elastaan
Spijkerbroeken hebben vaak een beetje stretch, zodat ze lekkerder zitten. Voor deze stretch mixen producenten katoen met polyester en elastaan. Polyester en elastaan worden alleen gemaakt van aardolie: een fossiele grondstof. Nadat het katoen is gemixt met polyester en elastaan is het bovendien moeilijker te recyclen en kunnen er microplastics vrijkomen bij het wassen. Sommige merken gebruiken gerecycled polyester in de broeken. Dat is in elk geval al een stap in de goede richting.
Voor alles wat groeit, is water nodig. Vooral de katoenplant gebruikt veel water om te groeien. Om één paar jeans te produceren is voor het hele proces van katoen tot eindproduct 10.000 liter water nodig. Dit water wordt vaak verbruikt in landen waar water al schaars is en dat gaat ten koste van de beschikbaarheid van (schoon) drinkwater voor de bevolking en ecosystemen. De bevolking van het gebied en de ecosystemen concurreren daardoor als het ware met de waterbehoefte van een bedrijf. Duurzame bedrijven houden rekening met de waterbehoefte en ecosystemen waarin ze actief zijn, maar dat is niet bij alle bedrijven het geval. Als merken reststromen als grondstof gebruiken, kost dat veel minder water. Net als bij basisgewassen, zoals hennep en bamboe, die minder water nodig hebben om te groeien.
Chemicaliën
Om gewassen beter te laten groeien, gebruiken veel boeren chemische bestrijdingsmiddelen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren voor de omgeving en de werknemers van de fabrieken, waarin vaak gewerkt wordt zonder beschermingsmiddelen. In veel landen worden de reststromen met chemicaliën vaak op onverantwoorde wijze geloosd, waardoor ze de natuur, het drinkwater en de bevolking kunnen schaden. Door te kiezen voor vernieuwende bewerkingsprocessen, bijvoorbeeld met plantaardige verf, kunnen merken het gebruik van giftige stoffen en chemicaliën sterk terugdringen. Bij de productie van jeans wordt de stof ook vaak gezandstraald, gebleekt, of honderden keren met stenen gewassen om er versleten en verwassen uit te zien. Het zandstralen gebeurt onder hoge druk en daarbij komt heel veel fijnstof vrij, dat zich nestelt in de longen van de werknemers. Het bleken gebeurt met chemicaliën, die ook gevaarlijk zijn voor de gezondheid.
4. Welke keurmerken heeft een merk?
GOTS
GOTS staat voor Global Organic Textile Standard. Het is een internationaal keurmerk dat van vezel tot kledingstuk eisen stelt aan de productie en de omstandigheden waaronder het kledingstuk is gemaakt. Tenminste 70% van de vezels moet biologisch zijn. Dan mag de producent de tekst gebruiken Made with Organic. Is 95% van het materiaal biologisch, dan mag het de tekst Organic dragen. De GOTS certificering richt zich alleen op een eerlijk loon voor de mensen die de kleding maken en stelt eisen voor de verpakking van het product en de fournituren. Het zegt niets over de prijs die de boeren ontvangen.
Fairtrade
Voor kleding is er een Fairtrade Textile Production Standard. Dit keurmerk is er voor alle werknemers in de kledingindustrie. Van de verwerking van de grondstof tot aan de winkel. Alle werknemers hebben recht op een gezonde en veilige werkomgeving, een minimumloon en het recht om zich in vakbonden te organiseren. Dit keurmerk heeft ook eisen voor het milieu. Zo mogen er geen gevaarlijke stoffen worden gebruikt en zijn er eisen voor afval-, energie- en waterbeheer. Fairtrade Cotton is een keurmerk voor de katoenboeren. Dit keurmerk geeft aan dat de boer een gegarandeerde prijs voor de katoen ontvangt, maar ook voor dit keurmerk gelden milieueisen. Boeren moeten voldoen aan nationale- en internationale regelgeving op het gebied van milieubescherming.
Fair Wear Foundation
Als merk kun je lid worden van de Fair Wear Foundation. Dit is geen keurmerk, maar het is een gedragscode. Fair Wear Foundation eist van de leden dat ze stappen zetten om de arbeidsomstandigheden in de fabrieken te verbeteren. De gedragscode is gebaseerd op acht internationaal erkende arbeidsnormen. Hieronder vallen een leefbaar loon en veilige werkomstandigheden. Het logo van Fair Wear staat niet op kledingstukken, omdat Fair Wear Foundation zich realiseert dat het op dit moment nog onrealistisch is om kleding te certificeren als 100% eerlijk.
OEKO-TEX Standaard 100
OEKO-TEX Standaard 100 staat op speelgoed van textiel, beddengoed en kleding en is een gezondheidskeurmerk voor textiel. Als een product dit keurmerk draagt, betekent het dat het getest is op schadelijke stoffen, die bijvoorbeeld een allergische reactie kunnen veroorzaken. OEKO-TEX Standaard 100 werkt met grenswaarden in het eindproduct. Daardoor stellen ze eisen aan het gebruik van milieuschadelijke stoffen zoals zware metalen, schadelijke kleurstoffen en gewasbeschermingsmiddelen.
Organic Content Standaard (OCS 100)
De Organic Content Standaard is een standaard voor het tracken en verifiëren van biologische materialen in eindproducten. Het gaat om producten die 95 tot 100 procent biologisch materiaal bevatten. De norm geeft de aanwezigheid en de hoeveelheid aan van het biologische materiaal in het eindproduct en controleert de weg die de grondstoffen aflegden van bron tot product.
PETA-Approved Vegan
Dit PETA-keurmerk geeft aan dat een merk volledig vrij is van dierlijke producten. Dat geldt voor het eindproduct, maar ook voor de hele productieketen.
Het ASN Duurzame Jeans overzicht
Het ASN Duurzame Jeans Overzicht bestaat uit 4 categorieën, die verschillen in hun duurzame karakter.
Perfect fit. De aanvoerders van het overzicht zijn voor ons de meest duurzame keuze. Het zijn merken met een missie, die de hele markt willen verduurzamen. Van de productie van het katoen tot het recyclen van de gebruikte jeans.
Regular fit. Deze categorie bestaat uit merken die aardig bezig zijn om hun productieproces te verduurzamen.
Skinny fit. De merken in deze categorie kunnen nog grote duurzaamheidsstappen maken. Zowel op het gebied van het milieu, als op het gebied van mensenrechten en dierenwelzijn.
Loose fit. Over de merken in deze categorie hebben we geen informatie van onafhankelijke bronnen om een goed oordeel over hun duurzaamheidsbeleid te geven. We moeten afgaan op wat ze op hun eigen website vermelden.
De beoordeling
Bij de beoordeling van de merken volgen we de uitgangspunten van het platform Good On You (GOY). GOY onderzocht duizenden kledingmerken en gaf ze een duurzaamheidsscore op basis van drie criteria: de impact van het merk op mensen, de planeet en dieren.
De score ligt tussen de 1 en de 5; 5 punten is helemaal duurzaam, 1 punt is slecht en kun je beter links laten liggen. Op basis van de gemiddelde score geven ze een eindoordeel. Met deze informatie helpt het platform consumenten om duurzame keuzes te maken.
Perfect fit
Deze merken zijn voor ons de meest duurzame keuze. Het zijn merken met een missie, die de hele markt willen verduurzamen.
MUD Jeans maakt niet alleen hele mooie spijkerbroeken, maar verandert ook de hele mode-industrie. Deze pioniers startten in 2013 met het baanbrekende Lease a Jeans model. Voor een vast bedrag per maand huur je een jeans, die bestaat uit 60% GOTS gecertificeerd biologisch- en 40% gerecycled katoen. Aan het einde van de looptijd geef je de jeans weer terug en wordt deze gerecycled. Hierdoor is er geen afval en gebruikt MUD Jeans 92% minder water. Daarnaast gebruiken ze plantaardige verf om de jeans te verven. Natuurlijk kun je de jeans ook gewoon kopen.
Het doel van MUD Jeans is om als eerste bedrijf een jeans te maken van 100% gerecycled katoen. Ook op het gebied van mensenrechten scoren ze heel goed. MUD Jeans werkt samen met fabrikanten die zorgen voor een eerlijk loon en veilige werkomstandigheden.
Van GOY krijgen ze de score ‘great’ Planeet (score 5/5) Mensen (score 5/5) Dieren (score 5/5)
Monkee Genes
Monkee Genes werd gestart uit frustratie over de denim-markt. Ze wilden een ander geluid laten horen en iets nieuws ontwikkelen; levendige jeans met een geweten. En dat plan is geslaagd.
Monkee Genes maakt prachtige jeans van GOTS gecertificeerd katoen. Daarbij betalen ze alle mensen in de keten een leefbaar loon en zorgen ze voor veilige werkomstandigheden. Al hun producten zijn volledig vegan en hebben het PETA-keurmerk.
Van GOY krijgen ze de score ‘great’ Planeet (score 5/5) Mensen (score 5/5) Dieren (score 5/5)
Armedangels
Het merk Armedangels vindt dat de denim industry giftig is en wil dat veranderen. Ze maken jeans zonder gifstoffen. Dit is beter voor het milieu en voor je huid. Jeans van Armedangels zijn gemaakt van 100% biologisch katoen van GOTS gecertificeerde leveranciers. Dit betekent dat ze minder water gebruiken en geen pesticiden. En ook voor het bleken gebruiken ze innovatieve laser of ozon gas.
Daarnaast gebruiken ze duurzame energie en betalen ze de werknemers een leefbaar loon in het grootste gedeelte van de productieketen. Zij zijn niet helemaal vegan, maar gebruiken alleen wol van schapen die goed worden behandeld.
Van GOY krijgen ze de score ‘great’ Planeet (score 5/5) Mensen (score 5/5) Dieren (score 4/5)
Nudie Jeans
Het Zweedse Nudie Jeans startte in 2001. Voor de productie van de jeans gebruiken ze biologisch, fairtrade en gerecycled katoen. De filosofie van het bedrijf is dat een jeans alleen maar mooier wordt als deze ouder wordt. Het wordt dan een soort tweede huid. Om dit kracht bij te zetten, heeft Nudie Jeans reparatiestations in Groningen, Eindhoven en Amsterdam, waar je je kapotte spijkerbroek naartoe kunt brengen. Hier kunnen de klanten hun jeans laten repareren als er bijvoorbeeld een gat in zit. Daarnaast verkopen ze ook gerepareerde preloved jeans.
Ze zijn lid van de Fair Wear Foundation, gebruiken geen genetisch gemodificeerde zaden, besparen water en zorgen voor minder vervuiling. Daarnaast betalen ze in delen van hun productieketen een leefbaar loon en monitoren ze de hele keten.
Van Good on You kregen ze de score ‘great’ Planeet (score 5/5) Mensen (score 5/5) Dieren (score 4/5)
Kuyichi
De NGO Solidaridad startte Kuyichi in 2000. Ze onderzochten de katoenindustrie in Peru en waren in shock door de vervuiling en armoede. Samen met lokale boeren gingen ze biologisch katoen produceren, maar niemand wilde deze katoen kopen. Het was te duur. Dat was het moment waarop ze besloten om een eigen merk te starten. Ze begonnen met spijkerbroeken, omdat iedereen die draagt en de milieu-impact enorm is. Kuyichi was geboren.
Ruim twintig jaar later is Kuyichi een begrip in duurzaam Nederland. Ze verkopen spijkerbroeken van natuurlijke materialen met GOTS gecertificeerd katoen. Ze gebruiken zo min mogelijk water en chemicaliën en het leer wordt plantaardig gelooid.
Kuyichi is lid van de Fair Wear Foundation en heeft een Code of Conduct die overeenkomt met alle ILO-richtlijnen. Dit zijn arbeidsnormen die de Verenigde Naties hebben vastgelegd. Daarnaast monitoren ze constant of alle mensen in de keten een veilige werkomgeving hebben en betalen ze in een groot deel van de keten een leefbaar loon.
Van Good on You kregen ze de score ‘great’ Planeet (score 5/5) Mensen (score 5/5) Dieren (score 4/5)
Kings of Indigo
Het Amsterdamse merk Kings of Indigo heeft een duurzame missie. Het merk wil producten maken van goede kwaliteit, die ontzettend lang meegaan. Hun klanten kunnen kapotte jeans laten repareren en samen met klanten onderzoeken ze hoe deze de jeans aan het einde van hun leven kunnen recyclen. Kings of Indigo gebruikt alleen natuurlijke materialen, waaronder GOTS gecertificeerd katoen en zelfs de verpakkingen zijn van gerecyclede materialen. Ze zetten zich ook in om chemicaliën, water en afvalwater te verminderen.
Kings of Indigo heeft een Code of Conduct waarin ze zich committeren aan de ILO-principes (arbeidsnormen vastgelegd door de Verenigde Naties) en ze laten de omstandigheden waaronder mensen werken controleren door een onafhankelijke partij. Daarnaast zijn ze gestart met een project om door de hele keten het inkomen van de werknemers te verbeteren en zijn ze in staat om een groot deel van de keten volledig inzichtelijk te maken.
Ze gebruiken geen bont, leer, of huiden van exotische dieren. Ze gebruiken wel gerecyclede wol.
Van Good on You kregen ze de score ‘great’ Planeet (score 4/5) Mensen (score 5/5) Dieren (score 4/5)
Boyish
De naam zegt het al een beetje, maar het Amerikaanse merk Boyish maakt jeans voor vrouwen van ‘mannelijke’ stoffen en pasvorm. Centraal staat een goede pasvorm en hoge kwaliteit met een mooi design. Boyish committeert zich om de impact op onze planeet zo klein mogelijk te houden. Daarom gebruiken ze duurzame materialen en vindt er geen dierenleed plaats. Ze besparen water, zorgen voor veilige werkomstandigheden in fabrieken en reduceren het gebruik van chemicaliën tijdens het verven. Ze hebben de OEKO-TEX Standard 100, gebruiken plantaardige verf, besparen water en ze hebben het PETA-keurmerk. Dit is het keurmerk van de non-profit organisatie People for the Ethical Treatment of Animals.
Van Good on You kregen ze de score ‘good’ Planeet (score 4/5) Mensen (score 5/5) Dieren (score 4/5)
Regular fit
Merken die aardig bezig zijn om hun productieproces te verduurzamen.
Monki is een onderdeel van H&M groep. De collecties volgen elkaar, net als bij het moederbedrijf, wat sneller op. De broeken die ze maken bestaan voor 100% uit gecertificeerd biologisch katoen, soms ook gemixt met gerecycled katoen. De broeken bevatten geen gifstoffen of genetisch gemodificeerd katoen. Monki heeft ook duidelijke doelstellingen om CO2 te besparen, maar het is niet duidelijk of ze aan deze doelstellingen voldoen. Daarnaast is er een beleid om ontbossing tegen te gaan.
Op het gebied van mensenrechten kunnen ze nog een stap maken. Er zijn geen standaarden waar ze zich aan committeren. Monki publiceert wel met welke bedrijven ze samenwerken en hoe ze omgaan met bijvoorbeeld gendergelijkheid of vakbondsrechten, maar er is geen bewijs dat ze een leefbaar loon betalen.
Monki gebruikt leer en haar van exotische dieren, maar de wol is van schapen die goed behandeld zijn.
Van GOY krijgen ze de score ‘it’s a start’ Planeet (score 3/5) Mensen (score 3/5) Dieren (score 3/5)
CLOSED
CLOSED werkt aan het reduceren van de impact op het milieu. Ze gebruiken natuurlijke en gerecyclede materialen. De productie is zo lokaal mogelijk, om CO2 te besparen en ze besparen water. Op het gebied van mensenrechten kunnen ze nog een stap maken. Ze hebben een Code of Conduct die aansluit bij de ILO-principes (arbeidsnormen vastgelegd door de Verenigde Naties) en ze controleren alle leveranciers in de laatste fase van het productieproces. Daarnaast zijn ze goed op de hoogte van waar alle materialen in de keten vandaan komen. Er is nog geen leefbaar loon. CLOSED gebruikt leer, haar van exotische dieren, zijde en wol van schapen die goed behandeld zijn.
Van GOY krijgen ze de score ‘it’s a start’ Planeet (score 2/5) Mensen (score 3/5) Dieren (score 3/5)
G-star RAW
Het Nederlandse bedrijf G-star RAW werkt aan het verminderen van de milieu-impact. Dit doen ze door duurzaam te innoveren. Zo ontwikkelden ze Relz Black Denim, dat ze zelf het meest duurzame in de soort noemen. Het is gemaakt van biologisch katoen en geverfd met niet-giftige stoffen.
G-start RAW experimenteert met duurzame materialen, zoals biologisch katoen en verf zonder giftige stoffen. Daarnaast gebruiken ze in de laatste fases van de productie geen chemicaliën meer. En ze gaan ontbossing tegen. Op het gebied van mensenrechten is het nog niet goed genoeg. Ze hebben geen duidelijke standaarden die ervoor zorgen dat mensen in de keten een veilige werkomgeving hebben. Ze werken wel aan een eerlijk loon in de productieketen, maar er is geen bewijs dat dit gaat om een leefbaar loon.
G-star RAW heeft een dierenwelzijnsbeleid. Zo gebruiken ze geen bont en alleen wol van schapen die goed worden behandeld.
Van GOY krijgen ze de score ‘it’s a start’ Planeet (score 2/5) Mensen (score 3/5) Dieren (score 3/5)
Tommy Hilfiger
Het Amerikaanse Tommy Hilfiger (onderdeel van PVH CORP.) heeft duidelijke doelstellingen om CO2 te besparen door de hele keten en om ontbossing tegen te gaan. Ze hebben een collectie van duurzame jeans, die gemaakt zijn van 100% gerecycled katoen en andere milieuvriendelijke materialen. De wassing gebeurt met lasers, in plaats van met water, waardoor ze water besparen.
In de laatste fase van de productie heeft Tommy Hilfiger een Code of Conduct voor de werknemers en het bedrijf heeft een project om het loon in de hele keten te verbeteren, zodat de werknemers een leefbaar loon krijgen. Maar ze communiceren nog niet over de resultaten. Ze zijn wel open over de bedrijven waarmee ze samenwerken.
Op het gebied van dierenwelzijn heeft Tommy Hilfiger een stap te zetten. Ze hebben een beleid, maar gebruiken leer, wol en haar van exotische dieren.
Van GOY krijgen ze de score ‘it’s a start’ Planeet (score 3/5) Mensen (score 3/5) Dieren (score 2/5)
Marciano Guess
Marciano Guess heeft een target om CO2 te verminderen voor de eigen organisatie, maar trekt die doelstelling niet door in de hele keten. Er is daarnaast ook geen beleid om het gebruik van chemicaliën of water te reduceren.
Op het gebied van mensenrechten doen ze het wel goed. Ze monitoren of de werknemers een veilige en gezonde werkomgeving hebben en de locaties waar mensen aan de kleding werken zijn gecertificeerd. Er is nog wel wat te verbeteren, want Marciano Guess spreekt niet van een leefbaar loon.
Op het gebied van dierenwelzijn kan er nog een grote stap gezet worden. Het merk gebruikt leer, wol, dons, haar van exotische dieren en zijde. Het gebruikt geen bont, angora of de huid van exotische dieren.
Van GOY krijgen ze de score ‘it’s a start’ Planeet (score 2/5) Mensen (score 4/5) Dieren (score 2/5)
Levi Strauss & Co.
Levi Strauss & Co. is het eerste jeansmerk ter wereld. Het bedrijf begon in 1853 met de productie van broeken voor goudzoekers en boeren. Het was revolutionair. Inmiddels kunnen ze nog wel een stapje harder zetten. Ze hebben modellen van hennep en gerecyclede materialen. Ze besparen water, elimineren giftige stoffen uit het productieproces en hebben duidelijke doelstellingen om CO2 te besparen en ze communiceren duidelijk over hun resultaten.
Echter, op het gebied van mensenrechten kunnen ze nog een stap maken. Er zijn geen duidelijke standaarden waar ze aan kunnen voldoen, zoals een leefbaar loon en een veilige werkomgeving. Levi Strauss & Co. is transparant over de bedrijven waarmee ze samenwerken, maar er is geen bewijs dat ze vakbondsrechten, dwangarbeid en gendergelijkheid bevorderen. Daarnaast is er ook geen bewijs dat ze een leefbaar loon betalen.
Het bedrijf heeft een dierenwelzijnsbeleid, maar het gebruikt wel wol, leer en veren.
Van GOY krijgen ze de score ‘it’s a start’ Planeet (score 2/5) Mensen (score 4/5) Dieren (score 2/5)
Skinny fit
Deze merken kunnen nog grote duurzaamheidsstappen maken.
Lee
Lee kan nog stappen maken op het gebied van duurzaamheid. Ze gebruiken af en toe duurzame materialen, maar er is geen beleid om de uitstoot van CO2, afval of het gebruik van chemicaliën te verminderen. Daarnaast is het onbekend of Lee vakbondsrechten respecteert of werknemers een leefbaar loon betaalt. Tenslotte heeft Lee geen dierenwelzijnsbeleid. Ze gebruiken alleen leer en wol.
Van GOY krijgen ze de score ‘not good enough’ Planeet (score 2/5) Mensen (score 2/5) Dieren (score 2/5)
Wrangler
Wrangler kan volgens Good on You stappen zetten om te verduurzamen. Het bedrijf gebruikt nauwelijks milieuvriendelijke materialen en er is nergens te vinden dat ze werken aan het verminderen van hun CO2-uitstoot in de keten of dat ze het gebruik van water en chemicaliën verminderen.
Ook op het gebied van mensenrechten is er ruimte voor verbetering. Ze hebben zich bij geen enkele organisatie aangesloten om werknemers een leefbaar loon te betalen, of te zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving.
Wrangler heeft geen dierenwelzijnsbeleid en gebruikt leer en wol.
Van GOY krijgen ze de score ‘not good enough’ Planeet (score 2/5) Mensen (score 1/5) Dieren (score 2/5)
Pépé Jeans
Pépé Jeans kan nog wel wat verbeteren. Ze gebruiken een beperkt aantal milieuvriendelijke materialen, maar ze communiceren niet over het verminderen van chemicaliën, verpakkingsmateriaal, afval of water.
Op het gebied van arbeidsomstandigheden leveren ze helemaal geen informatie en ook op het gebied van dierenwelzijn kunnen ze nog veel meer doen.
Ze gebruiken leer, wol en haar van exotische dieren.
Van GOY krijgen ze de score ‘Not good Enough’. Planeet (score 1/5) Mensen (score 1/5) Dieren (score 2/5)
Diesel
Diesel kun je beter links laten liggen. Het merk gebruikt nauwelijks milieuvriendelijke materialen en het is niet bekend of afval, CO2 of chemicaliën worden gereduceerd.
Ook op het gebied van mensenrechten kunnen werknemers weinig van Diesel verwachten. Ze zijn niet aangesloten bij organisaties die ervoor zorgen dat werknemers een gezonde en veilige werkomgeving hebben of zich mogen verenigen in een vakbond. Er is geen leefbaar loon.
Op het gebied van dierenwelzijn is er ook geen beleid. Ze communiceren niet over wat ze doen om het lijden van dieren te beperken. Ze gebruiken leer, wol, veren, haar van exotische dieren en zijde.
Van GOY krijgen ze de score ‘We avoid’ Planeet (score 1/5) Mensen (score 1/5) Dieren (score 2/5)
Loose fit
Over deze merken hebben we geen informatie van onafhankelijke bronnen om een goed oordeel over hun duurzaamheidsbeleid te geven.
Dr. Denim
Dr. Denim schrijft op haar website dat we als consument beter af zijn met minder spullen. Dat onderschrijven we natuurlijk. Net als de ambitie dat een lang leven van kleding beter is dan de fast fashion industry. Op hun website beschrijven ze hoe ze duurzaam produceren. Ze gebruiken biologisch katoen en verminderen het gebruik van chemicaliën. Daarnaast zoeken ze ook naar alternatieven voor katoen, zoals Lyocell, Tencel, Modal, maar ze gebruiken ook Polyester. Het is niet duidelijk of dit gerecycled polyester is. Ook op het gebied van dierenwelzijn hebben ze duidelijke richtlijnen. Het is alleen moeilijk te controleren, want Dr. Denim is niet onderzocht door Good on You.
Lois Jeans
Het merk Lois Jeans bestaat sinds 1962 en is sindsdien niet weggeweest. Het is gevestigd in Amsterdam en produceert de broeken in Spanje. Gek genoeg staat er op de website helemaal niets over duurzaamheid.
Replay
‘Jeans blend with the body’ en gaan langer mee dan een seizoen. Dat is het statement op de website van Replay. Replay is in 1978 opgericht en produceert tot op de dag van vandaag mooie jeans, maar of ze duurzaam zijn, daar moeten we maar naar raden. Op de website van Replay en op Good on You is daar niets over te vinden.
Gsus
Het Amsterdamse merk Gsus is weer terug van weggeweest. Het uitgangspunt is sinds 1993 om speelse en gedurfde kleding te maken. Maar ook bij dit bedrijf is het volstrekt onduidelijk of de planeet, de mensen die de kleding maken en de eventuele dieren die erbij betrokken zijn ook zo genieten van dit rebellerende merk. Op de eigen website en op de website van Good on You is er geen informatie over te vinden.
Bedrijven versus merken
Merken, zoals Monki, Lee en Wrangler, vallen onder grote beursgenoteerde bedrijven die wij onderzoeken op duurzaamheid. Zo bepalen we of ze goedgekeurd of afgekeurd worden voor de ASN Beleggingsfondsen. Het merk Monki heeft een goede duurzaamheidsscore en is onderdeel van het goedgekeurde moederbedrijf H&M.
De merken Lee en Wrangler zijn onderdeel van Kontoor Brands, dat ook goedgekeurd is voor onze beleggingen. Toch kijken we kritisch naar de prestaties van deze merken. Dat komt omdat we in dit overzicht kijken naar de duurzaamheidsprestaties van het merk zelf, terwijl we voor onze beleggingen kijken naar de duurzaamheidsprestaties van het moederbedrijf. Kontoor Brands heeft ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid voor alle merken en wij hebben het vertrouwen dat het bedrijf de komende jaren goede stappen gaat zetten. We zullen de vorderingen volgen en blijven toetsen aan ons beleid. Als je meer wilt weten over hoe wij bedrijven onderzoeken en beoordelen, kijk dan hier.
Duurzame keuzes maken
ASN Bank helpt je graag bij het maken van een duurzame keuze. Wij hebben er ervaring mee, want sinds onze oprichting in 1960 maken wij zelf duurzame keuzes. Voor bedrijven en projecten waar we in beleggen, of die we financieren. Maar ook voor partners waarmee we werken en relaties die we aangaan. Daarnaast doen we ons best om anderen duurzame keuzes te bieden. Aan jou bijvoorbeeld, door informatie met je te delen. Maar ook aan mensen die nu vaak geen keuze hebben, zoals koffieboeren. Of productiemedewerkers in de kledingsector, waar wij ons inzetten voor leefbare lonen. Kortom, wij jagen duurzame keuzes aan! En ben je nog geen klant bij ons, maar wil je met je geld een verschil maken? Dan kun je ervoor kiezen om een rekening bij ons te openen. Je krijgt er de wereld voor terug.
Een leefbaar loon voor mensen in de kledingindustrie
Het verschil tussen machtige kledingmerken en de makers van je kleding is levensgroot. Wist je dat van een shirtje van 35 euro maar 18 eurocent naar de maker gaat? Soms kunnen de makers niet eens leven van het loon dat ze krijgen. Dat willen we veranderen. Met een Europees wetsvoorstel willen we een leefbaar loon afdwingen voor alle miljoenen makers in de kledingindustrie. Help je de makers ook? Zet je handtekening via: